Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
اخبارداخلیویژه

جستجوی امن گوگل بصورت پیش‌فرض برای کاربران ایرانی فعال شد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

از روز گذشته خبرهایی درباره قفل شدن تنظیمات موتور جستجوی گوگل روی حالت جستجوی امن (Safe Search) توسط ارائه دهندگان اینترنت در ایران به گوش می‌رسد. این اتفاق باعث شد تا دوباره نگرانی‌ها پیرامون اجرای خاموش طرح صیانت از فضای مجازی و اینترنت طبقاتی افزایش یابد. اما منشأ و علت اصلی این اتفاق از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ در ادامه همراه لیون تک باشید.

 

جستجوی امن گوگل بصورت پیش‌فرض برای کاربران ایرانی فعال شد

اگر بخاطر داشته باشید، وزیر ارتباطات در آخرین مصاحبه خود راجع به مبحث اینترنت کودکان تأکید بسیاری داشت. اکنون، گزارشات بدست آمده حاکی از آن است که دولت قصد دارد اینترنت طبقاتی را هر چه زودتر اجرا کند. از طرفی، شورای عالی فضای مجازی امروز خواستار توسعه موتور جستجوی بومی شد.

قابلیت جستجوی امن برای تمام کاربران ایرانی فعال شد

برای اینکه متوجه شوید گزینه Safe Search برای شما فعال شده یا خیر، کافیست همین جمله را در گوگل جستجو کنید. در واقع، این قابلیت قفل شده و نمی‌توان آن را غیر فعال کرد. گویی که همه کاربران کودک هستند و بدون فیلتر شکن نمی‌توانند به هر محتوایی دسترسی داشته باشند.

در همین راستا میلاد نوری، فعال حوزه IT در توییتر خود ضمن اشاره به محدودیت جستجو در گوگل روی اپراتورهای موبایل، خاطرنشان کرد:

همراه اول و ایرانسل با فرض کودک بودن همه مشترکین خود، قابلیت safe search گوگل رو به شکل قفل شده (بدون امکان غیرفعال‌سازی) فعال کردن. ‏با این دستکاری، شما با هر سن و سالی فقط به محتوایی در گوگل دسترسی دارید که یک کودک دسترسی دارد.

بطور خلاصه، تمامی موتورهای جستجوی بین المللی از جمله گوگل برای جلوگیری از دسترسی کودکان به محتوای نامناسب، قابلیتی به نام جستجوی ایمن یا Safe Search دارند. فعالسازی این امکان روی شبکه توسط گوگل ارائه شده و مشترکین شبکه‌ نمی‌توانند آن را غیرفعال کنند.

این اقدام از داخل ایران رخ داده است

حسین درواری، کارشناس شبکه و امنیت نیز بر این باور است کنترل این اقدامات احتمالا از لایه‌های بالاتری از شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت رخ داده و برخلاف تصور عده‌ای از کاربران که این اقدام را با هماهنگی گوگل متصور شده‌اند، اتفاقی که در حال رخ دادن بوده از داخل ایران بوده و به نوعی یک DNS Hijacking رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه مطمئن است این کار درون خود کشور انجام می‌شود، افزود:

موضوعی که در حال حاضر رخ داده از نظر امنیتی برای کاربران مشکلی ایجاد نمی‌کند اما مشکل اینست که کاربران اختیار تغییر حالت Safesearch را در موتورهای جستجو از دست داده‌اند و به عبارتی کل کشور به عنوان کودک در اینترنت در نظر گرفته شده‌اند.مشکل بعدی که می‌تواند ایجاد شود اینست که ترافیک زیادی به سمت یک IP خاص صورت بگیرد و به خاطر این محدودیت‌های زیاد، کیفیت سرویس اینترنت باز هم به طور محسوسی کاهش پیدا کند.

این وضعیت در حالی اتفاق افتاده که سرعت اینترنت روز به روز افت کرده و بسیاری از قطعی، افزایش پینگ در شب و افت کیفیت اینترنت بین الملل شاکی هستند. تا زمان نوشتن این خبر، وزارت ارتباطات به این موضوع هیچ واکنشی نداده و باید دید این اقدام با چه هدفی صورت گرفته است؟ نظر شما چیست؟

سهیل حسینی

گیمر، علاقه مند به تکنولوژی و بازی های ویدئویی

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
reza
reza
1 سال قبل

برید تو تنظیمات مرورگر، در قسمت security، دنبال dns بگردید بعد قسمت custom رو انتخاب کنید و گزینه cloudflare رو بزنید . حالا با جستجوی واژه ی safe search ، می بینید که off شده. برای هر مرورگری در موبایل و کامپیوتر کمی فرق می کنه باید کمی بگردید یا در گوگل سرچ بزنید how to active cloudflare in FireFox یا هر مرورگری که می خواهید غیر فعال کنید

آخرین ویرایش1 سال قبل توسط reza
ali
ali
1 سال قبل

آقا طالبان صداش در اومده با این سرعتی که اینا دارن میرن عقب

موسی
موسی
1 سال قبل

از جهت لیسرها میشه گفت حالت امن. اما از نظر گوگل همان حالت کودک

ممد
ممد
1 سال قبل

من تو بازیا پینگم نهایت 110 میشد یک هفتس که این داستان اینترنت کودک درست کردن پینگ من زیر 240 نمیاد اصلا زنگم میزنی میگه اقا بازی خارجیه معمولیه این قضیه میگم پس چرا قبلا اینجوری نبود میگه نه اقا همین بوده از پشت تلفن دوتا گوش دیده رو سر ما مردک.

علی
علی
1 سال قبل

راه دور زدنشم هست مگه چین اینکارو نکرده چینیها راحت دورش میزنن

aaaa
aaaa
1 سال قبل

مشکل اینه که یه عده خودشون رو بزرگ و عقل کل مملکت میدونن و مردم رو رعیت و زیر و برده خودشون میدونن و هرکاری که دوسدارن باهامون میکنن
درحالیکه خودشون از تمام صفحات اجتماعی از جمله توییتر استفاده میکنن
یعنی اینترنت و بیت المال رو برای خودشون حلال کردن اما برای مردم حرامه!
رطب خور منع رطب کند!

دکمه بازگشت به بالا