Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
آموزشسخت افزار

چطور فن لپتاپ و کامپیوتر را برای بیشترین خنک کنندگی تنظیم کنیم؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

سیستم عاملی که داغ باشد و به درستی دمای آن پایین نیاید، به مرور به یک سیستم عامل ناکارآمد تبدیل می شود. چرا که قطعات درونی در دمای بالا آسیب می بینند. در این مطلب از وبسایت لیون تک، به شما آموزش می دهیم که چطور فن لپ تاپ و کامپیوتر را برای بیشترین خنک کنندگی تنظیم کنید. هنگام تنظیم و نصب فن های دستگاه های تان، برخی از نکات مهم هستند که با رعایت آن ها می توانید بیشترین و بهترین استفاده را از فن داشته باشید. با دانستن این نکات، از خرابی و خرید دوباره قطعات جلوگیری کنید.

مسیر جا به جایی هوا

set-up-fans-for-maximum-system-cooling-3

در اولین قدم نحوه قرار دادن فن ها اهمیت دارد تا بدانید که فن هوای خنک را دریافت می کند یا هوای گرم درون سیستم را به بیرون هدایت می کند. برخی از فن های لپتاپ و کامپیوتر، فلش هایی دارند که نشان می دهد مسیر درست جا به جایی هوا چگونه است. اگر فن شما چنین فلش هایی ندارد، از یک قانون کلی استفاده کنید. هوا همیشه در جلوی فن و در جایی که برچسب های مربوط به مارک و غیره قرار گرفته، جریان می یابد. همچنین هوای گرم همیشه از پشت فن، یعنی جایی که اطلاعات مربوط به آن نوشته شده است، خارج می شود. 

نوع فن لپتاپ و کامپیوتر نیز به اندازه جایگاه آن در بیشترین خنک کنندگی اش اثر دارد. فن هایی که فشار استاتیکی بالاتری داشته باشند برای حرکت هوا از طریق رادیاتورهای آب خنک کننده متراکم مناسب هستند. فن هایی با جریان هوای بالای ورودی، روی کیس شما عالی هستند زیرا می توانند مقدار زیادی هوا را جابجا کنند. 

جریان هوای مثبت در مقابل منفی

زمانی که فن، هوای بیشتری وارد کیس کند و هوای کمتری را از آن خارج نماید، جریان فشار مثبت صورت می گیرد. در جریان هوای منفی، هوای بیشتری خارج می شود که اثر کششی ایجاد می کند. برای داشتن بیشترین خنک کنندگی در یک سیستم استاندارد، باید فن های لپتاپ و کامپیوتر خود را به سمت جریان مثبت تنظیم کنید. لازم به ذکر است که چنین حالتی، خاک بیشتری وارد دستگاه می کند که با فیلترهای گرد و غبار یا تمیز کردن هر چند وقت یکبار سیستم، مشکلی پیش نخواهد آمد. برای داشتن جریان مثبت، تعداد فن های ورودی را بیشتر از خروجی کنید یا عدد سرعت فن های ورودی را بیشتر از خروجی کنید.

ورودی و خروجی، نقشی مهم در بیشترین خنک کنندگی فن لپتاپ و کامپیوتر

یکی از مهم ترین نکات در زمینه نصب و تنظیم فن ها، ورودی و خروجی آن هاست. ایده اولیه آن ساده بنظر می رسد: هوای خنک وارد و هوای گرم خارج شود. با اینحال نوع نصب در ایجاد چنین شرایطی اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال فن های ورودی را در پایین کیس و فن های خروجی را در بالای آن قرار دهیم. شما نیز می دانید که هوای خنک در پایین قرار می گیرد و هوای گرم در بالا می ماند. اگر فن ها را همانگونه که پیش تر گفتیم نصب کنیم، هوای خنک بیشتری وارد سیستم شده، درون آن می چرخد و هوای گرم ایجاد شده به بالا رفته و خارج می شود. 

set-up-fans-for-maximum-system-cooling-4

در برخی مواقع برای بهره مندی از بیشترین میزان خنک کنندگی فن، ورودی ها را در جلوی کیس قرار می دهند و خروجی ها را در بالای آن نصب می کنند. در چنین حالتی ما به شما پیشنهاد می کنیم که یک فن خروجی نیز در پشت سیستم تان نصب نمایید. اینگونه فن لپتاپ و کامپیوتر شما در بهترین حالت عملکرد خودش قرار می گیرد. چرا که گرمای ایجاد شده توسط CPU و GPU در بالا و انتهای کیس می مانند. 

