Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
نقد و بررسیویژه

چرا نباید آیفون 14 خرید؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

هر ساله آیفون‌های جدیدی معرفی و به بازار وارد می‌شوند. با اینحال همواره افرادی هستند که می‌گویند کمپانی اپل، همان گوشی آیفون سال پیش را در رنگی جدید و با قیمت بالاتر به مردم می فروشد. حالا با وجود آیفون 14 این حرف چندان هم اشتباه نیست.

آیفون 14، الگوی متفاوت اپل برای انتشار دستگاه‌هایش است

با معرفی آیفون X، اولین دستگاه اپل که بدون حاشیه بود، خط تولید اپل یک الگوی ساده ای را برای آیفون هایش در نظر داشت. اپل گوشی‌‌های پرچم‌‌دار معمولی را با ساختار آلومینیومی و مشخصات استاندارد، و گوشی‌‌های پرچم‌ دار «پریمیوم» را با ویژگی‌‌های پیشرفته و کیفیت برتری ارائه می کرد. دستگاه های اول برای کاربران معمولی اپل بودند و گوشی های پریمیوم برای افرادی بودند که با هزینه بیشتر می توانستند قابلیت‌های بیشتری داشته باشند.

در سال 2017 شاهد چنین الگویی بودیم. گوشی‌های آیفون 8 و 8 پلاس برای همه افراد مناسب بودند و آیفون X اولترا پریمیوم با امکانات بیشتر و قیمت بالاتر در دسترس بود. این روند در سال 2018 با انتشار گوشی‌های معمولی XR و XS و گوشی پرچم دار XS Max تکرار شد. در سال 2019 نیز با معرفی گوشی های آیفون 11 و 11 پرو در کنار 11 پرو مکس همین الگو حفظ شد.

در تمامی این سال‌ها و معرفی آیفون‌های جدید، در هر دو مدل معمولی و پریمیوم شاهد پیشرفت‌هایی چه در ظاهر و چه در داخل دستگاه بودیم. اپل همواره تغییراتی را هرچند کوچک در طراحی ظاهری بکار می‌برد و یا در قسمت سخت‌افزار، از چیپ‌های جدیدی در کنار ارتقأ دوربین و باتری استفاده می‌کرد.

why-you-shouldnt-buy-iphone-14-5

مشکلات حال حاضر آیفون 14

زمانی که الگوی کمپانی اپل را درک می‌کنید، خواهید دید که آیفون 14 همان آیفون 13 با رنگی متفاوت است. اپل تغییرات خاص خودش را نیز داشته اما آن را انحصاری و تنها برای مدل پریمیومش ارائه کرده است. کمپانی اپل همواره چیپ جدیدی را برای گوشی‌های جدید خود در نظر می‌گرفت. فارغ از آپدیت‌های جزئی یا کلی، این تغییر همواره دیده می‌شد.

به عنوان مثال آیفون 11 و پرو 11 چیپ بایونیک A13 را داشتند. آیفون 12 و پرو 12 مجهز به چیپ بایونیک A14 بودند و آیفون‌های سری 13 نیز با چیپ بایونیک A15 معرفی شدند. در این بین آیفون 14 پرو CPU بایونیک A16 را دارد اما آیفون 14 دوباره با همان چیپ A15 ارائه شده است.

در طول کنفرانسی که اپل برای معرفی دستگاه‌های جدیدش داشت، کارکنان این شرکت عنوان کردند که چیپ A15 به قدری خوب بوده که نیازی به تغییر آن نبوده است. تنها تفاوت موجود یک هستۀ گرافیکی اضافی در مقایسه با آیفون 13 است. کمپانی سعی داشت که این اتفاق را مثبت نشان دهد اما دلیل اصلی آن کمبود تراشه A16 و ناتوانی اپل در ساخت این چیپ برای همه دستگاه‌های آیفون 14 اش بود. همچنین اپل انباری از تراشه های A15 دارد که می‌خواهد زودتر از آن ها خلاص شود.

