Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
بازی و کنسولپیشنهاد سردبیرسخت افزار

تک پدیا: تکنیک و افکت Chromatic Aberration چیست و چه تأثیری در گرافیک بازی‌ها دارد؟

خطایی که به المان گرافیکی تبدیل شد!

زمان مطالعه: 5 دقیقه

این روزها توسعه دهندگان، بازی‌سازان و تولید کنندگان محتوا سعی می‌کنند با افکت‌ها، فناوری‌ها و تکنیک‌های مدرن بصری، بازی ویدیویی و محتوای خود را جذاب‌ سازند و ظاهر امروزی و گیرایی به آن ببخشند. این تکنیک‌های بصری و گرافیکی که معمولاً در منوی تنظیمات گرافیکی بازی‌های جدید آن‌ها را مشاهده می‌کنیم، عملاً تقاضای سخت افزاری و پردازشی خاصی را از قطعات کامپیوتر شما طلب نمی‌کنند و البته بسیاری از آن‌ها نیز طرفداران چندانی ندارند. پس از پرداختن به موشن بلور (Motion Blur) در قسمت پیشین سری مطالب تک پدیا که یکی از همان تکنیک‌های تصویری نه چندان خوشنام در دنیای گرافیک بازی‌ها به شمار می‌رود و البته سابقه قابل توجهی نیز نسبت به بسیاری از افکت‌ها و تکنیک‌های جدید‌تر دارد، حالا قصد داریم به سراغ تکنیک بصری دیگری به نام Chromatic Aberration برویم و آن را بررسی کنیم.

Chromatic Aberration یکی از جدید‌ترین افکت‌ها و تکنیک‌های گرافیکی است که تنها آن‌ را در بازی‌های اخیر (عناوین منتشر شده در سال‌های گذشته) مشاهده کرده‌ایم و سازندگان آن را منوی تنظیمات گرافیکی اثرشان جای داده‌اند. از آنجایی که این تکنیک، نو و تازه است و با فعال کردن آن، تصویر شما حالت عجیبی به خود می‌گیرد، بسیاری از گیمرها و علاقه‌مندان به مباحث فنی بازی‌های ویدیویی درباره آن کنجکاو شدند و از ماهیت آن پرسیدند. امروز اینجا هستیم تا مقوله Chromatic Aberration را به صورت کامل برایتان روشن سازیم! با تک پدیا در ادامه همراه باشید.

Chromatic Aberration از کجا آمده؟

Chromatic Aberration در عکاسی
Chromatic Aberration در عکاسی

Chromatic Aberration یا CA، یک افکت بصری است که توسط شکست و انحراف نور در لنز دوربین به وجود می‌آید. به صورت دقیق‌تر، زمانی که لنز یک دوربین نمی‌تواند تمام رنگ‌ها را در یک نقطه خاص متمرکز کند، Chromatic Aberration پدیدار می‌شود و در حاشیه و اطراف برخی از اجسام موجود در صحنه، خود را به شکل تغییر رنگ نشان می‌دهد. میزان نمایانی این افکت بنا بر میزان روشنایی یک جسم خاص تعیین می‌گردد.

در حوزه عکاسی و فیلمبرداری، Chromatic Aberration یک افکت طبیعی است که بنا بر نوع و کیفیت لنز استفاده شده رخ می‌دهد. در واقع Chromatic Aberration را که با نام‌های Chromatic Distortion و Spherochromatism نیز شناخته می‌شود، می‌توان نوعی خطا در عکاسی به حساب آورد اما بسیاری از عکاسان هنری با همین خطا، افکت‌های جذابی را برای عکس‌ها و ویدیوهای خود تولید می‌کنند.

Chromatic Aberration در بازی‌ها

Chromatic Aberration در بازی The Division
Chromatic Aberration در بازی The Division

پدیده Chromatic Aberration در حوزه عکاسی و در دنیای واقعی رخ می‌دهد اما از آنجایی که در دنیای گرافیک بازی‌های ویدیویی، دوربین واقعی برای پدید آمدن آن وجود ندارد، سازندگان سعی می‌کنند با شبیه سازی، به نوعی همان حس عکاسی و فیلمبرداری در دنیای واقعی را درون دنیاهای مجازی خود به وجود بیاورند؛ درست مانند بسیاری از افکت‌های دیگر که برای القای هر چه بیشتر حس واقع‌گرایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما افکت و تکنیک Chromatic Aberration چرا در بازی‌ها استفاده می‌شود؟ همانطور که پیشتر توضیح داده شد، این پدیده مختصِ دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری است که طبیعتاً درون بازی‌ها وجود ندارند. دوربینی که در بازی برای دنبال کردن حرکات و فعالیت‌های شما وجود دارد، قطعاً به مانند دوربین‌ها و لنزهای واقعی نور را منحرف نکرده و باعث شکست‌ آن نمی‌شوند؛ چرا که لنزی برای رخ دادن چنین اتفاقی وجود ندارد. پس چرا سازندگان از آن درون بازی‌هایشان استفاده می‌کنند؟

اضافه کردن افکت Chromatic Aberration به عناوین مختلف، باعث ایجاد این حس در پلیر و مخاطب می‌شود که تمام اتفاقات و جریان‌های بازی با یک دوربین واقعی فیلم گرفته شده است. این روزها توسعه دهندگان، بازی‌سازان و حتی ناشران، افکت‌های سینمایی مختلفی را درون بازی‌های خود می‌خواهند تا نه تنها ارزش تولید یا Production Value محصول خود را بالاتر ببرند، بلکه با ایجاد حس واقع گرایی، وزن بیشتری نیز به صحنه‌های خاص ببخشند.

آیا Chromatic Aberration تقاضای سخت افزاری دارد؟
Chromatic Aberration در بازی Bloodborne
Chromatic Aberration در بازی Bloodborne

تکنیک Chromatic Aberration در بازی‌ها عملاً یک افکت ساده سینمایی، مانند Vignetting و Letter-boxing به حساب می‌آید. این بدان معنی است که فعال سازی یا عدم فعال سازی آن در منوی تنظیمات گرافیکی‌، کاملاً سلیقه‌ای است و تقاضایی برای سخت افزار و کامپیوتر شما ندارد. با تمام این تفاسیر، اگر پردازنده گرافیکی ضعیف و سطح پایینی در اختیار دارید و 1 فریم بیشتر هم برایتان یک فریم است، شاید با غیر فعال کردن آن، به میزان بسیار ناچیزی با افزایش عملکرد مواجه شوید و به زحمت یک فریم اضافه را برای بازی خود بخرید.

آیا Chromatic Aberration ارزش فعال کردن را دارد؟

به صورت کلی و با وجود طبع گیمرها، Chromatic Aberration بی‌هیچ شک و ابهامی یک افکت و تکنیک بصری محبوب به شمار نمی‌رود. شاید مهم‌ترین سوالی که باید از خود بپرسید این است که «آیا می‌خواهم بازی من از داخل لنزهای یک دوربین واقعی به نظر برسد یا خیر؟» واضح است که با بهره‌گیری از CA، بازی شما سینمایی‌تر به نظر می‌رسد اما اگر قصد غرق شدن در یک دنیای کاملاً فانتزی را داشته باشید و در آن با رنگین کمان به سمت تک‌شاخ‌ها شلیک کنید (!) شاید حضور این افکت و تکنیک واقعاً لازم نباشد. اما در طرف دیگر، اگر مشغول تجربه یک بازی کاملاً واقع گرایانه با داستان کارآگاهی یا یک عنوان ترسناک با جلوه‌های بصری شبه‌واقعی (Photorealistic) باشید، شاید فعال کردن CA به وزن صحنه‌ها و فریم‌های بازی اضافه کند و حس واقع گرایی خوبی به شما القا نماید. با این حال، باز هم تأکید می‌کنیم که استفاده یا عدم استفاده از CA کاملاً به سلیقه شخصی گیمر و مخاطب بستگی دارد.

در بخش زیر دو ویدیوی کوتاه مقایسه‌ای از بازی‌های Alien: Isolation و Resident Evil 7 برایتان قرار داده‌ایم که تأثیر Chromatic Aberration در گرافیک بازی‌ها را به نمایش می‌گذارند. بد نیست اشاره کنیم که هر دو این عناوین، بازی‌هایی در سبک ترسناک یا Survival Horror هستند که هدفشان به نمایش گذاشتن گرافیک و جلوه‌های بصری واقع گرایانه است. در این آثار، CA بسیار بیشتر از عناوین فانتزی و گرافیک کارتونی و فکاهی به چشم می‌آید و پذیرفته می‌شود.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که بسیاری از گیمرها با تکنیک Chromatic Aberration دارند (حتی آن‌ دسته از افرادی که مخالف کامل CA در بازی‌‌ها نیستند)، این است که CA به صورت کلی کمی تصویر را تار کرده و از دقت و شفافیت آن می‌کاهد. به عنوان مثال، زمانی که یک بازی را با رزولوشن 4K و تکنیک Chromatic Aberration تجربه می‌کنید، تصویر به هیچ عنوان به شفافیت، دقت و تمیزی حالت 4K معمولی نمی‌رسد و به هر جسم قرار گرفته در صفحه که نگاه می‌کنید، گویی لبه‌ها دوتایی و با رنگ‌های مختلف به نظر می‌رسند. این افراد معمولاً یا CA را به صورت کامل غیر فعال می‌کنند یا در صورت امکان، از شدت و میزان آن می‌کاهند.

نتیجه

نمای مفهومی و دو بعدی Chromatic Aberration
نمای مفهومی و دو بعدی Chromatic Aberration

از آنجایی که تکنیک Chromatic Aberration به هیچ عنوان روی نرخ فریم و عملکرد بازی ویدیویی مورد علاقه شما تأثیری ندارد، بنابراین همه چیز به سلیقه و ترجیح شما به عنوان مخاطب بازمی‌گردد. طبق توضیحاتی که در این مطلب داده شد، احتمالاً تاکنون می‌دانید که فعال یا غیر فعال کردن Chromatic Aberration در منوی تنظیمات گرافیکی می‌تواند در چه عناوین و سبک‌هایی مفید واقع شود و در چه عناوینی بیهوده و مضحک به نظر برسد.

نظر شما در مورد افکت و تکنیک Chromatic Aberration و تأثیر آن روی گرافیک بازی‌ها چیست؟ این قسمت از سری مطالب تک پدیا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ نظرات خوب خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
دکمه بازگشت به بالا