Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
اخباربازی و کنسولویژه

معرفی 10 ژانر مختلف در گیم پلی بازیهای ویدئویی

زمان مطالعه: 9 دقیقه

اگرچه زمانی ژانرهای بازی های ویدیویی کاملاً واضح بودند، اما این روزها به دلیل تنوع زیاد در انتشار بازیهای مختلف، ژانرهای بیشتری به وجود آمده است که بعضاً از ترکیب برخی از ژانرهای پایه، یک ژانر جدید ایجاد شده است. در ادامه این مطلب نگاهی داشته ایم به 10 ژانر مختلف در گیم پلی بازیهای ویدئویی. با لیون تک همراه باشید.

 

محبوبترین ژانر بازیهای ویدئویی کدام است؟

 

معرفی 10 ژانر مختلف در گیم پلی بازیهای ویدئویی

1.سندباکس
2.استراتژی زمان واقعی (RTS)
3.شوترها (FPS و TPS)
4.عرصه نبرد آنلاین چند نفره (MOBA)
5.نقش آفرینی (RPG، ARPG و موارد دیگر)
6.شبیه سازی و ورزش
7.پازل ها و بازی های مهمانی
8.اکشن-ماجراجویی
9.بقا و وحشت
10.پلتفرمر

به خاطر داشته باشید که بسیاری از ژانرها درجاتی از همپوشانی با یکدیگر دارند. مثلاً در ژانرهایی مثل «اکشن» و «جنگی» می‌توان بسیاری از عناوین بالا را جای داد. به همین دلیل است که بسیاری از گیمرها ترجیح می‌دهند از نام‌های خاص‌تری مانند نام‌هایی که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت، به عنوان راهی برای تشخیص سبک بازی استفاده کنند.

 

1. سندباکس

اصطلاح “sandbox” را احتمالاً بیشتر در خصوص شرایط خاصی از سایتهای تازه تاسیس در نتایج جستجوی گوگل شنیده اید. اما در اینجا منظور از دسته بندی بازیهایی است که اغلب با انتخاب بازیکن، محیط های باز و گیم پلی غیرخطی مرتبط است. 


در این بازی ها، بازیکنان اغلب اهداف مشخص و مسیرهای کمتری برای دنبال کردن دارند. به جای شکست دادن رئیس و نجات شاهزاده خانم، ممکن است با وظایف مختلفی روبرو شوید که می توانید به روش های مختلف انجام دهید. این کار بازیکنان را به سمت تجربیات بیشتر می برد و آزمایش‌هایی را با مکانیک‌هایی که ممکن است تا قبل از انجام بازی برایتان ناآشنا بوده باشد انجام می دهد.
 بازی Elite در سال 1984 یک نمونه واضح از این ژانر است که با طراحی ساده و بازی متمرکز بر مبارزه، اکتشاف و تجارت است. 
بازی‌های شبیه‌سازی مانند The Sims نیز به‌طور فزاینده‌ای به عنوان عناوین sandbox تبلیغ می‌شوند، مانند بسیاری از فرنچایزهای محبوب، از جمله Minecraft و Grand Theft Auto. 

نمونه های بازیهای سندباکس

ماین کرافت، GTA، The Sims

2. بازیهای استراتژیک تصمیم گیری در لحظه (RTS)

بازی‌های استراتژی بی‌درنگ که در اصل به‌عنوان یک اصطلاح بازاریابی برای Dune II استودیو Westwood ابداع شد، سال‌ها قبل از اینکه اکثر بازیکنان بدانند سبک آن چیست، وجود داشت. به لطف محبوبیت همیشگی و رشد زیر ژانرهای جدید، بازی‌های RTS بخش قابل توجهی از چشم‌انداز بازی‌های ویدیویی هستند.


در ژانر RTS، بازیکنان انسان و هوش مصنوعی Dune II جناح‌های مختلفی را کنترل می‌کنند و به طور همزمان در «زمان واقعی» با یکدیگر رقابت می‌کنند، از این رو اصطلاح «استراتژی زمان واقعی» را بر خلاف استراتژی نوبتی می‌گویند. این بازی‌ها معمولاً شامل مدیریت منابع و نقشه هستند و اغلب دارای نمای بالا به پایین هستند.
Warcraft، Age of Empires و Command & Conquer از جمله محبوب ترین عناوین RTS هستند، اما این لیست به همین جا ختم نمی شود.  وقتی نوبت به بازی‌های استراتژی نوبتی می‌رسد، علاقه‌مندان به سری Civilization و دیگر فرنچایزهای قابل توجه می رسند. عناوینی نیز وجود دارند که عمدا عناصر هر دو سبک را برای گیم پلی ترکیبی بکار برده اند که از ان جمله می توان به ، فرنچایز Total War اشاره کرد.

