Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
پیشنهاد سردبیرسخت افزارویژه

دروازه ورود به دنیای زیبای کیبوردهای شخصی‌سازی شده

زمان مطالعه: 6 دقیقه

کیبوردهای مکانیکال این روزها بسیار محبوب‌اند. این محبوبیت برای هر شخص و کاربری به دلیل خاصی است. عده‌ای کیبوردهای مکانیکال را به خاطر طول عمر بالایشان دوست دارند. عده‌ای دیگر به خاطر حس و بازخوردی که هنگام تایپ کردن یا تجربه بازی‌های ویدیویی دریافت می‌کنند، به آن‌ها علاقه دارند. با این حال، برخی کاربران یا بهتر بگوییم، علاقه‌مندان به شخصی سازی قطعات کامپیوتری و لوازم جانبی، کیبوردهای مکانیکال را بیشتر برای قابلیت‌های شخصی سازی و باز بودن دستشان برای ایجاد تغییرات در آن‌ها می‌خواهند.

به صورت کلی، ماد کردن و شخصی سازی کردن قطعات اصلی و جانبی کامپیوتر، دنیای زیبا و منحصر به فردی دارد؛ دنیایی که پایان آن هیچگاه مشخص نیست. با این حال، شخصی سازی و ماد کردن کیبورد، جزیره‌ای بزرگ درون این دنیای پرجزئیات است که ورود به آن می‌تواند بدون بازگشت باشد! شخصی سازی کیبورد که بیشتر گیمرها نسبت به آن اقدام می‌کنند، شامل تغییر کی‌کپ (Keycap)،‌ تغییر سوییچ‌های مکانیکی یا حتی تغییر کابل‌های USB و میکرو کنترلر‌ها می‌شود. در واقع کو‌چک‌ترین جزئیات برای رسیدن به نتیجه دلخواه شما، قابل تغییر هستند.

دروازه ورود به دنیای زیبای کیبوردهای شخصی‌سازی شده
دروازه ورود به دنیای زیبای کیبوردهای شخصی‌سازی شده

شخصی سازی کردن یک کیبورد به صورت ظاهری یا به صورت فنی، کاری است که به کمی تجربه نیاز دارد. اگر به صورت کلی به ماد کردن ستاپ و PC گیمینگ خود علاقه‌مندید اما تجربه‌ خاصی در این زمینه ندارید، حتما ویدیوهای تولید شده درباره این موضوع را در اینترنت مشاهده کنید؛ مخصوصاً اگر قصد دارید از پایه و اساس برای خود یک کیبورد جدید طراحی کنید و تنها تغییر سوییچ و کی‌کپ، کارتان را راه نمی‌اندازد.

برای مطالعه و به دست آوردن اطلاعات درباره انواع سوییچ کیبوردهای مکانیکال، این مطلب را از دست ندهید!

ساخت کیبورد از پایه!

اگر قصد دارید کیبورد شخصی خود را از پایه و اساس، به صورت کاملاً شخصی سازی شده بسازید، باید تمام قطعات و اجزای ریز آن را در اختیار داشته باشید. کیبورد مکانیکال (یا هر کیبوردی) به صورت کلی اجزای پرشماری ندارد و مجموعه عظیمی از قطعات ریز را درون خود جای نداده اما پیدا کردن همین اجزا، مخصوصاً در ایران، کار دشواری به حساب می‌آید. به صورت کلی، پیدا کردن و خرید تمام اجزای کیبورد مورد نظر شما، حتی از فروشگاه‌های بزرگی مانند آمازون یا علی اکسپرس، کار دشواری محسوب می‌شود. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنیم در قدم اول به سراغ ساخت یک کیبورد از پایه و اساس نباشید. با این حال، مقداری درباره آن برای علاقه‌مندان توضیح می‌دهیم.

اجزای کیبورد نسبت به نوع کیبوردی که قصد ساخت آن را دارید، متغیر و متفاوت است اما به صورت کلی و ساده، به اجزای زیر نیاز دارید:

  • یک بورد مدار که به PCB نیز معروف است
  • سوییچ‌های کیبورد
  • کی‌کپ‌ها
  • تثبیت‌ کننده‌ها یا Stabilizers
  • قاب و بک‌پلیت
  • کابل USB

در ابتدا همه چیز به نظر ساده می‌رسد اما تنوع هر کدام از اجزایی که پیش از این به آن‌ها اشاره کردیم، می‌تواند شما را کاملاً گمراه و مسیرتان را پیچیده سازد. به عنوان مثال، اندازه PCB کیبورد و به طبع آن، اندازه کیس و قاب، نوع تثبیت کننده‌ها، نوع سوییچ‌ها و… هر کدام می‌توانند برای شما داستانی جدید آغاز کنند. به عنوان مثال، در مرحله اول برای انتخاب اندازه نهایی کیبورد، باید میان کیبورد فول سایز، کیبورد تنکیلس (Tenkeyless) یا حتی نمونه‌های خاص که معمولاً با درصد اندازه گیری می‌شوند، تصمیم‌گیری کنید. به همین دلیل است که باید پیش از ساخت یک کیبورد، محصول نهایی و مورد نظر خود را در ذهن تصور کنید. علاوه بر این، همانطور که پیشتر توضیح داده شد، پیدا کردن همان اجزایی که شما می‌خواهید، مخصوصاً در ایران، بدون شک چالش برانگیز و نیازمند وقت و انرژی قابل توجه است.

کار راحت‌تری که ما پیشنهاد می‌دهیم!

اما پیشنهاد ما به شما با در نظر گرفتن تمامی شرایط، شخصی سازی کیبورد با استفاده از امکانات موجود است. بیشتر کاربران ترجیح می‌دهند به جای صرف زمان، انرژی و بودجه قابل توجه برای ساخت یک کیبورد گیمینگ از پایه و اساس، تنها کی‌کپ یا همان قسمت بالایی کلید کیبورد خود را دستخوش تغییر سازند. این کار با این که عملکرد کیبورد مکانیکال شما را تغییر نمی‌‌دهد، اما حداقل از نظر ظاهری و بصری، تغییر بزرگی را در ستاپ گیمینگ شما به وجود می‌آورد. نگاهی به این کی‌کپ‌های فانتزی و جالب داشته باشید:

اما تعویض کی‌کپ (Keycap) کیبورد تنها به دلیل تغییر ظاهر و استفاده از عناصر فانتزی در ستاپ گیمینگ صورت نمی‌گیرد و می‌تواند دلایل مهم‌تری نیز داشته باشد. به عنوان مثال، دوام Keycap یکی از همین موارد است. با این که در ابتدای مطلب اشاره کردیم که کیبورد‌های مکانیکال از هر نظر عمر بالایی دارند و مقاومت‌ آن‌ها نسبت به کیبورد‌های Membraine و معمولی بسیار بیشتر است، اما فراموش نکنید که کی‌کپ کیبوردهای مکانیکال نیز از پلاستیک ساخته شده و پلاستیک در گذر زمان، فرسوده می‌شود و رنگ می‌بازد. اگر از آن دسته کاربرانی باشید که مرتباً با کیبورد مکانیکال خود به تجربه بازی‌های ویدیویی می‌پردازید یا دست به تولید محتوا می‌زنید، شاید زودتر از آنچه فکر می‌کنید با فرسایش کی‌کپ‌های کیبورد خود مواجه شوید.

برای تعویض بخش بالایی کلید‌های کیبورد، تنها باید به دو نکته توجه کنید، ساقه (Stem) و کی‌کپ. برای کسانی که نمی‌دانند Stem چیست، بد نیست اشاره کنیم که Stem دقیقاً زیر کی‌کپ شما قرار می‌گیرد و شکل و شمایل ساقه، میزان تحریک و فاصله (بازه) حرکت سوییچ را متغیر می‌سازد. در واقع این ساقه است که حس ضربه زدن و فشردن کلید‌های کیبورد را القا و نوع سوییچ را تعیین می‌کند. ساقه در بیشتر کیبوردهای مکانیکال، از بالا به صورت علامت + مشخص است و نمونه‌های نادری هم به شکل دایره یا مثلث به نظر می‌رسند. سوییچ‌های چری که بیشتر کیبوردهای مکانیکال با آن‌ها ساخته می‌شوند، دارای ساقه‌هایی به شکل + هستند اما سوییچ‌های Alps و Topre ساقه‌هایی به اشکال متفاوت دارند.