این دومین بار است که کمپانی اپل از یک تراشه دوباره استفاده می‌کند. این اتفاق در سال 2008 نیز با گوشی آیفون 3G تکرار شده بود. همچنین می‌توان دستگاه آیفون 5C را نیز شامل این موضوع دانست که در سال 2013 با تراشه‌ای مشابه به بازار منتشر شد اما آن دستگاه یک پیشرفت برای سری‌های SE بود که با بدنۀ پلاستیکی و تاچ آی دی معرفی شد.

گوشی آیفون 14، در بیشتر موارد همان آیفون 13 است

جدای از تراشه A15، گوشی آیفون 14 در بیشتر موارد شبیه نسل قبلی خود است. طراحی بسیار مشابه، صفحه نمایش 60 هرتزی یکسان و همان بریدگی ها و گوشه های آیفون 13 در این وسیله تکرار شده. در بخش حافظه نیز همه چیز شبیه است و فروش آیفون 14 با حافظه 128 گیگابایت شروع می شود.

why-you-shouldnt-buy-iphone-14-3
از دلایل نخریدن آیفون 14، شباهت بسیار زیاد ظاهری و نرم افزاری آن به آیفون 13 است.

در برخی موارد آیفون 14 ضعف‌هایی نیز دارد. اپل با حذف جای سیم کارت و قرار دادن eSIM به روی این وسیله، مانع این می‌شود که کاربرانش با تمامی شبکه ها به اینترنت متصل شوند.

با اینحال آیفون 14 تغییرات مفیدی نیز داشته است. اضافه شدن قابلیت تماس اضطراری به کمک ماهواره در مواقعی که دسترسی به آنتن یا تماس عادی ندارید و تشخیص تصادف که می تواند جان شما را نجات دهد، از پیشرفت‌های این سری محسوب می‌شوند. علاوه بر این موارد ارتقأ دوربین 12 مگاپیکسلی، دوربین جلو و عمر باتری نیز در آیفون 14 به چشم می خورد.

آیا آیفون 14 پلاس ارزش خرید دارد؟

کمپانی اپل سری مینی خود را حذف کرد و دوباره مثل آیفون 8 پلاس، گزینه پلاس را برای کاربران فراهم کرده تا کسانی که یک جایگزین برای آیفون 14 می‌خواهند، به اندازه پرو مکس هزینه نکنند. با اینحال باید گفت که این گوشی همان آیفون 14 تنها در ابعادی بزرگ‌تر است.

آیفون 14 پلاس با صفحه نمایش 6.7 اینچی از صفحه 6.1 اینچی آیفون 14 بزرگ‌تر بوده و این تنها تفاوت چشم گیر آن است. در باقی موارد از جمله تراشه، تفاوتی با مدل‌های قبلی ندارد. در نتیجه باید گفت این گوشی نیز ارزش خرید نداشته و تنها هزینه بیشتر بدون هیچ امکانات اضافی به روی دست‌تان می‌گذارد.

why-you-shouldnt-buy-iphone-14-2

خرید آیفون 14 پرو مکس، گزینه‌ای منطقی

اگر در حال حاضر از آیفون 13 استفاده می‌کنید، هیچ دلیل منطقی برای خرید و ارتقأ آن به سری 14 وجود ندارد. حتی اگر قصد خرید آیفون 14 یا 14 پلاس را دارید، دست نگه دارید. چرا که با ارائه این سری به بازار، مدل‌های قبلی شامل تخفیف خواهند شد و قیمت‌شان پایین می‌آید.

همچنین لیون کامپیوتر به شما پیشنهاد می‌کند به جای خرید آیفون 14 یا مدل پلاس، گزینه پرو مکس را در نظر بگیرید. با پرداخت کمی هزینه بیشتر می‌توانید از تمام ویژگی‌های جدید اپل از جمله تراشه A16، داینامیک آیلند، دوربین بهتر و بهبودهای کلی بهره‌مند شوید. همچنین گزینه‌هایی مانند بازار دست دوم را در نظر بگیرید تا هزینه کمتری بپردازید.

در نهایت می‌توان گفت که خرید آیفون 14 نسبت به سری قبلی آن منطقی بنظر نمی‌رسد و اپل می‌توانست در این مورد عملکرد بهتری داشته باشد. نظر شما چیست؟ آیا خرید این سری گوشی را منطقی می‌دانید؟ برای ما بنویسید.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
دکمه بازگشت به بالا