Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
شبکه‌های اجتماعی

تفاوت بین ایموجی و اموتیکون

زمان مطالعه: 5 دقیقه

شما با ایموجی و اموتیکون ها آشنا هستید اما آیا تفاوت میان این دو را می دانید؟ یا تصور داشتید که هر دو یکی هستند؟ پس با لیون تک همراه شوید تا تفاوت بین این ایموجی و اموتیکون را برای تان توضیح دهیم.

از زمانی که مردم شروع به صحبت از طریق کیبورد و پیام های متنی کردند، اموتیکون، اسمایلی، ایموجی و شکلک های مختلفی وجود داشته اند که خلاء حضور فیزیکی را پر کنند. درواقع تمامی این صورتک ها برای این به وجود آمدند که درون چت بتوانیم احساسات خود را راحت تر منتقل کنیم و اطمینان یابیم طرف مقابل پیام ما را با حس مربوطه خوانده است.

تفاوت بین ایموجی و اموتیکون

ایموجی ها و اموتیکون ها یکی نیستند با اینحال اینترنت و حتی رسانه هایی مثل BBC و نیویورک تایمز هم از این دو عبارت به صورت اشتباهی استفاده می کنند. تفاوت بین ایموجی و اموتیکون خیلی ساده است.

اموتیکون ها ترکیب عناصر و نمادهای موجود در صفحه کلید شما ماننو حروف و علائم نقطه گذاری هستند، در حالی که ایموجی ها همانند یک تصویر عمل می کنند. در ادامه این تفاوت را با جزئیات بیشتری توضیح می دهیم.

اموتیکون چیست؟

همانطور که پیش تر توضیح دادیم، اموتیکون به ترکیبی از علائم نقطه گذاری، حروف، اعداد و عناصر کیبورد گفته می شود که با کنار هم قرار گرفتن، تلاش می کنند یک حالت صورت بسازند. تا پیش از رواج یافتن ایموجی ها و تصاویر متحرک، اموتیکون ها بسیار محبوب و پر استفاده بودند. این حالات معمولاً در سراسر جهان قابل درک بوده و حس خاصی را منتقل می کنند.

 

برخی از اموتیکون های معروف عبارتند از:

  • D-: = خنده یا خوشحالی
  • :-O = تعجب
  • 3> = قلب
  • ^-^ = ذوق، لبخند

اموتیکون ها به دلیل یک سوء تفاهم به وجود آمدند

در سال 1982، نیل شوارتز یک معمای فیزیک مربوط به جیوه و یک شمع را در تابلوی پیام دانشگاه کارنگی ملون پست کرد. همکار او، هاوارد گیل برای شوخی به این معما پاسخ داد و نوشت:

“هشدار! به دلیل آزمایش اخیر فیزیک، آسانسور سمت چپ به جیوه آلوده شده است. همچنین آتش سوزی خسارات جزئی به وجود آورده. رفع آلودگی باید تا ساعت 08:00 جمعه کامل شود.”

مشخصاً هیچکس متوجه نشد که هاوارد گیل این پیام را صرفاً به عنوان یک شوخی در جواب معمای نیل نوشته بود و کل دانشگاه دچار استرس و وحشت شدند. همین مسئله باعث شد تا اموتیکون ها، جد بزرگ ایموجی ها، به وجود بیایند.

دکتر اسکات ای. فاهلمن، دانشمند کامپیوتر در همان دانشگاه، پیشنهاد کرد که تمام جوک‌ های روی صفحه پیام با مجموعه‌ ای از کاراکترها، که شبیه چهره‌ ای خندان هستند :-)، علامت گذاری شوند. مجموعه‌ ای متفاوت از صورتک ها، مانند 🙁 نیز باید در همه پیام های جدی قرار بگیرند. این چهره‌ های تایپوگرافیک به مرور زمان در سراسر وب پخش شدند و به عنوان اموتیکون ها یا «نمادهای احساسی» شناخته می‌ شوند.

ایموجی چیست؟

ایموجی در واقع یک پیکتوگرام است. تصویر کوچکی که می تواند هر هر چیزی را از صورت خندان و انواع میوه گرفته تا انواع حیوانات و ته سیگار را نشان دهد. هر ساله ایموجی های جدیدی به وجود می آیند که باعث خوشحالی کاربران گوشی های هوشمند می شود. چرا که می توانند احساسات خود را دقیق تر بیان کنند.

کلمه emoji در اصل به معنای “تصویر-شخصیت” است که از ژاپنی e – “تصویر” و moji – “حرف، شخصیت” برداشته شده. تفاوت بین ایموجی و اموتیکون این است که ایموجی ها یک تصویر کد گذاری شده هستند اما اموتیکون ها را می توان با هر کیبورد و رسانه ای تایپ کرد.

