Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
آموزش

16 قابلیت کمتر شناخته شده سرچ گوگل

زمان مطالعه: 5 دقیقه

سرچ گوگل تنها به یافتن وب‌سایت‌های مختلف خلاصه نمی‌شود و توانایی انجام کارهای مختلف دیگری نیز دارد. ممکن است افراد زیادی برخی از این قابلیت‌ها را نشناسند و با آن‌ها آشنایی نداشته باشند. در ادامه شما را با 16 قابلیت کمتر شناخته شده سرچ گوگل آشنا خواهیم کرد.

1. انجام محاسبات ساده یا پیچیده

گوگل می‌تواند محاسبات ریاضی ساده یا سخت را برای شما انجام داده و جواب را تحویل‌تان دهد. با وجود این قابلیت از داشتن ماشین حساب بی‌نیاز خواهید شد. برای استفاده از این قابلیت گوگل سرچ ابتدا وارد گوگل شوید.

سپس در باکس جست‌و‌جوی آن، فرمول مورد نیازتان را بنویسید و اینتر را بزنید. به عنوان مثال می‌توانید درصد یک قیمت را برای تخفیف اینگونه محاسبه کنید:

20% of 45.300

2. قابلیت دریافت معانی کلمات در سرچ گوگل

اگر معنای یک کلمه را نمی‌دانید و دیکشنری دم دست ندارید، موتور گوگل می‌تواند دیکشنری شما باشد. برای این کار کافی است کلمه مورد نظر خود را به همراه define یا meaning به صورت انگلیسی جست‌و‌جو کنید.قابلیت-سرچ-گوگل-1

با انجام این کار گوگل معانی مختلف کلمه، تلفظ و مثال‌های مختلف آن را به شما نشان می‌دهد. همچنین کلمات مشابه آن را در پایین پیشنهاد می‌کند تا آن‌ها را جست‌و‌جو کنید.

3. یافتن مکان‌های نزدیک

آیا تازه وارد محله یا شهری شده‌اید؟ آیا به سفر رفته‌اید و نمی‌دانید چه مکان‌هایی اطراف‌تان قرار دارند؟ به کمک این قابلیت سرچ گوگل می‌توانید مکان‌های نزدیک محل زندگی و حضورتان را بیابید.

به عنوان مثال شما به دنبال رستوران‌های وگان اطراف‌تان می‌گردید اما آشنایی کافی با محله ندارید. برای یافتن این رستوران‌ها کافی است در باکس جست‌و‌جوی گوگل اینگونه سرچ کنید تا محل مورد نظرتان یافت شود:

Vegan restaurants near me
Find a public vegan restaurant

4. جست‌و‌جوی انواع فایل با قابلیت سرچ گوگل

اگر به دنبال فرمت خاصی از فایل هستید، بهتر است از گوگل کمک بگیرید. به عنوان مثال می‌توانید یک نمونه رزومه با فرمت PDF را از گوگل درخواست کنید. برای این کار باید نحوه سرچ شما، نوع فایل را مشخص کند.

Sample resume file type: PDFجست-و-جوی-گوگل-1

5. ردیابی بسته‌های ارسالی

بسیاری از شرکت‌های تحویل بسته، از جمله UPS، USPS، و FedEx به شما امکان را می‌دهند محموله‌های خود را مستقیماً از گوگل جست‌و‌جو و ردیابی کنید. این قابلیت تنها برای شرکت‌های خارج از کشور در دسترس است.

6. بررسی قیمت سهام در لحظه

16-Google-Search-Features-2
از قابلیت‌های سرچ گوگل می‌توان به بررسی قیمت سهام اشاره کرد.

اگر ابزار مناسبی نداشته باشید، بررسی قیمت سهام می‌تواند کار دشواری باشد. خوشبختانه قابلیت بررسی قیمت سهام سرچ گوگل این مشکل را حل کرده است. برای استفاده از این قابلیت کافی است مخفف سهام مورد نظر را سرچ کنید تا گوگل به شما قیمت مربوطه را نشان دهد.

7. یافتن هتل و پرواز با این قابلیت سرچ گوگل

حتماً شما هم برای پیدا کردن هتل و پرواز مناسب در ده‌ها وب‌سایت گشته‌اید تا مورد دلخواه خود را پیدا کنید. با قابلیت درونی هتل و پرواز یابی گوگل، دیگر نیازی به این کار نیست.

