Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
اخبار سخت افزار

شاهکار انویدیا؛ افزایش 8 برابری فریم در بازی به کمک DLSS4

زمان مطالعه: 2 دقیقه

تحلیل‌های اولیه‌ی عملکرد DLSS4 ، نشان دهنده‌ی این است که تکنیک رندر چند فریمی در سری RTX 50 قادر است تعداد فریم‌ها را به میزان سه تا چهار برابر افزایش دهد. این فناوری با افزودن دو یا سه فریم مصنوعی، به طور قابل توجهی، نرخ فریم‌دهی نهایی بازی‌ها را ارتقاء می‌دهد. این فناوری جدید در عین حال نیز منجر به افزایش تأخیر فرمانی برای گیمرها می‌شود.

در آزمایش‌های صورت گرفته، استفاده از فریم‌های مصنوعی در حالت DLSS Performance برای بازی Cyberpunk 2077 حدود 10 میلی ثانیه تأخیر ایجاد کرد، اما افزایش 60 درصدی نرخ فریم به طور قابل توجهی تأثیر این تأخیر را کاهش داد.

تست فناوری DLSS4

آزمایش‌های صورت گرفته بر روی نسخه‌ی به روز شده‌ی این بازی با استفاده از کارت گرافیک Nvidia RTX 5080 نشان داد که دو و سه فریم اضافیِ تولید ده توسط هوش مصنوعی به ترتیب دو و چهار میلی ثانیه به تأخیر اضافه می‌کنند. در عین حال نرخ فریم‌دهی کلی به 71 درصد افزایش می‌یابد.

یکی از تغییرات کلیدی در DLSS 4، به‌کارگیری شبکه‌های عصبی Vision Transformer است که منجر به بهبود قابل توجهی در کیفیت تصویر شده است. این تغییرات به کاهش مشکلات رایج موجود کمک کرده و فرآیند بازسازی پرتوها نیز ارتقاء یافته است.

ویژگی Vision Transformer با تمامی کارت‌های گرافیک سری RTX سازگاری دارد. برنامه‌ی انویدیا این امکان را به کاربران می‌دهد که بازی‌های قدیمی را بدون نیاز به به‌روزرسانی‌های توسعه‌دهندگان به این قابلیت مجهز کنند. با این حال، هزینه‌های عملکردیِ این فناوری هنوز به طور دقیق مشخص نشده و آزمایش‌های آتی باید تعیین کنند که کدام کارت‌های RTX از سری 20 و 30 قادر به پشتیبانی مؤثر از DLSS 4 هستند.

بیشتر بخوانید: بازی‌های سازگار با فناوری DLSS 4

علاوه بر این، تأثیر این فناوری جدید بر حافظه‌ی ویدئویی نیز هنوز روشن نیست و مشخص نیست که آیا کارت گرافیک‌هایی مانند Nvidia RTX 5070 با 12 گیگابایت حافظه می‌توانند این ویژگی را به خوبی اجرا کنند. این موضوع می‌تواند تأثیر مستقیمی بر صحت ادعاهای مدیرعامل انویدیا مبنی بر توانایی این کارت در رقابت با پرچم‌دار 4090 داشته باشد.

افزایش 8 برابری نرخ فریم‌دهی بازی با عملکرد DLSS4
فریم‌دهی بازی با عملکرد DLSS4

تاریخ عرضه فناوری DLSS 4

DLSS 4 بیش از دو سال پس از معرفی DLSS 3 با قابلیت Frame Generation منتشر می‌شود. همچنین، انویدیا در آگوست 2023 نسخه DLSS 3.5 را با ویژگی بازسازی اشعه مبتنی بر هوش مصنوعی در برخی بازی‌ها معرفی کرد. در آگوست سال گذشته، انویدیا اعلام کرد که اکنون بیش از 600 بازی و برنامه از تکنولوژی RTX پشتیبانی می‌کنند.

در زمان عرضه، انویدیا پیش‌بینی کرده است که 75 بازی و برنامه از Multi Frame Generation پشتیبانی خواهند کرد. انویدیا اعلام کرده است که مدل جدید DLSS تا 40% درصد سریع‌تر و 30 درصد از VRAM کمتری نسبت به مدل قبلی استفاده می‌کند.

​با این فناوری جدید، اکنون امکان اجرای بازی‌های مجهز به قابلیت رهگیری پرتو با کارت گرافیک GeForce RTX 5090 به صورت 4K و با نرخ فریم 240 وجود دارد.

نظر شما در مورد فناوری DLSS4 انویدیا چیست؟

منبع:  Nvidia

علی شکری

علی شکری هستم که علاقه‌ی زیادی به حوزه‌ی تکنولوژی و گیم دارم. 11 رتبه‌ی اولی در جهان در اسپیدران بازی‌های کامپیوتری مانند بازی God of War؛ و 37 رتبه‌ی اولی نیز در بنچمارک‌های کامپیوتری مانند بنچمارک‌های 3DMark و Geekbench دارم. همچنین ادمین گروه تلگرام بینوشا به عنوان بزرگ‌ترین و تخصصی‌ترین گروه لپ‌تاپ در ایران هستم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا