Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
آموزشسخت افزارویژه

اطلاعات در CD و DVD تا چه زمانی باقی می مانند؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

اگر طی یک الی دو دهه اخیر از کامپیوتر یا لپ تاپ هایی استفاده کرده اید که سی دی رام داشته اند، احتمالاً ده ها سی دی و دی وی دی مختلف دارید. اطلاعات به روی این دیسک ها منتظر هستند تا شما آن ها را به روی منبع و رسانه قابل اعتمادی منتقل کنید. چرا که اطلاعات در CD و DVD تا ابد قرار نیست همانگونه سالم بمانند. به تازگی دریافته اند که اطلاعات به روی سی دی و دی وی دی نیز مانند هر نوع رسانه فیزیکی دیگر اعم از USB، امکان از بین رفتن دارند. دیسک های تجاری تولید شده در برابر چنین خرابی هایی مقاومت بیشتری دارند، اما CD ها و DVD هایی که در خانه رایت شده اند معمولاً قربانی از دست رفتن اطلاعات شان می شوند. تنها مراقبتی که می توانید از اطلاعات ذخیره شده خود در CD و DVD های تان کنید این است که آن ها را به مکان دیگری کپی کرده و انتقال دهید. 

تغییرات عمده در دنیای اطلاعات و نحوه ذخیره آن ها

از زمانی که اولین حافظه سریع و الکترونیکی در سال 1947 در دانشگاه منچستر ساخته شد تا به امروز، دنیای ذخیره سازی اطلاعات تغییرات زیادی داشته است. از کاست و فلاپی گرفته تا CD، DVD و فلش، همه آن ها در برهه های زمانی مختلف به ما در ذخیره اطلاعات کمک کرده اند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و به روز شدن روش های حفظ و ذخیره سازی اطلاعات، تعداد کسانی که از سی دی و دی وی دی استفاده می کنند به حداقل ترین حد ممکن رسیده است. امروزه فلش ها، هارد اکسترنال و حافظه های ابری و مجازی جایگزین CD و DVD های قدیمی شده اند.

مطمئناً برای همه ما این سوال پیش آمده که اطلاعات به روی CD و DVD ها تا چه زمانی باقی می مانند؟ آیا این اطلاعات ابدی هستند یا روزی از بین می روند؟ پاسخ این سوال ساده است: هرچیزی که ساختار فیزیکی داشته باشد، آسیب پذیر بوده و روزی از بین می رود. طول عمر چنین وسایلی به همه چیز از جمله، عوامل محیطی تا میزان استفاده، کیفیت قطعات و ساخت بستگی دارد. 

طول عمر اطلاعات به روی CD و DVD و باقی رسانه های ذخیره سازی

cd-and-dvd-lifespan-3

فلاپی دیسک

پیش بینی میزان عمر فلاپی دیسک ها امری سخت و ناممکن است. چرا که برخی از آن ها پس از باز و خریداری شدن هم کار نمی کردند و سالم نبودند. برخی از کارخانه ها ادعا می کردند فلاپی دیسک ها طول عمری بین 3 تا 5 سال دارند. درحالیکه برخی دیگر این عدد را تا 10 و 20 نیز بالا بردند. از آنجایی که فلاپی دیسک ها از مغناطیس ساخته شده اند، انتظار می رود بین ده تا بیست سال دوام بیاورند ولی این میزان به استفاده و کیفیت آن ها بستگی دارد.

CD و DVD

این نوع رسانه نیز مانند فلاپی دیسک ها هستند و انتظار می رود بین 2 تا 5 سال عمر کنند. در نتیجه اطلاعات به روی CD و DVD آنقدرها قابل اعتماد نیستند. این درحالی است که سی دی و دی وی دی های خالی و بدون اطلاعات می توانند تا ده سال عمر داشته باشند. برخی از سازندگان این رسانه ها ادعا می کنند CD و DVD ها تا 25 سال قابل استفاده هستند که این ادعایی بی سابقه است. از آنجایی که تنها یک خراش به روی سطح این رسانه ها می تواند موجب از بین رفتن اطلاعات شود، این ارقام دور از دسترس خواهند بود.

فلش مموری یا USB

فلش مموری ها بر اساس ادعای سازنده های شان باید تا 10 سال عمر کنند اما این رقم برای کاربران غیر قابل باور است. چرا که معمولاً USB ها گم می شوند، پس از مدتی از کار می افتند یا نیاز به فرمت پیدا می کنند. چرا که فلش ها حجم کوچکی داشته و به انواع دستگاه ها متصل می شوند، استفاده بیشتری دارند. در نتیجه می توان عمر معقول آن ها را بین 3 تا 7 سال پیش بینی کرد.

بهترین راه ذخیره سازی اطلاعات چیست؟

همچنان نمی توان یک راه و رسانه مطمئن برای حفظ و ذخیره سازی اطلاعات معرفی کرد. مشخصاً اطلاعات به روی CD و DVD و چنین مواردی قابل اطمینان نیستند و احتمال از دست رفتن شان بسیار است. لیون تک به شما پیشنهاد می کند همواره از اطلاعات حیاتی خود بک آپ یا نسخه پشتیبان داشته باشید. همچنین روی روش های بازیابی یا ریکاوری اطلاعات نیز سرمایه گذاری نمایید تا در صورت از دست دادن دیتای مهمی، بتوانید آن را برگردانید.

شما اطلاعات خود را چگونه ذخیره می کنید؟

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
دکمه بازگشت به بالا