Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
آموزش

آیا Reset Factory ویروس گوشی یا لپتاپ شما را از بین می‌برد؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

ویروس‌ها و بدافزارها یکی از واقعیت‌های دنیای امروز هستند که باید با آن‌ها مقابله کنیم. اگر گوشی یا کامپیوتر شما گرفتار ویروس یا بدافزار شده باشد، یکی از راه حل‌های پیش رو، ریست فکتوری یا همان بازگشت به تنظیمات کارخانه است. سوالی که بسیاری از کاربران می‌پرسند این است که آیا Reset Factory ویروس گوشی یا لپ تاپ شما را از بین می‌برد؟ در ادامه به این پرسش، پاسخ خواهیم داد.

ریست فکتوری یا بازگشت به تنظیمات کارخانه چیست؟

ابتدا باید با این نوع ریست آشنا شویم. ریست فکتوری یک آپشن مدرن محسوب می‌شود که به روی دستگاه‌های الکترونیکی مختلفی مانند کامپیوتر و گوشی‌های هوشمند قرار گرفته است. این گزینه به کاربران این امکان را می‌دهد تا سیستم عامل اجرایی (OS) و درایورهای دستگاه خود را به حالت اولیه بازگردانند.

همچنین با انجام بازگشت به تنظیمات کارخانه، تمامی تنظیمات پیشین به حالت اولیه بازگشته و فایل‌هایی که همراه با دستگاه ارائه نشده‌اند، پاک می‌شوند. در کامپیوتر می‌توانید فایل‌های خود را نگه دارید اما برای از بین بردن ویروس‌ها، لازم است همه چیز پس از یک نسخه بک آپ، پاک شود.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند با انجام Reset Factory دستگاه‌شان به حالت اولیه پس از خرید آن باز می‌گردد. اما این مسئله به لحاظ فنی درست نیست. به خصوص در رابطه با گوشی‌ها و تبلت‌هایی که سیستم عامل‌شان ارتقأ یافته است. به عنوان مثال اگر شما سیستم عامل‌تان را آپدیت کرده باشید، با انجام ریست فکتوری به سیستم عامل قبلی بر نخواهید گشت. بلکه همین سیستم شما، به حالت اولیه‌اش بر می‌گردد.

آیا Reset Factory ویروس گوشی یا لپتاپ را از بین می‌برد؟

با انجام ریست فکتوری تقریباً تمام ویروس‌ها و بدافزارهای موجود به روی دستگاه شما از بین می‌روند. با برگشت به حالت اولیه، تمامی برنامه‌های آلوده پاک می‌شوند و دیگر ویروسی باقی نمی‌ماند. Reset Factory ویروس گوشی یا لپتاپ را از بین می‌برد مگر آنکه ویروس از نوع خاص یا پیشرفته‌ای باشد.

هر ساله، ویروس‌‌ها پیچیده‌‌تر می‌‌شوند و مجرمان سایبری راه‌‌های جدیدی برای آلوده کردن دستگاه‌‌های مختلف پیدا می‌ کنند. بنابراین، ممکن است با تروجان‌‌ها و روت‌‌کیت‌‌هایی روبرو شوید که می‌‌توانند از ریست فکتوری جان سالم به در ببرند، اما این ویروس‌ها نسبتاً نادر هستند.

یکی از این تروجان‌ها به نام xHelper در سال 2019 ظاهر شد. این تروجان دستگاه‌های اندرویدی را هدف قرار داد و Reset Factory نیز نتوانست آن را از بین ببرد. خوشبختانه تا سال 2020، افراد در MalwareBytes توانستند راهی برای حذف این بدافزار پیدا کنند.

does-factory-reset-remove-virus-2

اگر ویروس‌ها بعد از ریست فکتوری به گوشی یا لپتاپ ما برگردند چه باید کرد؟

چنانچه پس از انجام ریست فکتوری ویروس یا بدافزار به گوشی شما بازگشت، شما با یکی از سناریوهای زیر رو به رو هستید:

