Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
سخت افزار

پردازندۀ Intel Core i3-10100F گزینه‌ای مناسب برای سیستم‌های اقتصادی

شرکت اینتل به دنبال کسب و حفظ بازار گیمرهای اقتصادی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

شرکت Intel به تازگی از پردازندۀ جدیدی به نام Core i3-10100F پرده برداشته که در زمان عرضۀ نسل دهم پردازنده‌های این شرکت نامی از آن به میان نیامد. همچنین هنوز نام این پردازنده در لیست قیمت این شرکت هم ثبت نشده اما به طور کلی برای رقابت با پردازندۀ Ryzen 3 3300x شرکت AMD که حدوداً پنج ماه پیش عرضه شد، روانۀ بازار خواهد شد.

با بودجۀ کم پردازندۀ گیمینگ بخرید

پردازندۀ جدید Intel Core i3-10100F به عنوان یک محصول اقتصادی برای گیمرهایی که بودجۀ کمی دارند در نظر گرفته شده است. این پردازنده بر پایۀ لیتوگرافی 14 نانومتری Comet Lake طراحی شده و به چهار هستۀ پردازشی به همراه هشت رشتۀ پردازشی مجهز است. سرعت کلاک هسته‌های این پردازنده در حالت عادی برابر با 3.6 گیگاهرتز و در حالت تقویت شده حداکثر به 4.3 گیگاهرتز می‌رسد. توان طراحی حرارتی این پردازنده 65 وات است و با توجه به طراحی چهار هسته‌ای آن نیاز به سیستم خنک کنندۀ گران قیمتی ندارد که این موضوع خبر خوشی برای گیمرهایی که به دنبال خرید یک سیستم اقتصادی هستند است.

پردازندۀ Core i3-10100F فاقد پردازندۀ گرافیکی مجتمع است

با توجه به پسوند F که در آخر مدل این پردازنده نوشته شده مشخص است که خبری از پردازندۀ گرافیکی مجتع نیست که البته زیاد هم اهمیتی ندارد چون در هر صورت از این پردازنده در یک سیستم گیمینگ که به کارت گرافیک مناسب جهت اجرای بازی‌ها مجهز است استفاده خواهد شد. براساس گزارش شرکت Intel پردازندۀ Core i3-10100F با قیمتی بین 79 تا 97 دلار روانۀ بازار خواهد شد. البته شرکت Intel هنوز اعلام نکرده که این پردازنده دقیقاً در چه تاریخی در دسترسی فروشندگان قرار خواهد گرفت.

به وضوح مشخص است که پردازندۀ Intel Core i3-10100F با هدف رقابت با پردازندۀ AMD Ryzen 3 3300X معرفی شده، پردازندۀ رقیب یعنی Ryzen 3 3300x بر پایۀ لیتوگرافی 7 نانومتری و معماری AMD Zen 2 طراحی شده که به چهار هستۀ و هشت رشتۀ پردازشی مجهز شده است. پردازندۀ Ryzen 3 3300x در مقایسه با Core i3-10100F به میزان 200 مگاهرتز سرعت کلاک بالاتری دارد و همچنین از 10 مگابایت حافظۀ کش L3 بیشتری برخوردار است. در ادامه می‌توانید جدول مقایسۀ این دو پردازنده را مشاهده کنید.

جدول مشخصات پردازنده‌های Core i3 و Ryzen 3
جدول مشخصات پردازنده‌های Core i3 و Ryzen 3

آیا این پردازنده به موقع روانۀ بازار خواهد شد؟

پردازندۀ AMD Ryzen 3 3300x
پردازندۀ AMD Ryzen 3 3300x

پردازندۀ Ryzen 3 3300x هم مانند Core i3-10100F فاقد پردازندۀ گرافیکی مجتمع است. این پردازنده توان طراحی حرارتی‌ای معادل 65 وات دارد که سبب می‌شود به یک گزینۀ هم ردۀ مناسب برای Core i3-10100F تبدیل شود. پردازندۀ Ryzen 3 3300x به همراه فن خنک کنندۀ اختصاصی به نام Wraith Stealth عرضه می‌شود، در کنار پردازندۀ Core i3-10100F نیز یک فن خنک کننده عرضه می‌شود البته نام و نشان خاصی از سوی شرکت Intel برای آن در نظر گرفته نشده و یک مدل معمولی است که اغلب سازندگان تراشه در کنار پردازندۀ خود قرار می‌دهند.

درحالی که پردازندۀ AMD Ryzen 3 3300x چند ماهی می‌شود که در دسترس کاربران قرار دارد و تقریباً موجودی آن به پایان رسیده است هنوز مشخص نیست که پردازندۀ Intel Core i3-10100F چه زمانی به بازار عرضه خواهد شد. اگر پردازندۀ جدید شرکت Intel از نظر عملکرد در اجرای بازی‌های ویدیوئی قدرت بیشتری نسبت به پردازندۀ شرکت AMD داشته باشد قطعاً پیروز این رقابت خواهد شد اما اول باید ببینیم این شرکت می‌تواند در آیندۀ نزدیک این پردازنده‌ را روانۀ بازار کند یا خیر. به نظر شما کدام پردازنده برای یک سیستم گیمنگ اقتصادی مناسب است؟ همچنین اگر قصد خرید یک سیستم گیمنگ را دارید می‌توانید با مراجعه به فروشگاه لیون کامپیوتر به راحتی و با اطمنیان به صورت آنلاین خرید کنید.

منبع
Tom's Hardware

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
علی قربانی
3 سال قبل

ضعیفترین مدل Core i3 نسل 10 از Core i7 نسل 6 قدرتمندتره :)))
پیشرفت تکنولوژی به این میگن…

ایمان ایمانی
پاسخ به  علی قربانی
3 سال قبل

با سرعت نور حرکت میکنه :)))

دکمه بازگشت به بالا