در زمینه کی‌ کپ ها، هر چه تعداد کی کپ‌هایی که خریداری می‌کنید بیشتر باشد، بهتر است! بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند تنها برای کلید‌هایی مانند WSAD (مخصوص گیمرها) یا حتی E و C و Space کی‌کپ خریداری نمایند اما کسانی که علاوه بر تجربه بازی‌های ویدیویی، به تایپ کردن و کار با تمام کلید‌ها می‌پردازند، در واقع به کی کپ های بیشتری احتیاج دارند. علاوه بر این، برای ایجاد طرحی خاص روی کیبورد (نوع چینش کلید‌ها با رنگ‌ها و طرح‌های مختلف)، این کی‌کپ‌های اضافی به شدت به درد می‌خورند!

اگر به دنبال کیبوردهای خوبی برای امر شخصی سازی و تعویض کلید و کی‌ کپ می‌گردید، پیشنهاد ما کیبوردهای مکانیکال گلوریس هستند. کیبورد گیمینگ گلوریوس GMMK-Compact (prebuilt) و کیبورد گیمینگ مکانیکال گلوریوس GMMK TKL در این زمینه به شدت ممتاز و مناسب‌اند.

پیشنهاد ویژه لیون تک!

پیشنهاد ویژه ما برای خریداری کی‌ کپ های جدید، مجموعه کامل کلید کیبورد مکانیکال ریزر PBT است. این کی‌ کپ‌ ها در عین سادگی، بسیار با کیفیت، زیبا و با ظرافت هستند و تقریباً می‌توان هر کیبورد مکانیکالی را با آن‌ها شخصی سازی کرد. برای اطمینان خاطر، بیایید ویژگی‌های این ست کلید کیبورد مکانیکال را با هم مرور کنیم:

مقاومت بالا

مجموعه کلید Razer PBT Keycap Upgrade Set طراحی شده تا در سخت‌ترین شرایط و پیچیده‌ترین سناریو‌های گیمینگ، طاقت بیاورد. PBT ترموپلاستیک رده بالایی است که علاوه بر بافت و جلوه ظاهری جذاب، استحکام و دوام بیشتری نیز نسبت به سایر مواد همچون PVC یا ABS دارد و در اثر استفاده ظاهر براق و نامطلوبی پیدا نخواهد کرد. ضخامت آن‌ها نیز موجب می‌شود ضربات محکم و استفاده‌های بسیار طولانی را به راحتی تحمل کنند و سال‌ها در کنار شما بمانند. این کلیدها در سه رنگ سفید، سبز و صورتی عرضه می‌شوند.

تزریق دوگانه و فونت فوق باریک

این کلیدها با استفاده از فرآیند ویژه و پیشرفته تزریق دوگانه ساخته شده‌اند تا حروف و علائم روی آن‌ها (که با جنسی متفاوت درون قالب کلید تزریق شده و روی آن چاپ نشده است) در اثر سایش و اصطکاک از بین نرود. کلیدهای کیبورد ریزر PBT به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با کیبوردهای مختلف دارای بک لایت و نورپردازی RGB (به خصوص کیبوردهای RGB برند ریزر) سازگاری داشته باشند چرا که حروف و علائم آن‌ها با فوتی باریک و زیبا، از جنسی شفاف ساخته شده است.

سازگاری با چینش‌های پر کاربرد کیبورد

مجموعه کامل کلید کیبورد مکانیکال ریزر PBT با چینش‌های استاندارد ۱۰۴ یا ۱۰۵ کلیدی (از نوع آمریکایی یا انگلیسی) سازگاری دارد. این مجموعه شامل ۱۲۰ عدد کلید با کیفیت به اضافه چند تثبیت کننده اضافی برای کیبوردهای اپتیکال و مکانیکال است.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
دکمه بازگشت به بالا