Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
اخبارپیشنهاد سردبیرنقد و بررسیویژه

مقایسه تفاوت ها و شباهت های موتور جستجوی یاندکس و گوگل

زمان مطالعه: 5 دقیقه

با رفع فیلتر یاندکس در ایران، سوالی که برای بسیاری از کاربران به وجود آمده این است که یاندکس چه فرقی با گوگل دارد؛ در ادامه به شباهت ها و تفاوت های اساسی گوگل با یاندکس می پردازیم.

مقایسه تفاوت ها و شباهت های موتور جستجوی یاندکس و گوگل

1. جاوا اسکریپت
برخلاف گوگل، Yandex در خزیدن و فهرست کردن وب سایت های جاوا اسکریپت با مشکل مواجه است. برنامه های تک صفحه ای که صرفاً در جاوا اسکریپت توسعه یافته اند و از قبل رندر نشده اند (یا به صورت پویا رندر نشده اند) برای Yandex ایندکس نمی شوند.

Yandex زمانی که به‌روزرسانی الگوریتم Vega را در پایان سال 2019 اعلام کرد، این موضوع را اعلام کرد. در همان بیانیه مطبوعاتی، این شرکت در مورد نتایج جستجوی پیش‌رندر برای کاربران تلفن همراه صحبت کرد.

یاندکس در واقع از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی بهتر درخواست کاربر و از پیش واکشی و بارگذاری اولیه صفحات نتایج جستجوی مرتبط استفاده می‌کند تا دشواری کاربر هنگام استفاده از سرویس جستجو را کاهش دهد.

2. AMP در مقابل توربو
در حالی که گوگل AMP دارد، Yandex دارای Turbo است. استقبال جامعه سئوی روسیه در مورد نیاز به توربو قابل به همان اندازه است که وبمستران گوگل از amp استقبال کردند.

البته هنگامی که صفحات توربو برای اولین بار راه اندازی شدند، توسط وب مسترها به عنوان محدودیت و “اسباب بازی” برای وب سایت های محتوا توصیف شدند اما مشکلات توربو رفته رفته برطرف شدند به طوری که در طی سال‌های اخیر، آنها برای پشتیبانی از سفارشی‌سازی، تبلیغات و تجارت الکترونیک (با گزینه‌های پرداخت متعدد) بهبود یافته‌اند. صفحات توربو همچنین به بایک علامت خاص در نتایج جستجوی یاندکس نشان داده می شوند.

3. جستجوی لوکال و منطقه ای
مانند گوگل، Yandex نیز دارای الگوریتم ها و ملاحظاتی برای پرس و جوهای جستجو با هدف محلی است که نمایش نتایج به منطقه جغرافیایی کاربر بستگی دارد. با توجه به وسعت کشور روسیه، این امکان برای رضایت کاربر مهم است.

یاندکس توصیه می‌کند که انواع خاصی از وب‌سایت‌ها از یک تنظیمات «پیوند منطقه‌ای» در Yandex Webmaster Tools استفاده کنند تا هم به Yandex کمک کند آنها را در مکان‌های جغرافیایی SERP صحیح نشان دهد و هم اطمینان حاصل کند که توسط پایگاه کاربر هدف خود دیده می‌شوند.

Yandex توصیه می‌کند که وب‌سایت‌های مقاله/محتوای عمومی بدون تمرکز منطقه‌ای نیازی به اتصال منطقه‌ای ندارند.

با این حال، وب‌سایت‌هایی که بر موضوعات منطقه‌ای یا مکانی خاص تمرکز می‌کنند، مانند روزنامه‌ها و برخی مجلات یا وب‌سایت‌هایی که محصولات یا خدماتی را ارائه می‌کنند که دارای استاندارد ملی نیستند، باید مناطقی را که در آن فعالیت می‌کنند، مشخص کنند.

نکته قابل توجه: Hreflang
با این حال، در آگوست 2020، شاهد تغییراتی در اسناد وب مستر Yandex در مورد پشتیبانی بین‌المللی و بخش جدیدی بودیم که نقشه سایت XML را پوشش می‌دهد.

اکنون این بدان معناست که Yandex دارای همان قابلیت‌های پشتیبانی hreflang گوگل است.

ابزارهای وب مستر در مقابل کنسول جستجو
چند سال پیش، ابزارهای وب مستر Yandex نسبتاً محدود بود. اما در سال های اخیر، تیم Yandex سرمایه گذاری زیادی روی این پلتفرم کرده است.

در اینجا برخی از تفاوت‌های کلیدی وجود دارد که می‌تواند به شما در نظارت، فهرست‌بندی و کسب آگاهی بیشتر در مورد نحوه عملکرد کمپین‌هایتان در جستجوی ارگانیک Yandex کمک کند.

4. نظارت فعال URL
یکی از ویژگی‌های بسیار مفید در Yandex Webmaster Tools امکان نظارت فعال تا ۱۰۰ URL در سایت شما است.

این ویژگی به‌طور خودکار به‌روزرسانی می‌شود و می‌توانید مشخص کنید که کدام URL را می‌خواهید ردیابی کنید.

وضعیت فعلی صفحه را به شما می‌گوید، کدام نسخه از صفحه در نتایج نشان داده می‌شود (نسخه کش و زمان آخرین خزیدن کرالر یاندکس و آخرین تاریخ ایندکس‌شده)

 

همراه با گزارش آمار خزیدن کرالر (که در Yandex WMT موجود است)، می توانید تعیین کنید که محتوای به روز شده شما چه زمانی مجددا ایندکس شده و سپس به کاربران ارائه شود.