نمونه های بازیهای  RTS
Warcraft، Age of Empires و Command & Conquer

3. شوتر (FPS و TPS)

تیراندازی یکی دیگر از ژانرهای قدیمی است که چندین شاخه اولیه را توسعه داد و به دو ژانر فرعی اصلی تقسیم شد: تیراندازی اول شخص (FPS) و تیراندازی سوم شخص (TPS).
در اینجا نیز پتانسیل زیادی برای همپوشانی وجود دارد، زیرا بسیاری از عناوین بازیهای جدید به شما امکان می دهند بین اول و سوم شخص جابه جا شوید. نه تنها در این ژانر، بلکه بیشتر بازی‌های بتل رویال به عنوان بازیهایی در ژانر تیراندازی اول شخص یا سوم شخص از جمله Fortnite و PlayerUnknown’s Battlegrounds عمل می‌کنند.


تفاوت اصلی در زاویه دید است. یک FPS حرکات یک انسان از دید چشم او را شبیه‌سازی می‌کند و اساساً آنچه را که شخصیت درون بازی شما در فرنچایزهایی مانند Half-Life، Call of Duty و DOOM می‌بیند، نشان می‌دهد. یک TPS زاویه دوربین و دید کاربر را به عقب می کشد و کل شخصیت و محیط اطراف شما را به نمایش می گذارد، مانند سری Gears of War و Tom Clancy’s The Division.
اصول اولیه این بازی ها ساده است، اما در طول سال ها به طرق مختلف طبقه بندی شده اند. بازیکنان مسن‌تر احتمالاً اولین بازی‌های تیراندازی به سبک آرکید و گالری را با گیم‌پلی روی ریل و محیط‌های نسبتاً ساده به یاد دارند. سپس بازی های شوت ام آپ (یا shmups) و گلوله جهنم وجود دارد که هر دو به شدت به گیم پلی پر پیچ و خم متکی هستند که شامل تیراندازی زیاد است.
در حالی که بیشتر بازی‌های شوتر به گیم‌پلی FPS و TPS تقسیم می‌شوند، اغلب در بازی‌های دیگر نیز همپوشانی دارند. Grand Theft Auto V نمونه ای از همپوشانی است. موج جدید بازی های sandbox مدرن عمدتاً بخشی از ژانر شوتر سوم شخص را هم در دل خود جای داده است. اما به عنوان مثال بازی Halo به عنوان یک بازی اول شخص شناخته می شود.

نمونه های FPS/TPS
HALO(FPS)
Gears of War (TPS)
DOOM (FPS)

4. نبرد آنلاین چند نفره (MOBA)

بازی‌های نبرد چندنفره آنلاین ، یک زیرژانر محبوب با همپوشانی به انواع سبک‌های دیگر محسوب می شوند که ویژگی‌های مشترک بسیاری را با بازی‌های استراتژی زمان واقعی دارند. در این بازیها زاویه دوربین از بالا به پائین است که بر مدیریت نقشه بازی و منابع و همچنین عملکرد بلادرنگ بازیکنان تاکید دارد.


تفاوت اصلی بین بازی های MOBA و RTS در شخصیت و نقش بازیکن است. در یک RTS، ممکن است شما معمولاً فقط یک شخصیت را کنترل می کنید و این در حالیست که در بازیهای MOBA گروههایی را می سازید که کنترل آنها با شماست.

در این بازیهای یا با عناصر انسانی و یا با هوش مصنوعی باید رقابت کنید.
Dota 2 و League of Legends از جمله مصادیق بارز این ژانر به حساب می آیند. 

5. بازی های نقش آفرینی (RPG، ARPG و موارد دیگر)

فرض اصلی بازی نقش آفرینی در بازی های متعدد ساده و در همه جا وجود دارد: شما شخصیتی را ایجاد می کنید یا کنترل آن را به دست می گیرید که سپس می توانید از طریق امتیازات سطح آن را ارتقا دهید. بازی‌های RPG سنگ بنای بازی هستند، اما هیچ بازی به تنهایی نمی‌تواند این ژانر را نشان دهد، زیرا در زیر ژانرهای متعددی رشد کرده و شکوفا شده است. با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا محبوب ترین ژانرهای فرعی با توضیح کوتاه برای هر کدام آورده شده است.


