Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
نقد و بررسیویژه

نقد و بررسی بهترین هدفون موجود در بازار: سونی WH-1000XM5

زمان مطالعه: 8 دقیقه

زمانی که صحبت از هدفون‌های بدون نویز می‌شود، کمپانی سونی عملکرد خوب خود را به نمایش می‌گذارد. این شرکت سال‌هاست که در زمینه هدفون از کمپانی Bose سبقت گرفته است. در این مطلب به نقد و بررسی یکی از بهترین هدفون‌های موجود در بازار یعنی Sony WH-1000XM5 می‌پردازیم.

سونی به جای ایجاد تغییرات کوچک و ساده، ترجیح داده تا طراحی کاملاً جدید و رادیکالی را به روی این هدفون پیاده کند. همچنین درایورهای آن با درایورهای تازه و کوچکی جایگزین شده است. به همین دلیل شرکت سونی 50 دلار به قیمت هدفون WH-1000XM5 اضافه کرده. آیا چنین کاری ارزشش را داشته؟ یا حاصل یک اشتباه از سوی این کمپانی بوده است؟

کیفیت ساخت و طراحی هدفون

  • ابعاد: 246 در 218 در 71 میلی‌متر (9.7 × 8.6 × 2.9 اینچ)
  • وزن: 250 گرم (8.81 اونس)
نقد-و-بررسی-بهترین-هدفون-موجود-در-بازار
هدفون XM5 تغییرات ظاهری جزئی‌ای نسبت به سری قبلی داشته است.

برای نسخه‌‌های قبلی این سری، مانند WH-1000XM4، سونی ظاهر هدفون را با به‌ روز رسانی‌‌های جزئی و تدریجی حفظ کرد. برای WH-1000XM5، طرح قدیمی را به طور کامل تغییر داد و طراحی جدیدی را جایگزین کرد.

سونی این طراحی جدید خود را “بدون نویز” یا “Noiseless” معرفی کرده است که در ظاهر نرم‌تر و آیرودینامیک‌تر به نظر می‌آید. شما می‌توانید طراحی مینیمال نام برند و قطعات محرک کمتری را در هدفون WH-1000XM5 مشاهده کنید. دقیقاً همین‌جاست که کاربران به مشکل برخورد می‌کنند: هدفون‌ها آنطور که قبلاً تا می‌شدند، تا نمی‌شوند.

حالا قسمت‌های کاپ گوش، به سادگی تا می‌شوند و دسته هدفون تا حدودی ثابت می‌ماند. به همین دلیل است که کاربر باید همواره مراقب وسیله‌اش باشد چرا که شکننده‌تر از قبل طراحی شده است.

بررسی طراحی بهترین هدفون موجود در بازار

کمپانی سونی تلاش زیادی کرده تا هدفون جدیدش با محیط زیست سازگار باشد و در این راستا قدم‌های مهمی برداشته است. نه تنها کل باکس هدفون WH-1000XM5 از مقواهای قابل بازیافت طراحی شده، بلکه خود هدفون نیز از مواد قابل بازیافت ساخته شده است.

سونی از موادی به نام ABS در ساخت هدفون جدیدش استفاده کرده که خود این مواد از پلاستیک‌های بازیافت شده خودرو ساخته شده‌اند. ماده ABS نه تنها فایده‌های صوتی و آکوستیک برای WH-1000XM5 داشته، بلکه همزمان قوی و سبک نیز است. در نتیجه هدفون‌ها به قدری سبک هستند که شما آن‌ها را شکننده می‌دانید اما ماده درون شان به قدر کافی قوی خواهد بود.

با وجود چنین طراحی‌های سبز و محیط زیست دوستانه‌ای، باید گفت که هدفون XM5، تخریب ناپذیر نبوده و باید مراقب آن باشید. سونی در یک اینفوگرافی به کاربران خود هشدار داده تا هدفون را در محیط‌های بارانی و مرطوب مانند عرق کرده، استفاده نکنند. همچنین این وسیله هیچ رتبه IP مبنی بر مقاومت در برابر آب یا گرد و خاک ندارد.

راحتی در هدفون WH-1000XM5

هدفون-WH-1000XM5-سونی-1
هدفون WH-1000XM5 به راحتی بر روی سر قرار گرفته و تنظیم می‌شود.