تفاوت -بین-ایموجی-و-اموتیکون-2

تفاوت بین ایموجی و اموتیکون

چندین هزار ایموجی دارای کدهای اختصاصی در Unicode هستند که یک استاندارد صنعت محاسبات برای کد گذاری و کد نویسی است. زمانی که شما روی یک ایموجی کلیک می کنید، پیام‌ رسان‌ ها، برنامه‌ های رسانه های اجتماعی و مرورگرها کد مربوطه را می‌ خوانند و گرافیکی مطابق با آن را به شما نشان می‌ دهند. نرم‌ افزارهای مختلف می‌ توانند گرافیک‌ های متفاوتی داشته باشند، به همین دلیل است ایموجی‌ ای که از آیفون ارسال می‌ کنید کاملاً آن چیزی نیست که گیرنده در تلفن اندرویدی می‌ بیند.

برخی از اموتیکون ها را نمی توان به راحتی تشخیص داد

یکی از تفاوت های بین ایموجی و اموتیکون تعداد بیشتر ایموجی هاست. شما می توانید صدها مدل مختلف ایموجی ببینید ولی اموتیکون ها محدود تر هستند. با اینحال اگر با ورژن قدیمی تر ایموجی ها آشنا نباشید، برخی از اموتیکون ها را نمی توانید تشخیص دهید.

به عنوان مثال :$ معنای تعجب یا همان Flushed Face ایموجی را می دهد. اموتیکون 3/> یعنی قلب شکسته، @}->– شکل گل رز است و حتی اموتیکون *>|:?) معنای بابانوئل را می دهد.

اسمایلی چیست و چه تفاوت خاصی بین آن، ایموجی و اموتیکون وجود دارد؟

در دنیای دیجیتال چندین اسم متفاوت برای شکلک ها رواج یافته که مردم اکثراً آن ها را با یکدیگر اشتباه می گیرند. اگرچه به اموتیکون ها اسمایلی می گویند ولی باهم فرق دارند. اسمایلی به هر فرمتی که چهره خندانی را تداعی کند، می گویند. این فرمت می تواند به هر شکلی باشد. با اینحال نوع اموتیکون و اصلی آن “:-)” و نوع ایموجی آن “☺” است.

در اصل، “اسمایلی” چهره زرد خندانی بود که در سال 1963 طراحی و به نمادی از فرهنگ rave تبدیل شد. اما زمانی که اموتیکون ها وارد چت روم شدند، مردم آن ها را اسمایلی صدا زدند. اسمایلی ها در ICQ، یاهو مسنجر، MSN Messenger و دیگر اپلیکیشن های چت قرن حاضر پیچیده‌ تر، متنوع‌ تر و حتی متحرک‌ تر شدند.

چه زمانی و چطور ایموجی ها جای اموتیکون ها را گرفتند؟

شیگتاکا کوریتا که در سال 1999 طراح رابط کاربری برای یک اپراتور تلفن همراه ژاپنی بود، اولین ایموجی محبوب را در آن سال ایجاد کرد. دو سال قبل از آن موارد دیگری نیز وجود داشتند که شبیه ایموجی بودند، اما این مجموعه در سال 1999 بود که در ژاپن محبوب شد زیرا اپراتورهای تلفن همراه آن را به ویژگی های پیام رسانی خود اضافه کردند.

طبق مصاحبه ای که شیگتاکا کوریتا با Vice انجام داد، اولین ایموجی ساخته شده، یک نماد قلب بود. در ادامه ایموجی چهره هایی با احساسات مختلف، با الهام از افرادی که طراح در شهر دیده بود، ساخته شد. مجموعه اول شامل 176 ایموجی بود که به چیزهایی مانند احساسات، آب و هوا، ورزش و اشیاء روزمره اشاره می کردند.

جایگزینی ایموجی ها با اموتیکون ها

تفاوت -بین-ایموجی-و-اموتیکون-3

در سال 2010 ایموجی ها وارد استاندارد Uncode شدند و غول های دنیای تکنولوژی مانند اپل و گوگل آن ها را در اختیار کاربران خود قرار دادند. در اولین فرصتی که اندروید و آیفون توانستند ایموجی ها را به پیام ها و پست های شان اضافه کنند، این کار را کردند و در نتیجه اموتیکون ها روز به روز محبوبیت شان را از دست دادند.

همانطور که می دانید و می بینید، امروزه ایموجی ها در همه جا هستند و مردم زیادی از آن ها استفاده می کنند. با اینحال اگر فردی اهل نوستالژی باشد، همچنان اموتیکون های ساده را به کار می برد. تفاوت بین ایموجی و اموتیکون توانست ایموجی ها را برنده این رقابت دنیای دیجیتال کند.

شما طرفدار کدام یک هستید؟ ایموجی یا اموتیکون؟ مجموعه مورد علاقه خود را بنویسید و یک شکلک پر استفاده از آن را در ادامه کامنت کنید.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
دکمه بازگشت به بالا