اگرچه این قابلیت نیز بیشتر برای هتل‌ها و پروازهای خارجی یا بین‌المللی کاربرد دارد، اما می‌تواند برای بسیاری مفید باشد. اگر به دنبال پروازهای دوبی به استانبول باشید، کافی است در سرچ گوگل بدین صورت سرچ کنید:

Flights from Dubai to Istanbul

برای یافتن هتل‌های مناسب در یک شهر نیز باید عبارت زیر را بنویسید و جست‌و‌جو کنید:

Hotels in Tehran

8. بررسی وضعیت پروازها

دیگر نیازی به بررسی وضعیت یک پرواز هوایی در وب‌سایت اختصاصی آن شرکت نیست. با وارد کردن شماره پرواز مربوطه در گوگل، وضعیت و شرایط آن را خواهید دید. به عنوان مثال برای بررسی پروازهای خط هوایی ویرجین آتلانتیک 103 باید VS 103 را سرچ کنید.قابلیت-سرچ-گوگل-2

9. ساعت جهانی

از دیگر قابلیت‌های سرچ گوگل داشتن ساعت جهانی است. اگر کنجکاو هستید همین حالا در هر شهری از دنیا ساعت چند است، نام آن شهر به همراه کلمه time را سرچ کنید تا ساعت جهانی آن نمایش داده شود. به عنوان مثال:

Dublin time

10. یافتن یک کلمه مشخص در وب‌سایت

یکی از بهترین قابلیت‌های سرچ گوگل که بسیاری از افراد از آن بی‌خبر هستند، پیدا و مشخص کردن یک کلمه خاص در یک وب‌سایت است. بسیاری برای یافتن آن کلمه، وب‌سایت مورد نظر را باز کرده و تلاش می‌کنند تا کلمه مشخصی را بیابند.

به عنوان مثال اگر قصد دارید تمام صفحاتی که دارای عبارت Windows 11 در وب‌سایت لیون کامپیوتر هستند را بیابید، باید متن زیر را در گوگل جست‌و‌جو کنید:

Windows 11 site: mag.lion.computer.com

11. جست‌و‌جوی محصولات در رنج قیمت مشخص

گوگل با کمک قابلیت سرچ خودش، یافتن محصولات مختلف را برای کاربران بسیار ساده می‌کند. به کمک این قابلیت می‌توانید محصول مورد نظرتان را با قیمت مشخص یا حول آن بیابید.

برای مثال اگر قصد دارید گوشی‌های هوشمند برند سامسونگ با قیمتی بین 800 تا 1200 دلار خریداری نمایید، باید عبارت زیر را در گوگل سرچ کنید. این قابلیت نیز برای خرید در خارج از کشور کاربرد دارد.

Samsung phones $800-$1200

12. کوک کردن گیتار به کمک قابلیت تیونر سرچ گوگل

بسیاری از افراد برای کوک کردن ساز گیتار خود به دانلود برنامه‌های تیونر از پلی‌استور روی می‌آورند. درحالیکه می‌توانند با سرچ عبارت زیر، تیونر اختصاصی خود گوگل را بدون دانلود اپلیکیشن اضافی، داشته باشند.

قابلیت-سرچ-گوگل-3
قابلیت کوک کردن ساز گیتار به کمک سرچ گوگل

Google tuner

13. مشاهده صفحات کش

برخی اوقات صفحات وب‌سایت‌هایی به دلیل حذف شدن یا بالا نیامدن، در دسترس کاربران نیستند. اگر نیاز فوری به مشاهده آن صفحات را دارید، لازم است که به سراغ ورژن کش آن‌ها بروید. در این نسخه اطلاعات قدیمی که در گوگل ذخیره شده‌اند، نمایش داده می‌شوند.

Cache: mag.lion.computer.com

14. فیلتر کردن جست‌و‌جو بر اساس تاریخ

از دیگر قابلیت‌های سرچ گوگل می‌توان به جست‌و‌جوی محتوا بر اساس تاریخ اشاره کرد. اینگونه می‌توانید محتوای دلخواه‌تان را در تاریخ مورد نظر پیدا کنید. برای این کار مطلبی که می‌خواهید را به صورت عادی در گوگل جست‌و‌جو کنید.

سپس روی گزینه Tools در بالای صفحه کلیک نمایید. منویی برای شما باز می‌شود که تاریخ‌های مختلفی دارد. به ترتیب آن‌ها «هر زمان، ساعت پیش، 24 ساعت گذشته، هفته گذشته، ماه پیش، سال پیش، زمان دلخواه» هستند.

15. دیدن آدرس IP عمومی‌تان با این قابلیت سرچ گوگل

گاهی برای انجام کارهای اینترنتی به آدرس IP دستگاه خود نیاز داریم. اگر نمی‌دانید این آدرس چیست و چگونه باید آن را پیدا کنید، کافی است عبارت My ip address را در گوگل سرچ نمایید. اینگونه شماره ip دستگاه شما به روی صفحه نمایش داده می‌شود.16-Google-Search-Features-3

16. تغییر به حالت دارک

زمانی که تمامی سرویس‌ها و برنامه‌ها حالت دارک یا تیره دارند، چگونه گوگل از چنین قابلیتی بی‌بهره بماند؟ شما می‌توانید این حالت را در تنظیمات گوگل فعال نمایید تا محیط گوگل به رنگ تیره در بیاید.16-Google-Search-Features-5

امیدواریم این مطلب درباره 16 قابلیت سرچ گوگل برای تان مفید و جذاب بوده باشد. شما با کدام یک از این قابلیت‌ها آشنایی نداشتید؟

منبع
howtogeek.com

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا