Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
اخبار

حالت دارک مود (Dark Mode) آنقدر که فکر می‌کنید روی شارژدهی تأثیر ندارد!

زمان مطالعه: 2 دقیقه

حالت دارک مود (Dark Mode) مدتی است که تبدیل به یکی از قابلیت‌های دوست داشتنی در گوشی‌های امروز شده، چراکه در  دستگاه‌هایی که نمایشگرهای OLED دارند این قابلیت می‌تواند به میزان قابل قبولی شارژ ذخیره کند. علت این مسئله، این است که نمایشگرهای OLED برای نمایش رنگ سیاه، تعداد مشخصی پیکسل را خاموش می‌کنند. با خاموش شدن این پیکسل‌ها در ابعاد گسترده، شارژدهی گوشی بیشتر می‌شود.

اما به تازگی، دانشگاه Purdue طی تحقیقاتی به این نتیجه رسیده که استفاده از دارک مود، آنقدری که انتظار می‌رود هم روی شارژدهی گوشی تأثیر ندارد. به بیان دیگر، در بحث شارژدهی خیلی اهمیتی ندارد که دارک مود فعال هست یا نیست.

محققان این دانشگاه حالت دارک مود را در شش نرم افزار Calculator و Google Calendar و Google Maps و Google News و Google Phone و YouTube با استفاده از یک ابزار خاص به اسم PFOP مورد بررسی قرار داده‌اند. گوشی‌های شرکت کننده در این تست‌ها نیز گوشی‌های Pixel 2 و Pixel 3 و Pixel 5 و Moto Z3 بودند.

نتیجه چه بود؟

نتیجه این تحقیق چه بود؟ بسیار خوب، این محققین به این نتیجه رسیدند که بسیاری از کاربران، از تنظیم روشنایی خودکار استفاده می‌کنند که روشنایی را در محیط اتاق، بین 30 تا 40 درصد تنظیم می‌کند. محققان دریافتند که هنگامی که روشنایی 30 تا 50 درصد است، روشن شدن دارک مود بین 3 تا 9 درصد روی مصرف باتری تأثیر می‌گذارد.

به هر حال، این تحقیقات نشان داد که استفاده از دارک مود، در محیط اتاق توجیه آنچنانی ندارد. البته اگر دارک مود در کنار روشنایی 100 درصدی نمایشگر فعال شود، تأثیر آن روی مصرف انرژی بین 39 تا 47 درصد خواهد بود. تأثیر استفاده از دارک مود با روشنایی 100 درصد، خیلی بیشتر از صرفاً چند دقیقه شارژدهی بیشتر است.

این تیم تحقیقاتی همچنین ادعا کردند که سازوکار محاسبه مصرف انرژی سیستم عامل اندروید، دارک مود را در محاسباتش دخیل نمی‌کند. محققین در این راستا یک ابزار جدید به نام Android Battery + توسعه داده‌اند که دارک مود را نیز وارد محاسبات باتری می‌کند. تیم تحقیقاتی دانشگاه Pursue می‌گوید که قصد دارد ابزار PFOP را به صورت منبع باز، در کنار ابزار Android Battery+ به مجموعه Android Open Source Project اضافه کند.

این نتایج، به نظر بدیهی می‌آید. می‌دانیم که روشنایی 100 درصد می‌تواند باتری گوشی را به سرعت تمام کند؛ پس طبیعی است که در شدت نور بالا، تأثیر دارک مود هم بیشتر باشد. حتی شرکت گوگل هم در تحقیقات خودش در سال 2018، به وجود رابطه میان شدت نور و تأثیر دارک مود روی شارژدهی اشاره کرده بود.

نظر شما در مورد این تحقیقات چیست؟ به نظر شما حالت دارک مود چقدر روی شارژدهی باتری تأثیر دارد؟ دیدگاه‌های خود را حتماً با ما در میان بگذارید.

علی قربانی

هوانوردی، هوانوردی، هوانوردی... در کنارش، کمی هم سخت افزار و تکنولوژی ?

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
دکمه بازگشت به بالا