RPG: شامل انواع مختلف ژانرهای فرعی، از بازی‌های رومیزی با کارت و تاس (Dungeons & Dragons) تا RPG بازی‌های ویدیویی (Fallout).
ARPG: بازی‌های RPG اکشن تاکید زیادی بر مبارزه دارند، اما بسیاری از ویژگی‌های یک RPG استاندارد مانند The Witcher 3 را شامل می‌شوند.
CRPG: «کامپیوتر RPG» معمولاً برای توصیف بازی‌های RPG  غربی که برای گیمرهای رایانه شخصی ساخته شده‌اند، مانند دو بازی اول Fallout استفاده می‌شود.MMORPG: ژانر چند نفره آنلاین را با گیم پلی RPG با عناوین برجسته ای مانند World of Warcraft، EVE Online، و Elder Scrolls Online نشان می دهد.
TRPG:TRPG ها شبیه بازی های استراتژیک هستند اما تاکید عمیق تری بر تفکر خلاق و تصمیم گیری کوتاه مدت دارند، مانند سری XCOM.
Roguelike:بسیاری از نمونه‌های جدیدتر و محبوب‌تر، مانند The Binding of Isaac و Spelunky، به ترتیب بیشتر بر روی اکشن و پلتفرمینگ تمرکز دارند.

نمونه های بازیهای RPG
Skyrim
The Witcher 3 (ARPG)
Fallout 4

6. شبیه سازی و ورزش

این ژانر در سالهای اخیر به واسطه افزایش کیفیت کارت های گرافیک و شباهت بازیکنان به افراد دنیای واقعی، توسعه زیادی یافته است.


بازی‌های ورزشی تنوع خود را افزایش داده‌اند و مشارکت‌های کاملی را با سازمان‌های ورزشی بزرگ، از مسیرهای مسابقه گرفته تا میدان یا زمین، ارائه می‌دهند.بازهای FIFA,  NBA 2K و Madden NFL دو نمونه شناخته شده هستند در حالی که Forza یک بازی ماشین سواری است که مسابقات فرمول 1 را شبیه سازی می کند.
ژانر شبیه سازی شامل بسیاری از عناوین sandbox و بازی های واقعیت مجازی است. 

7. پازل ها و بازیهای معمایی

پازل ها و بازی های مهمانی نیز همپوشانی قابل توجهی دارند و هر دو بر مکانیک بازی تأکید دارند.در این بازیها، یک بازی بر اساس یک موضوع یا یک بازی رومیزی سنتی با مجموعه قوانین خاص انجام می دهید.
بازی های پارتی این فرض را کمی فراتر می برند و اغلب شامل عناصر چند نفره می شوند. آنها همچنین گیم پلی بازی را کاهش می دهند. سری Mario Party از محبوبیت خاصی برخوردار است و بیش از 10 قسمت و اسپین آف تولید کرد.


پازل‌ها که به عنوان بازی‌های پازل نیز شناخته می‌شوند، می‌توانند به سادگی Minesweeper یا عمیق‌تر با محیط‌های کاملاً توسعه‌یافته و گیم‌پلی ترکیبی باشند. سری Tomb Raider مثال خوبی است، جایی که پازل ها در یک روایت ماجراجویی و محیط معمولی ساخته می شوند و آنها را به مکانیک کلیدی بازی تبدیل می کند. همچنین، نقشه های کوچک اغلب به عنوان پازل هایی که در طول بازی حل می کنید (یا کشف می کنید) ارائه می شوند.

8. اکشن ماجراجویی

در میان اولین ژانرهای ترکیبی قابل تشخیص، بازی‌های اکشن ماجراجویی تمرکز عمیقی بر داستان و نبرد از طریق درگیری داستان و مکانیک‌های گیم‌پلی فشرده دارند. در نتیجه، بسیاری از بازی‌ها می‌توانند در این دسته قرار بگیرند، از جمله فرنچایز کلاسیک Legend of Zelda که راه را برای فرنچایزهای متعدد هموار کرد.