فشار یا کشش از طریق خنک کننده های مایع

فن هایی که در جلوی رادیاتور کولر مایع شما قرار گرفته اند با جریان هوای از جلو به عقب، هوا را به داخل سیستم شما هل یا فشار می دهند. اگر فن ها را برگردانید و آن ها را پشت رادیاتور قرار دهید، هوا را از طریق خنک کننده مایع شما می کِشند و وارد می کنند. کدام تنظیم بهینه است؟ اکثر تست‌ ها تفاوت ناچیزی را میان فشار در مقابل کشش نشان می‌ دهند. با اینحال می‌ توانیم بگوییم که «فشار» روش بهتری برای نصب فن به روی لپتاپ و کامپیوتر است و میزان خنک کنندگی آن را افزایش می دهد. 

تأثیر جا به جایی هوا در کیس و نوع CPU شما به روی فن لپتاپ و کامپیوتر

  • خنک کننده مایع AIO: اگر CPU خود را با AIO خنک می کنید، تنظیمات بهینه شامل قرار دادن رادیاتور در جلو یا بالای کیس است. این نوع فن در هر دو جا به خوبی کار می کند. برای اولویت بندی خنک کردن پردازنده گرافیکی (GPU)، فن AIO خروجی CPU را در بالای کیس قرار دهید. با این کار CPU کمی گرم تر می شود، اما GPU شما خنک تر می ماند.
  • خنک کننده برجی: فن های برجی تنظیمات قدیمی تری دارند. به طور کلی آن ها را بالای هیت سینک قرار می دهند تا هوا را به انتهای کیس و فن خروجی هدایت کنند. در مثال قبلی، GPU هوای گرم را به بالای کیس می برد، اتفاق رایجی که در لپتاپ ها و کامپیوتر های گیمینگ رخ می دهد. در چنین شرایطی CPU افزایش دما خواهد داشت که بهتر است با تنظیم بهینه جریان هوا و نوع قرارگیری فن، این مشکل را حل کنید.

چگونه دمای GPU را کاهش دهیم؟

set-up-fans-for-maximum-system-cooling-6

یک GPU استاندارد و باز، هوای گرم زیادی را درون کیس ایجاد می کند. به خصوص اگر کارت گرافیک قوی و قدرتمندی باشد. برای داشتن بیشترین میزان خنک کنندگی با فن ها، اگر می توانید یک یا دو فن در زیر GPU تان قرار دهید تا هوای خنک را به سمت کارت گرافیک و فن مخصوص آن ببرد. اگر فضای درون کیس تان چنین اجازه ای را به شما نمی دهد، بهتر است فن های جلویی ورودی قوی به همراه فن های خروجی در بالا و پشت کیس داشته باشید. همواره به خاطر بسپارید که به یک فن ورودی و یک فن خروجی خوب در هر سیستمی نیاز است. اگر سیستم شما مخصوص گیمینگ باشد، این اعداد ضربدر دو می شوند. 

انتخاب بدنه لپتاپ و کامپیوتر درست همراه با برنامه کنترل فن

در آخر دو آیتم مهم دیگر نیز وجود دارند که روی خنک شدن سیستم شما اثر گذار هستند. اولی انتخاب نوع کیس و بدنه است.

  • کیس هایی را خریداری کنید که بدنه آن ها به خصوص در قسمت جلویی مشبک باشد. این کیس ها نسبت به موارد بسته یا شیشه ای عملکرد بهتری در جریان و ورود هوا دارند.
  • اگر قصد دارید از قطعات بزرگ و قدرتمندی استفاده کنید، بهتر است کیس بزرگ و جا داری را خریداری نمایید. اینگونه فضای کافی برای نصب فن های بیشتر خواهید داشت. یا اینکه می توانید از خنک کننده های مایع استفاده کنید.

مورد دیگری که در خنک کنندگی هرچه بیشتر فن و عملکرد آن اثر می گذارد، برنامه کنترل کننده آن است. اکثر مادربردهای میان رده تا بالا رده شامل نرم افزار کنترل فن در بایوس خود یا به عنوان یک برنامه ویندوزی هستند. شما می توانید دمای CPU و کیس خود را بر اساس حرارت واقعی تنظیم کنید که می تواند عملکردی بی صدا به شما بدهد. به همین ترتیب، فن‌ ها می‌ توانند در مواقع لزوم شروع به کار کنند تا مطمئن شوند که همه چیز خنک می‌ ماند.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. شما چه پیشنهاداتی برای خنک ماندن سیستم دارید؟

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
دکمه بازگشت به بالا