Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
سخت افزار

نصب چهار عدد کارت گرافیک RTX 3090 روی یک کامپیوتر؟!

ارائۀ توان پردازشی فوق العاده، در ازای بلعیدن میزان زیادی انرژی...!

زمان مطالعه: 3 دقیقه

سایت Puget Systems نتایج بنچمارکی را منتشر کرده است که در آن، چهار عدد کارت گرافیک GeForce RTX 3090 روی یک ایستگاه کاری (Wort Station) نصب شده‌اند. این تست، در اصل یک نمایش برای نمایان کردن پتانسیل پردازشی بالای کارت گرافیک‌های RTX 3090 و افزایش عملکرد آن‌ها در تولید محتوا به حساب می‌آید.

چهار عدد کارت گرافیک RTX 3090؛ افزایش مستقیم توان پردازشی به نسبت تعداد

چهار عدد کارت گرافیک RTX 3090
چهار عدد کارت گرافیک RTX 3090

کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3090 در حال حاضر بدون شک سریع‌ترین کارت گرافیک کرۀ زمین است ولی به نسبت قیمت، به هیچ وجه توان پردازش ارزنده‌ای ارائه نمی‌دهد. این کارت گرافیک که دارای 24 گیگابایت حافظۀ GDDR6X و مشخصات فنی خیره‌کننده است، گویا اسیر قفس محدودیت بازی‌ها گشته و نمی‌تواند خودرا به درستی در بازی‌ها نشان دهد؛ اما برخی مصارف صنعتی و محاسباتی وجود دارند که می‌توانند هیولا را از قفس آزاد و تا آخرین «وات» مصرفی آن‌را، تبدیل به توان مفید پردازشی کنند!

متخصصین سایت Puget Systems از نتایج بنچمارکی پرده برداشته‌اند که در آن، چهار عدد کارت گرافیک RTX 3090 روی یک سیستم تست مجهز به مادربرد ASUS WS C422 SAGE، پردازندۀ Xeon W2255 شرکت اینتل، 128 گیگابایت رم DDR4 به فرکانس 3200 مگاهرتز و یک جفت منبع تغذیۀ 1600 واتی ساخت شرکت EVGA نصب شده‌اند. همچنین، هر چهار عدد کارت گرافیک از مدل Gigabyte Turbo هستند.

عملکرد کارت گرافیک RTX 3090 در مصارف گوناگون
عملکرد کارت گرافیک RTX 3090 در مصارف گوناگون

تست‌های گرفته شده توسط این سایت بنچمارک‌های OctaneBench، V-Ray Next، Red Shift و بنچمارک اختصاصی سایت Puget Systems برای «معمای داوینچی» بوده‌اند. شایان ذکر است که این چهار کارت گرافیک از طریق رابط NV-Link به یکدیگر متصل نبوده‌اند و تمام ارتباطات میان آن‌ها، از طریق رابط PCIe صورت گرفته‌اند. طبیعت ذاتی پیکربندی‌های چندگانۀ کارت گرافیک پشتیبانی شده در مصارف حرفه‌ای، به کاربران اجازه می‌دهد که بدون نیاز به هیچ گونه پشتیبانی درایوری اضافه، از حداکثر قدرت این چهار کارت گرافیک در کنار یکدیگر استفاده کنند.

نتایج در عمل چگونه هستند؟

در باب توان پردازشی در تست‌های مذکور، می‌توان مشاهده کرد که مقیاس توان پردازشی این چهار کارت گرافیک RTX 3090 در یک کلام، فوق العاده است. با نگاه به نتایج کسب شده توسط یک عدد کارت گرافیک RTX 3090 متوجه می‌شویم که عملکرد تنها یک عدد کارت، به خودی خود از تمام کارت گرافیک‌های پیشین، بالاتر است؛ ولی اضافه شدن تنها یک عدد کارت گرافیک RTX 3090 دیگر، به طور قطع به میزان زیادی توان فنی را افزایش می‌دهد. این موضوع برای تولیدکنندگان محتوا که به میزان زیادی متکی به این نرم افزار‌ها هستند، به شدت حائز اهمیت است. در پایین، نتایج این تست را ملاحظه می‌کنید:

(برای مشاهدۀ جدول‌ها در اندازۀ اصلی، روی آن‌ها کلیک کنید)

مصرف برق فوق العاده زیاد، پاشنۀ آشیل پیکربندی‌های چندگانه

سایت Pudget Systems همچنین مجموع مصرف برق این چهار کارت گرافیک RTX 3090 را روی نمودار آورده است. این پیکربندی مجموعاً 1717 وات انرژی مصرف می‌کند که در صورت استفاده از دو عدد منبع تغذیه، می‌تواند بین 50 تا 75 وات بهینه‌تر باشد. محدود شدن مصرف انرژی هر کارت گرافیک به 300 وات نه تنها کاهش آن‌چنانی در توان پردازشی نمی‌دهد، بلکه مجموع مصرف انرژی را با 100 وات کاهش، به 1600 وات می‌رساند. در جدول‌های زیر به ترتیب از راست به چپ دما، مصرف انرژی و سرعت فن کارت گرافیک‌های حاضر در این تست را ملاحظه می‌کنید:

(برای مشاهدۀ جدول‌ها در اندازۀ اصلی، روی آن‌ها کلیک کنید)

آیا می‌توان از این پیکربندی به عنوان بخاری اتاق استفاده کرد؟

در کمال تعجب ما، دمای هیچ یک از این چهار کارت گرافیک از 80 درجۀ سانتی‌گراد فراتر نرفت؛ ولی مجهز بودن این کارت گرافیک‌ها به خنک کنندۀ دمنده (Blower Style) به معنای پر سر‌وصدا بودن آن‌هاست. در این پیکربندی چهارگانه، تمام فن‌ها در 80-90 درصد سرعت خود فعالیت و نویز بسیار زیادی تولید می‌کردند؛ امری که در ویدئوی زیر به خوبی دیده می‌شود:

این پیکربندی به درد چه کسانی ‌می‌خورد؟

بار دیگر، این نوع کاربری می‌تواند برای تولیدکنندگان محتوا و صاحبان ایستگاه‌های کاری بسیار مناسب باشد؛ چراکه می‌توانند از حداکثر توان پردازشی قابل ارائه توسط کارت گرافیک RTX 3090 استفاده کنند. در سوی دیگر، گیمرها و حتی خود شرکت انویدیا تنها می‌توانند از دو عدد کارت گرافیک RTX 3090 به صورت همزمان تحت رابط NV-Link استفاده کنند. ناگفته نماند که همین پیکربندی دوگانه، برای کاربران حداقل 3000$ هزینه برخواهد داشت!

منبع
Wccftech

علی قربانی

هوانوردی، هوانوردی، هوانوردی... در کنارش، کمی هم سخت افزار و تکنولوژی ?

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
دکمه بازگشت به بالا