Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
آموزشاپلیکیشن و نرم افزارپیشنهاد سردبیرویژه

آموزش استفاده از عینک های واقعیت مجازی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

این مطلب از لیون تک به شما آموزش می دهد که چگونه از عینک های واقعیت مجازی استفاده کنید. عینک های واقعیت مجازی یا همان VR Glasses یکی از وسایلی است که به روی سر قرار می گیرد و به کمک آن می توانید از برنامه های واقعیت مجازی گوشی تان استفاده کنید. برای استفاده از عینک واقعیت مجازی، به یک گوشی هوشمند با سنسورهای ژیروسکوپی و صفحه نمایشی با عرض 4 اینچ با حداقل وضوح 720p نیاز دارید. البته اندازه صفحه نمایش بزرگ تر با وضوح 1080p یا بیشتر نیز توصیه می شود. 

مراحل استفاده از عینک های واقعیت مجازی یا VR Glasses

1. دانلود برنامه های واقعیت مجازی

برنامه های متنوع و زیادی از VR وجود دارد که به روی گوشی های آیفون و اندروید سازگار هستند. به کمک این اپلیکیشن ها می توانید از عینک هایتان استفاده کنید.

  1. گوگل پلی به روی اندروید یا پلی استور به روی آیفون را باز کنید. 
  2. سپس کلمه VR را سرچ کنید و روی یکی از اپلیکیشن ها کلیک نمایید.
  3. برای دانلود آن ها روی GET یا Install ضربه بزنید.

2. باز کردن عینک

در مرحله بعدی عینک واقعیت مجازی را از جلو باز کنید. چرا که برخی از آن ها یک مکانی را برای قرارگیری گوشی هوشمند شما تعبیه کرده انذ. 

3. قرار دادن گوشی به روی محل مخصوص در عینک واقعیت مجازی

How-to-Use-VR-Glasses-2

بیشتر VR Glasses ها را مجهز به یک پایه فلزی می سازند تا بتوانند گوشی شما را نگه دارند. شما باید گوشی تان را به صورت افقی در این محفظه قرار دهید تا رو به روی عینک باشند. اگر یک قاب یا محافظ دارید، باید پیش از این کار، محافظ خود را در بیاورید.

4. استفاده از برنامه VR

روی برنامه واقعیت مجازی که دانلود کرده اید، کلیک کنید تا باز شود. اگر برنامه یا بازی که دانلود کرده اید نیاز به کنترلر یا دسته دارد، بهتر است پیش از باز کردن برنامه، آن را همگام و جفت سازی کنید.

5. تنظیم صفحه در مرکز VR Glasses

برنامه های VR دو تصویر را که با یک خط از هم جدا شده اند نمایش می دهند. خط وسط را با نشانگر روی پایه یا تقسیم کننده دید در هدست تراز کنید. باید تصاویر به گونه ای تنظیم شده باشند که با هر چشم تان، یک بخش تصویر کامل داشته باشید.

6. در یا صفحه بیرونی دستگاه را ببندید

عینک واقعیت مجازی شما یک بخش بیرونی در مانند دارد که بعد از قرارگیری گوشی هوشمند، باید بسته شود. پس از تنظیم گوشی و صفحه، این در را ببندید و اجازه دهید برنامه شروع به کار کند. 

7. هدست را به روی سر خود قرار دهید

نمایشگر یا بخش دیدنی عینک را درست روی چشمان تان قرار دهید. سپس بندها را مانند ماسک، روی پشت سر خود تنظیم کنید. اگر سایز هدست مناسب سرتان نیست، آن را به کمک بندها تغییر دهید و مناسب سازید.

8. تنظیم فاصله بین لنزها

برای استفاده از عینک های واقعیت مجازی باید لنزهای آن را تنظیم کنید. بسیاری از این عینک ها توانایی تنظیم فاصله افقی لنزها را دارند. اگر می توانید فاصله لنزها را تنظیم کنید، آن ها را طوری تنظیم کنید که تصویر واضح و شفاف باشد. برخی از هدست‌ ها دارای یک دستگیره هستند که می‌ توانید آن را بچرخانید. برخی دیگرشان به گونه ای هستند که باید به صورت دستی تنظیم شوند. برای داشتن تصویری واضح، تنها کافی است یک بار این کار را انجام دهید.

