Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
بدون دسته بندی

اطلاعات جدیدی از مادربردهای سری 800 فاش شد!

زمان مطالعه: 4 دقیقه

پس از مدت‌ها انتظار، اطلاعات مربوط به مادربردهای سری 800 اینتل برای پردازنده‌های نسل 15 اینتل موسوم به Arrow Lake-S فاش شد. در این نسل شاهد تغییر سوکت پردازنده از LGA1700 به LGA1851 هستیم. پس اگر قصد ارتقاء دارید باید بگوییم که نیاز به یک مادربرد جدید خواهید داشت و پردازنده‌های نسل 15 اینتل از مادربردهای با سوکت LGA1700 پشتیبانی نخواهند کرد.

شرکت اینتل مجموعه‌ای از رویدادهای گوناگون را برای تأمین‌کنندگان محصولات و شرکای تجاری خود مانند ASUS، MSI Gigabyte، ASRock و … برنامه‌ریزی کرده است تا توضیحات و نمایش‌هایی درباره‌ی پلتفرم نسل جدید یعنی LGA 1851 ارائه دهد.​ این رویدادها جزء فرآیند آماده‌سازی برای عرضه مادربردهای سری 800 این شرکت محسوب می‌شوند. همچنین مدل Z890 از این سری نیز در مراسم Computex امسال بدون ذکر نامی از آن به نمایش درآمده بود. در همین راستا، تصویری که از این ارائه‌ی تبلیغاتی منتشر شده، اطلاعات قبلی که برای همین پلتفرم جدید منتشر شده بود را تأیید می‌کند.

پردازنده اینتل Core 200

پیکربندی PCE-Express در مادربردهای سری 800 اینتل

پردازنده‌های نسل 15 اینتل از 16 لاین اختصاصی نسل 5، روی درگاه PCIe برای پردازش‌های گرافیکی بهره می‌برند. همچنین 4 لاین اضافی نسل پنجم برای ذخیره‌سازی به صورت اختصاصی در نظر گرفته شده است. از طرفی یک رابط Gen4 x4 به طور مستقیم به پردازنده وصل می‌باشد که کاربر می‌تواند یک SSD دیگر را به طور مستقیم به پردازنده متصل کند. با اینکه شاهد چنین ارتباط با استاندارد کندتری هستیم ولی مزیتی که به همراه دارد این است که دیگر نیازی به اختصاص لاین‌های نسل 5 به کارت گرافیک و SSD نیستیم.

پورت‌های مادربرد

گرافیک آنبورد تمام پردازنده‌های نسل 15 اینتل توانایی تصویردهی 4 مانیتور را به طور همزمان دارند. از طرفی از طریق پورت‌های HDMI 2.1 و Display Port 2.1 می‌توانید یک مانیتور 8K را تصویر دهید. علاوه بر آن، پردازنده‌های این نسل دارای کنترلر Thunderbolt نسخه 4 هستند و از پورت USB تا سرعت 20 گیگابیت بر ثانیه نیز پشتیبانی می‌کنند.

عدم پشتیبانی از رم‌های DDR4

بالاخره اینتل مانند AMD، پشتیبانی از رم‌های DDR4 را کنار گذاشت. بر خلاف سوکت LGA 1700 که از هر دو رم‌های DDR4 و DDR5 پشتیبانی می‌کرد، سوکت LGA 1851 فقط از رم‌های DDR5 پشتیبانی می‌کند. تا همین سال پیش، قیمت رم‌های DDR5 بسیار بالا بود ولی این سال با افزایش تولید رم‌های DDR5، قیمت این دسته از رم‌ها به شدت کاهش داشته. تمام پردازنده‌های جدید اینتل به صورت پیش‌فرض از رم‌های با فرکانس 5600MT/s پشتیبانی می‌کنند ولی با استفاده از پروفایل XMP یا اورکلاک رم، می‌توانید به فرکانس‌های بالاتری نیز دست پیدا کنید. از طرفی تمام مادربردهای سری Z890 اینتل تا 256 گیگابایت رم را پشتیبانی خواهند کرد. احتمالاً به زودی شاید رم‌های تک اسلات با ظرفیت 64 گیگابایت باشیم.

مادربرد سری 800 اینتل

معماری پردازنده‌های نسل 15 اینتل

مانند نسل‌های پیشین، نسل جدید از پردازنده‌های اینتل دارای ساختار طراحی big-LITTLE هستند. هدف از این طراحی، کاهش مصرف انرژی پردازنده و مدیریت هوشمند پردازنده در پردازش‌های سبک و سنگین می‌باشد. همچنین در این نسل شاهد فناوری Hyperthreading نخواهیم بود. این کار جهت افزایش پایداری پردازنده و کاهش مصرف انرژی، بر روی پردازنده‌های جدید اعمال شده است.

مادربردهای سری H810 و B860

همیشه بعد از معرفی مادربردهای سری Z، نوبت به مادربردهای سری H و B خواهد رسید. این سال هم مستثناء از این موضوع نخواهد بود و به زودی شاهد معرفی مادربردهای اقتصادی و محبوب H810 و B860 خواهیم بود.

هوش مصنوعی

تمام پردازنده‌های سری جدید اینتل دارای NPU (Neutral Processor Unit) یا همان واحد پردازش عصبی خواهند بود. این موضوع یعنی این که برای اولین بار شاهد پشتیبانی سخت‌افزاری از هوش مصنوعی بر روی مادربردهای سری 800 اینتل خواهیم بود. مسلماً استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در سرعت پردازش‌های صوتی و تصویری در برنامه‌هایی مانند Audition، Photoshop و Premiere داشته باشد.

ویندوز 12

می‌دانیم که یکی از ویژگی‌های خاص ویندوز 12، پشیتبانی از هوش مصنوعی می‌باشد. به همین دلیل انتظار این را داریم که مادربردها و پردازنده‌های جدید اینتل، به طور کامل از ویندوز 12 پشتیبانی کنند و عملکرد قابل توجهی را در این سیستم عامل به نمایش بگذارند.

مادربرد اینتل

تاریخ عرضه

شرکت اینتل اعلام کرده که پردازنده‌های دسکتاپ سری Arrow Lake-S برای عرضه در سه ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شده‌اند.​ اگرچه این شرکت هنوز تاریخ دقیق عرضه‌ی این محصولات و مادربردهای جدید مرتبط با این نسل را مشخص نکرده است، اما روشن است که پردازنده‌های جدید سری Intel Core Ultra 200 به این مادربردها نیاز دارند. به عبارت دیگر، مادربردهای نسل جدید یا زودتر از پردازنده‌های جدید اینتل معرفی و به بازار عرضه خواهند شد، یا حداقل همزمان با آن‌ها در دسترس عموم قرار خواهند گرفت. اگر شما هم نظری در مورد مادربردهای سری 800 و پردازنده‌های نسل 15 اینتل دارید، می‌توانید در قسمت نظرات، با ما در میان بگذارید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
دکمه بازگشت به بالا