5. نشان های با کیفیت
گوگل نمایش نمادها در SERP را برای به روز رسانی تجربه سرعت صفحه آزمایش کرده است.

در حالی که این برای Google جدید است، Yandex (و Baidu) مدتی است که نمادهایی را در نتایج جستجو نشان می دهند.

Yandex دارای 16 نماد است که به عنوان نشانگرهای کیفیت سایت شناخته می شوند که می تواند آنها را برای نمایش انتخاب کند.

برخی از این موارد را می توان از طریق تنظیمات فنی، مانند نشان صفحه توربو، به دست آورد.

برخی از این استانداردها و نمادها عبارتند از:

اندازه مخاطبان وب سایت
سطح برآورد شده رضایت کاربر (سیگنال های رفتاری).
خود Yandex چقدر به سایت اعتماد دارند (سیگنال های EAT استنباط شده).
و …

 

یاندکس در خصوص زمان بازگشت صفحات سایتهایی که پنالتی و مجازات شده اند، توضیح مشخصی نداده و این زمان را نامشخص عنوان می کند.

6. بلوک نتایج محتوای ویژه
یاندکس نیز مانند گوگل دارای تعدادی بلوک نتایج محتوای ویژه و قطعه‌هایی است که می‌تواند برای افزایش بازدید صفحه نتایج جستجو استفاده کند.

با این حال، برخلاف گوگل، در Yandex Webmaster Tools می‌توانید واجد شرایط بودن خود را برای سه نوع نتیجه خاص و یازده نوع نتیجه قطعه مشاهده کنید. این موارد موارد خاصی را که مانع از واجد شرایط بودن شما می شود، برجسته می کند.

گفتنیست سرعت ایندکس شدن مطالب یک سایت در یاندکس کندتر از گوگل است.

سبک کاری کرالر یاندکس اینگونه است که با معرفی سایت خود به یاندکس، یک ردیف کرالر برای آن تعریف می شود و این کرالر به طور متناوب به سایت شما سرکشی می کند.

تفاوت های الگوریتمی
در بیشتر موارد، بسیاری از الگوریتم های Yandex مطابق با گوگل هستند و اهداف یکسانی دارند.

با این حال، دو تفاوت متمایز وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید.

7. عوامل رفتاری
در حالی که بحث هایی در مورد نحوه استفاده گوگل از سیگنال های رفتار کاربر به عنوان بخشی از الگوریتم های خود وجود دارد، موضع Yandex بسیار محدودتر است.

سیگنال های کاربر و CTR ها از SERP ها می توانند برای تعیین موارد زیر استفاده شوند:

قرار گرفتن در SQI (شاخص کیفیت سایت)، کمک به اعطای نشان های کیفیت.
قرار دادن نتایج در صفحات نتایج موتور جستجو
در نتیجه، Yandex اقداماتی را برای شناسایی هرگونه تقلب در معیارهای رفتار کاربر در نظر گرفته است. بازاریابان و متخصصان سئو می توانند از طریق Metrica به ابزارهایی برای تجزیه و تحلیل بهتر رضایت کاربر دسترسی داشته باشند.

علاوه بر این، یاندکس توصیه می کند که به طور منظم گزارش های وب سرور خود را تجزیه و تحلیل کنید. توجه ویژه به:

منابع ترافیک: بدانید کدام منابع بیشترین بازدیدکننده را به وب سایت شما می آورند.
پرس و جوهای جستجو: تجزیه و تحلیل کنید که کدام پرسش ها بازدیدکنندگان را به سایت شما می آورند.
صفحات هدف: تبدیل ها را در صفحاتی مانند سبد خرید و فرم ها اندازه گیری کنید.
مشخصات پلت فرم: مشخص کنید که کاربران از چه پلتفرم هایی برای یافتن شما استفاده می کنند و برای تجربه بهتر در سایت بهینه سازی می کنند.

8. امتیاز ICS (یا IKS).
امتیاز Yandex ICS راهی برای ارزیابی کیفیت یک وب سایت است. فاکتورهایی مانند تعداد بازدیدها، زمان حضور کاربر در سایت و کلیک روی تبلیغات را در نظر می گیرد.

اینها با نظرسنجی‌های تکمیل‌شده توسط انسان درباره دقت و خوانایی محتوا ترکیب می‌شوند تا امتیاز نهایی را ایجاد کنند.

وقتی چیزی را از داخل روسیه جستجو می‌کنید، نتایج برتر را می‌بینید که از 1 تا 100 نمره بسته به میزان مفیدی مطلب که توسط کاربران Yandex در نظر گرفته می‌شوند رتبه بندی می شود.

اگر یک وب سایت زیر یک نمره مشخص امتیاز کسب کند، رتبه آن در نتایج جستجو پایین می آید.

Yandex Metrica در مقابل Google Analytics
ابزار متریکا در یاندکس عملکردی مشابه با گوگل آنالیتیکس گوگل دارد.

9. حفظ کاربر
در حالی که تجزیه و تحلیل گروهی و نرخ حفظ کاربر بهتر به تازگی در GA4 معرفی شده اما Metrica مدتی است که این مورد را داشته است.

 

10. نقشه های حرارتی
یکی دیگر از ویژگی های عالی Yandex Metrica که با گوگل آنالیتیکس متفاوت است، امکان مشاهده نقشه های حرارتی کاربر است.

 

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
دکمه بازگشت به بالا