9. تنظیم فکوس برای استفاده از عینک های مجازی

اغلب VR Glasses راهی برای تنظیم فکوس دارند. برخی از هدست‌ ها دارای دستگیره‌ ای هستند که می‌ توانید آن را بچرخانید، برای برخی دیگر لازم است که لنزها را به‌ صورت دستی به جلو و عقب حرکت دهید یا فاصله گوشی را از لنزها تنظیم کنید. این کار را نیز فقط یک بار باید انجام دهید.

10. با حرکات، عینک را تکان دهید

اگر نقطه یا نشانه ای را در وسط تصویر مشاهده کردید، می توانید به کمک آن با محتوای VR ارتباط برقرار کرده و آن را کنترل نمایید. با تکان دادن سرتان، نشانه نیز تکان می خورد. برای اینکه آیکون یا گزینه ای را انتخاب نمایید، باید نشانه یا نقطه را روی آن آیکون ببرید و برای چند ثانیه روی آن بمانید. برخی برنامه ها نشانه ای ندارند، برای چنین برنامه هایی لازم است قبل از قرار دادن گوشی تان در محفظه مخصوص، برنامه را باز کنید. اینگونه فرصت دارید تا تنظیماتش را تغییر دهید یا آن را به برنامه دیگری وارد کنید. برخی از برنامه های دیگر نیز، نیاز به کنترلر اضافی دارند. برای استفاده از چنین برنامه های عینک واقعیت مجازی لازم است کنترلر یا دسته مخصوص را با بلوتوث به گوشی تان متصل کنید. 

How-to-Use-VR-Glasses-3

نکات استفاده از هدست های مجازی

  • برای داشتن بهترین تجربه ممکن موقع تماشای محتوا، پیشنهاد می کنیم از هدفون یا هندزفری استفاده کنید. برخی از این عینک ها دریچه هایی دارند که به کاربر اجازه می دهد تا از هندزفری یا هدفون با جک 3.5 میلی متری استفاده کنند. همچنین امکان استفاده از هدفون های بی سیم و بلوتوثی را نیز خواهید داشت. 
  • شما می توانید به کمک هدست های واقعیت مجازی، ویدئوهای مخصوص را در یوتیوب ببینید. برای این کار کافی است برنامه یوتیوب را باز کرده و در قسمت سرچ آن عبارت “360 videos” را بنویسید. سپس یکی از ویدئوهای را باز کنید و گوشی تان را در محفظه مخصوص قرار دهید. در ادامه، روی آیکون پخش VR در گوشه سمت راست بزنید تا پخش مخصوص آغاز شود. در آخر هدست را بسته و ویدئو را تماشا کنید.
  • تصویر واضحی هنگام استفاده از VR Glasses خود ندارید؟ برخی از برنامه ها به طور اختصاصی برای بعضی از مدل های عینک های واقعیت مجازی ساخته شده اند. اگر یک آیکون چرخ دنده هنگام پخش محتوا به روی صفحه دیدید، روی آن کلیک کنید. سپس گزینه Viewer را بزنید، مدل هدست تان را انتخاب کرده و به کمک QR کد، برنامه های اختصاصی آن مدل را پیدا کنید. با نصب این برنامه ها می توانید تصویر بهتری داشته باشید.

هشدار های مرتبط به VR Glasses

  • استفاده از عینک های واقعیت مجازی برای کودکان زیر 12 سال ممنوع است و توصیه نمی شود. چرا که تصویر سه بعدی رشد چشمان کودکان را به خطر می اندازد.
  • برخی از افراد هنگام استفاده از این هدست ها، احساساتی مانند حالت تهوع، سرگیجه و سردرد می شوند. اگر چنین احساسی داشتید، بلافاصله هدست را کنار بگذارید.
  • اگر یک فرد تازه کار هستید، توصیه می کنیم مدت زمان استفاده از این عینک ها را به 10 دقیقه و کمتر محدود کنید تا دچار علائم ذکر شده نشوید. با کسب تجربه، این زمان را افزایش دهید.

تجربیات خود هنگام استفاده از عینک های واقعیت مجازی را برای لیون تک بنویسید.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
دکمه بازگشت به بالا