از آنجایی که سونی در بخش تاشو و حرکتی هدفون تغییراتی ایجاد کرده، چیزی از راحتی آن کم نشده است. هدفون WH-1000XM5 که آن را به عنوان بهترین هدفون موجود در بازار می‌شناسند، از فوم مخملی در هر دو قسمت کاپ گوش و هدبند ساخته شده. روی هر دوی این بخش‌ها نیز یک نوع چرم مصنوعی راحت کشیده شده است.

با وجود اینکه هدبند جنس ABS دارد و موجب نرمی بیشتر و کاهش سختی هدفون شده، همچنان می‌توان آن را به صورت دقیق و درستی تنظیم کرد. برخلاف مدل‌های قبلی، دسته هدفون پله‌ای باز نمی‌شود اما قابلیت تنظیم آن دقیق است.

یکی از معایبی که در طراحی و راحتی هدفون WH-1000XM5 به چشم می‌خورد، افزایش دماست. پس از مدتی استفاده از این هدفون، دما در بخش‌های کاپ گوش افزایش می‌یابد. این مسئله در طول زمستان چندان دردسر‌ساز نیست اما در طول تابستان مشکل‌ ساز می‌شود. در نتیجه پیشنهاد شده آن را برای دویدن‌های صبحگاه یا تابستانه استفاده نکنید.

اتصالات بهترین هدفون موجود در بازار

  • ورژن بلوتوث: 5.2
  • کدک‌های صوتی بلوتوث: LDAC، AAC، SBC
  • پروفایل‌های بلوتوث: A2DP، AVRCP، HFP، HSP

بلوتوث در هدفون XM5 یک ارتقأ کوچک داشته و از نسخه 5.0 به 5.2 ارتقأ یافته است. البته این مسئله در کیفیت صدا تأثیری نداشته، چرا که کدک‌های صوتی این دستگاه مانند ورژن قبلی است.

این کدک‌ها هر یک برای یک برند هستند و وظیفه مشخصی دارند. کدک LDAC برای خود سونی، AAC برای اپل و SBC کدک استاندارد خود بلوتوث است. LDAC صدایی با وضوح بالاتر را تولید می‌کند، اما در همه‌جا پشتیبانی نمی‌شود. اکثر دستگاه‌‌های اندرویدی و دستگاه‌‌های اپل از LDAC پشتیبانی نمی‌‌کنند.

هدفون‌های WH-1000XM5 از aptX نیز پشتیبانی نمی‌کنند. در نتیجه ممکن است برخی از کاربران اندرویدی احساس خوبی نسبت به کیفیت صدا نداشته باشند. خوشبختانه، سونی صدای SBC را بسیار بهتر از هدفون‌های ارزان‌تر می‌سازد. گفته می‌شود، اگر دستگاهی دارید که از LDAC پشتیبانی می‌کند، بهترین کیفیت صدا را ارائه می‌دهد.

همانند هدفون پیشین سونی، XM4، هدفون WH-1000XM5 قابلیت اتصال چند دستگاهی دارد. شما می‌توانید هدفون‌تان را به چند دستگاه متصل کرده و دستگاه‌ها را جا‌به‌جا کنید. به‌ عنوان مثال می‌توانید بین تماشای ویدئو در یوتیوب یا جواب دادن تماس با گوشی، جا‌به‌جا شوید.

کنترل و اپلیکیشن‌های اتصالی در هدفون XM5

برخلاف بسیاری از هدفون‌های مدرن، که یا از طراحی عمدتاً بدون دکمه استفاده می‌کنند یا روی یک کاپ گوش چندین دکمه می‌گذارند، سونی رویکرد هیبریدی را انتخاب کرده است. کاپ گوش سمت چپ دو دکمه دارد: اولی روشن/خاموش و دومی دکمه همگام‌سازی است. در‌حالیکه کاپ گوش دیگر دو دکمه حالت حذف نویز و حالت صدای محیط دارد.

sony-wh-1000xm5-headphone-review-3
با لمس و زدن ضربه‌های متفاوت به خازن کاپ راست، می‌توانید قابلیت‌های مختلف هدفون را فعال نمایید.

کاپ گوش سمت راست دارای سطح لمسی خازنی است. ضربه‌ها و انگشت کشیدن‌های مختلف به شما امکانات متفاوتی ارائه می‌دهد. به‌ عنوان مثال موسیقی را استُپ کرده و یا دوباره از سر بگیرید، به تماس ها پاسخ دهید و پایان دهید، آهنگ‌ را عوض کنید و میزان صدا را کنترل نمایید. این‌ها برخی از کنترل‌های ساده هستند و کار کردن با این سطح لمسی خازنی بسیار ساده خواهد بود.

برای فعال کردن بسیاری از ویژگی‌های WH-1000XM5 اصلاً نیازی به انجام کار زیادی ندارید. به عنوان مثال، برای استفاده از ویژگی Speak to Chat کافی است حالت صدای محیطی را فعال کنید و هر زمان هدفون احساس کند شما حرف می‌زنید، موسیقی را متوقف کرده تا حرف‌تان را بزنید. در تست‌های انجام شده به روی این وسیله، این قابلیت به درستی و دقیق عمل می‌کرد. تنها مشکل موجود این است که هدفون فقط به صدای شما واکنش نشان می‌دهد و با حرف‌های دیگران موسیقی متوقف نمی‌شود.

برای داشتن چنین ویژگی‌ای، می‌توانید قابلیت توجه سریع را انتخاب کنید. کافی است دست خود را روی کاپ گوش راست بکشید تا یک بار دیگر هدفون به طور خودکار حالت صدای محیط را فعال کند. برای کمک به شنیدن بهتر محیط اطرافتان، هدفون صدای موسیقی شما را نیز کاهش می‌دهد.

همگام‌سازی در هدفون جدید سونی

بهترین هدفون موجود در بازار که WH-1000XM5 نام دارد، با اپلیکیشن مخصوص اتصال هدفون سونی، کار می‌کند. این اپ به نام Sony’s Headphones Connect App، در اپ استور و گوگل پلی موجود است و به روی اندروید و iOS نصب می‌شود. با کمک این اپلیکیشن‌ می‌توانید هدفون را همگام‌سازی کنید.Sony-WH-1000XM5-bendable-scaled-1

این برنامه دارای ویژگی‌های مفید متعددی است که برخی از آن‌ها به شما این امکان را می‌دهد نحوه عملکرد ANC را تنظیم کنید. برای مثال، می‌توانید 360 Reality Audio سونی را راه‌اندازی کرده، که شما را در گرفتن عکس از گوش‌ها و سفارشی‌سازی امضای صدای برنامه راهنمایی می‌کند. سپس می‌توانید از ویژگی‌های صوتی فضایی برنامه‌هایی مانند Tidal استفاده کنید.

برنامه Headphones Connect همچنین سیستم عامل هدفون را به روز می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد EQ سفارشی داشته باشید. یکی از جالب‌ترین جنبه‌های این ویژگی این است که تنظیمات در خود هدفون ذخیره می‌شوند، بنابراین تنظیمات خود را حتی در هنگام جفت شدن با دستگاه‌های دیگر حفظ خواهید کرد.

کیفیت صدا

  • درایور: درایور کامپوزیت گندی 30 میلی.متری
  • امپدانس: 48 اهم (روشن) 16 اهم (خاموش)
  • فرکانس دهی: 20 هرتز تا 40,000 هرتز

مدل‌های قبلی‌ای مثل سری WH-1000 از درایورهای 40 میلی‌متری استفاده می.کردند. سونی تصمیم گرفته که در هدفون‌های جدید خود این درایورها را پشت سر بگذارد و از نوع گنبدی کامپوزیت 30 میلی‌متری استفاده کند. به‌طور معمول، درایورهای کوچک‌تر، حداقل در هدفون‌های روی گوش، صدای بهتری تولید نمی‌کنند.

با وجود چنین تغییری همچنان کیفیت صدا مثل قبل است و تغییری چندانی احساس نمی‌شود. درایورها روی کیفیت صدای هدفون تغییری ایجاد نکرده‌اند و صدای باس به صداهای دیگر غلبه دارد. در مجموع باید گفت که صدای هدفون WH-1000XM5 سونی طبیعی‌تر از آنچه فکر می‌کنید است. صداهای زیر تقویت شده و صداهای بم و بالا جذاب‌تر هستند.

نویزگیری و کیفیت تماس در هدفون WH-1000XM5

sony-wh-1000xm5-headphone-review-4
لایه‌های مختلفی که در ساخت هدفون نویزگیر سونی به‌کار برده‌اند.

هنگامی که سونی هدفون XM4 را معرفی کرد، بر روی بهبود سیستم حذف نویز فعال (ANC) در مورد فرکانس‌های پایین‌تر تمرکز کرد که یک گام بزرگ رو به جلو بود. به دنبال آن، سونی بر روی بهبود حذف نویز در فرکانس‌های بالا برای مدل جدیدش یعنی XM5 نیز تمرکز کرد، تا بتواند برخی از صداهای آزار دهنده پس‌زمینه را نیز حذف کند.

در نتیجه این تلاش‌ها، سونی هشت میکروفون را برای گرفتن صداهای اطراف و حذف آن‌ها، به روی هدفون تازه خود نصب کرد. این تعداد 4 عدد بیشتر از مدل قبلی است و نشان می‌دهد که سونی از تمام رقبای خود در این زمینه بهتر عمل می‌کند. در نتیجه این وسیله بهترین هدفون موجود در بازار است.

نویزگیری هدفون WH-1000XM5 به‌قدری دقیق و عالی عمل می‌کند که باد هم نمی‌تواند به روی آن اثر بگذارد. زمانی که شما در مقابل باد شدید هدفون را به روی گوش خود قرار می‌دهید، عملکرد آن به گونه‌ای است که انگار در یک روز معمولی درحال استفاده از هدفون هستید.

با وجود چنین عملکردی، هدفون XM5 در خنثی کردن صداهای کوتاه و تیز مانند صدای کف زدن یا قرار دادن قوطی در یخچال، ناتوان است. به‌طور کلی حذف چنین صداهایی برای هدفون‌ها همیشه یک چالش محسوب می‌شود.

کیفیت تماس و ضبط صدا

کیفیت تماس نیز به لطف DSP داخلی و مجموعه‌ای از میکروفون‌های تشکیل‌دهنده پرتو، عالی است. شما می‌توانید همان وضوحی را در بخش تماس داشته باشید که در بخش حذف نویز تجربه می‌کنید، با این تفاوت که در اینجا همه‌چیز به روی صدای شما اعمال می‌شود.

سونی در این زمینه به قدری با کیفیت عمل کرده که اگر دو نمونه از ضبط صدا در داخل اتاقی ساکت و در بیرون از خانه همراه باد شدید ضبط کنید، هیچ تفاوت قابل توجهی را نخواهید فهمید. در نتیجه می‌توان گفت که هدفون WH-1000XM5 جزو بهترین‌ها در این زمینه است.

قدرت باتری هدفون جدید سونی

  • هنگام استفاده: 30 ساعت (BT + ANC)، 40 ساعت (بدون سیستم نویزگیر)

در یکی از زمینه‌هایی که هدفون‌های XM5 نسبتاً شبیه به مدل‌های قبلی خود هستند، عمر باتری است. با فعال بودن همه زنگ‌ها و صداهای ANC، بسته به میزان صدا، می‌توانید حدود 30 ساعت از این هدفون استفاده کنید. اگر نویزگیر را خاموش کنید، این عدد به حدود 40 ساعت افزایش می‌یابد که این رقم کمی بیشتر از مدل قبلی خود است.هدفون-WH-1000XM5-سونی-2

شارژ کردن دوباره وسیله سریع نیست. به خصوص اگر از کابل استاندارد USB استفاده کنید. از اتمام باتری به طور کامل تا شارژ کامل آن، 3.5 ساعت زمان لازم است. همچنین اگر هدفون را 10 دقیقه شارژ کنید، می‌توانید حدود 5 ساعت آهنگ گوش دهید.

بهترین هدفون موجود در بازار، WH-1000XM5 از USB-PD نیز پشتیبانی می‌کند، اگرچه با شارژر عرضه نمی‌شود. اگر شارژر USB-PD خود را دارید، می‌توانید هدفون را بسیار سریع‌تر شارژ کنی. با یک شارژ سه دقیقه‌ای، می توان حدود سه ساعت زمان پخش داشت.

آیا هدفون XM5 سونی ارزش خریدن دارد؟

بعد از این نقد و بررسی جامع، باید گفت که این هدفون در نسل و تکنولوژی خودش جزو بهترین‌ها محسوب می‌شود. اگر شما به دنبال یک هدفون نویزگیر با کیفیت صدای عالی و درایورهای کوچک می‌گردید، هدفون WH-1000XM5 سونی گزینه عالی است.

با اینحال این وسیله نیز بی نقص نبوده و به دلیل عدم مقاومت در برابر آب یا عرق بدن، در فصول گرم و هوای بارانی غیر قابل استفاده خواهد بود. اگر قصد خرید یک هدفون جدید را دارید یا می‌خواهید هدفون قبلی‌تان را ارتقأ دهید، بهترین هدفون موجود در بازار XM5 است و ما خرید آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نظرات خود را درباره این هدفون نویز گیر جدید سونی برای ما بنویسید.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
دکمه بازگشت به بالا