اکثر کاربران مرزی بین ژانر اکشن و ماجراجویی  در نحوه تعادل بین داستان و ویژگی هایی مانند مبارزه شبیه سازی شده ترسیم می کنند. سری Assassin’s Creed یوبی‌سافت از سال 2007 به لطف نسخه‌های جدید تقریباً سالانه با درجه بالایی از خیال پردازی، به یکی از اصلی‌ترین نسخه‌های این ژانر تبدیل شده است. این بازی همچنین گیمرها را به مناطق و مناظر تاریخی بی شماری از لندن در طول انقلاب صنعتی (Syndicate) تا یونان باستان (Odyssey) برده اند.
Star Wars Jedi: Fallen Order که در اواخر سال 2019 منتشر شد، یکی دیگر از عنوان‌های اکشن-ماجراجویی مورد استقبال مردمی در Respawn است که قبلاً روی مجموعه Titanfall کار می‌کردند. دیگر نمونه‌های مدرن‌تر شامل سری Watch Dogs، Sekiro و بازی‌های Arkham است.

9. بقا و وحشت

بازی های بقا و ترسناک تداخل مفهومی زیادی با هم دارند تا جایی که حتی زیر ژانر مخصوص به خود (بقا وحشت) را ایجاد کردند. به طور خاص، بازی‌های ترسناک اغلب برخی از ویژگی‌های اساسی را با همتایان بقای خود به اشتراک می‌گذارند، اگرچه عکس آن کمتر صادق است. همانطور که توسعه دهندگان FPS و ویژگی های معمولی تیراندازی را به عناوین خاص ترسناک و بقا اضافه می کنند، اما همچنان بحث در مورد چگونگی تعریف این بازی ها ادامه دارد.


مکانیک اصلی یک بازی بقا بر مدیریت منابع متمرکز است و اغلب شامل مواردی مثل ساخت و ساز یا نجات است که می‌توانید برای کمک به زنده نگه داشتن کاراکتر خود در بازی از آنها استفاده کنید. Minecraft نیز مانند Don’t Starve، محبوبیت زیادی در این ژانر دارد. 
ژانر وحشت یک مقوله گسترده تر است، که مسلماً ده ها عنوان از بازیهای بقا را در بر می گیرد. تقریباً هر چیزی که دارای زامبی باشد، داستان پسا آخرالزمانی، یا انبوهی از جامپ اسکرها، ترسناک محسوب می شود. این عناوین اغلب روانی نیز هستند و از تنش برای غوطه ور کردن بازیکن در بازی استفاده می کنند. در بخش وحشت خالص، بازی هایی مانند Amnesia: The Dark Descent، Alien: Isolation و Blair Witch را دارید. با این حال، محبوب‌ترین عناوین ترسناک معمولاً در جنبه‌های بقا و ترسناک قرار می‌گیرند، مانند فرنچایزهای Resident Evil و Evil Within.

10. پلتفرمر

به دنبال ژانری هستید که در طول این سال ها تغییر چندانی در مفهوم نداشته باشد؟ وقتی صحبت از نوستالژی و وفاداری به صنایع دستی می‌شود، ژانر پلتفرمر طیف وسیعی از بازی‌ها را پوشش می‌دهد که هنوز هم با افتخار ریشه‌های خود را در اولین بازی‌های جانبی دوبعدی نشان می‌دهند. پلتفرم‌ها شامل دویدن، بالا رفتن و پریدن هستند که بازیکن در مراحل چالش‌برانگیز کاوش می‌کند.


بازی‌های پلتفرم دارای نمای جانبی و کنترل‌های ساده هستند و Donkey Kong اغلب به عنوان یکی از بازیهای اولیه در این ژانر به حساب می آید که بعدها این عنوان را به  بازیهایی مثل Super Mario Bros و  Sonic the Hedgehog داد و چند سال بعد نیز این عنوان به بازی پرطرفدار  Crash Bandicoot Naughty Dog رسید که با زاویه دوربین متفاوتش، گیمرها را جذب کرد.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
مجتبی
مجتبی
2 سال قبل

سلام.
جالب بود البته من خودم دو ژانر دیگه رو هم بازی کردم که شما درلیست نیاوردید.
ژانر Tower Defence که برای Pc کم هست و بیشتر برای موبایل هست.
ژانر IO که سبک لذت بخشی داره
سبک های survival و MMO هم که واقعا عالی هست و میتونین مدت زمان زیادی غرق در بازی بشید.

PROPHET
PROPHET
2 سال قبل

hack and slash

دکمه بازگشت به بالا