  1. فایل‌های بک آپ یا همان پشتیبان شما آلوده هستند. به محض اینکه شما آن‌ها را برگردانید، دوباره دستگاه‌تان آلوده می‌شود.
  2. احتمال دیگر این است که بدافزار به پارتیشن ریکاوری دستگاه شما حمله کرده باشد. این قسمت، بخشی از حافظه دستگاه شماست که سیستم را برای گزینه Reset Factory تمیز نگه می‌دارد. بنابراین اگر خود پارتیشن بازیابی آلوده شده باشد، بازگشت به تنظیمات کارخانه فایده چندانی برای شما نخواهد داشت.
  3. روت‌کیت‌ها و بوت‌کیت‌ها دو نوع بد افزار پیچیده‌ای هستند که حتی هنگام ریست فکتوری قابل شناسایی و حذف نخواهند بود. در نتیجه دردسر دوباره ایجاد می‌کنند.
  4. برخی بدافزارهای پیشرفته گاهی اوقات می‌توانند در تجهیزات جانبی سیستم شما مانند آداپتورهای Wi-Fi و وب کم نیز پناه بگیرند. بسیاری از ابزارهای جانبی مدرن دارای حافظه داخلی برای ذخیره تنظیمات کاربر هستند و بدافزار می‌تواند از آن برای نگهداری یک کپی از خود استفاده کند. بنابراین حتی اگر دستگاه خود را ریست کنید، آن ها می‌توانند از دستگاه جانبی به دستگاه شما برگردند.

خوشبختانه تمامی این موارد نادر و کمیاب هستند و احتمال درگیر شدن دستگاه شما با هر یک، پایین است. با اینحال همچنان راه حل‌هایی برای این مشکل نیز وجود دارد که در ادامه معرفی می‌کنیم.

برای از بین بردن ویروس‌های دوباره برگشته چه کنیم؟

اولین اقدام برای از بین بردن ویروس‌ها و بدافزارهایی که پس از Reset Factory به گوشی یا لپتاپ‌تان باز می‌گردند، این است که فایل و درایو پشتیبان خود را اسکن کنید. شما می‌توانید دستگاه خود را به سیستم دیگری که آنتی ویروس قدرتمندی دارد وصل کرده و سپس تمام بخش‌های آن را اسکن نمایید.

همچنین می‌توانید از یک دیسک نجات (Rescue Disk) برای بررسی کامل دستگاه خود، از جمله درایو بازیابی، استفاده کنید تا مطمئن شوید هیچ ویروسی در آنجا پنهان نشده است. اگر این راه حل جوابگو نبود، لازم است به طور کلی هارد‌های SSD و HDD دستگاه‌تان را پاک کرده و دوباره از نو نصب کنید.

در آخر پیشنهاد لیون کامپیوتر به شما این است که اگر ریست فکتوری ویروس گوشی یا لپتاپ را از بین نبرد، آن را پیش متخصص یا نمایندگی برده تا نسبت به حذف ویروس اقدام نمایند.

does-factory-reset-remove-virus-3

چگونه از ورود ویروس و بدافزار به دستگاه‌مان جلوگیری کنیم؟

همانطور که همیشه می‌گویند، پیشگیری بهتر از درمان است. به همین دلیل پس از انجام ریست فکتوری دستگاه خود را به گونه‌ای تنظیم کنید تا دوباره دچار ویروس نشود. برای این کار بهتر است چند مورد را رعایت کنید:

  • همواره اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مورد نظرتان را از منابع مورد اطمینان و معتبری مثل گوگل پلی و اپ استور دانلود کنید.
  • برنامه‌های خود را به روز رسانی کرده و از آخرین نسخه هر اپلیکیشنی استفاده نمایید.
  • هرگز روی لینک‌های ناشناس در هیچ برنامه‌ای کلیک نکنید.
  • همواره دستگاه و فایل‌های‌تان را اسکن کنید تا از سلامت آن مطمئن شوید.
  • با وجود اینکه تمامی دستگاه‌های مدرن به آنتی ویروس‌های درونی مجهز هستند، بهتر است برنامه‌های ضد بدافزاری مثل Malwarebytes را روی سیستم عامل‌تان نصب نمایید.

در آخر باید گفت که Reset Factory ویروس گوشی یا لپتاپ شما را از بین می‌برد و یک روش مفید برای پاکسازی دستگاه شماست اما در برخی از موارد نیاز به انجام اقدامات بیشتر و پیشرفته‌تر است.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
دکمه بازگشت به بالا