Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
سخت افزار

برچسب AMD Advantage چیست و چه کاربردی دارد؟

استانداردی برای لپ تاپ های گیمینگ

زمان مطالعه: 6 دقیقه

شرکت AMD در رویداد Computex امسال از فناوری‌ها (مانند فناوری FidelityFX) و محصولات زیادی رونمایی کرد. یکی از این فناوری‌ها که شاید تحت سایه سایر موارد معرفی شده قرار گرفته است، استاندارد AMD Advantage نام دارد که مخصوص لپ تاپ های گیمینگ معرفی شده است. اما این استاندارد چیست و چه معنایی دارد؟

در ابتدا باید تأکید کنیم که AMD این استاندارد را درواقع یک «استاندارد واقعی» و یا «گواهی» (Certification) نمی‌داند، بلکه صرفاً وجود این برچسب روی یک لپ تاپ به این معنی است که AMD در طراحی آن نقش داشته و سخت افزار آن یک سری حداقل‌ها را رعایت می‌کند. اما بیایید در مورد این حداقل‌ها صحبت کنیم:

سخت افزار درونی لپ تاپ

برای آنکه به یک لپ تاپ برچسب AMD Advantage داده شود، حتماً باید شاهد یک پردازنده از سری Ryzen 5000 (مخصوص لپ تاپ) و پردازنده گرافیکی از سری RX 6000M باشیم. همانطور که در جریان هستید پردازنده‌های Ryzen 5000 با معماری Zen 3 جدیدترین و آخرین پردازنده‌های Mainstream شرکت AMD هستند و کارت گرافیک های سری RX 6000M با معماری RDNA2 نیز به تازگی معرفی شده‌اند. به این ترتیب لپ تاپی که دارای برچسب AMD Advantage باشد، حتماً مجهز به آخرین محصولات لپ تاپی AMD خواهد بود.

البته درکنار به کارگیری این دو سری از پردازنده و پردازنده گرافیکی، لپ تاپ مذکور باید از فناوری‌های Smart Access Memory و Smart Shift نیز پشتیبانی کند. شایان ذکر است هردوی این فناوری‌ها باید به صورت پیش فرض روی لپ تاپ فعال باشند و فعالسازی آنها نباید به دست کاربر سپرده شود. هرچند احتمالاً فعالسازی و غیرفعالسازی آنها از طریق تنظیمات بایوس صورت خواهد گرفت، اما این نکته که هردوی آنها باید به صورت پیش فرض روشن باشند، خبری خوبی است برای کاربرانی که تمایلی به دستکاری کردن تنظیمات لپ تاپ خود ندارند.

فناوری های به کار رفته

فناوری Smart Access Memory یا به اختصار SAM به پردازنده اجازه دسترسی کامل به حافظه VRAM کارت گرافیک را می‌دهد. این فناوری براساس قابلیت Resizable BAR درگاه PCIe کار می‌کند و براساس نتایج بدست آمده، گاهی می‌تواند سبب افزایش 15 درصدی عمکلرد کارت گرافیک در بازی‌ها شود. انویدیا و اینتل نیز فناوری مشابهی را برای کارت گرافیک و پردازنده خود فعالسازی کرده‌اند؛ اما می‌توان گفت فعلاً روش AMD کمی موفق‌تر بوده است.

هم پردازنده و هم کارت گرافیک این لپ تاپ ها ساخته تیم قرمز هستند.
هم پردازنده و هم کارت گرافیک این لپ تاپ ها ساخته تیم قرمز هستند.

درست است که این فناوری بی‌عیب نیست و قبلاً دیدیم که گاهی می‌تواند سبب افزایش غیرضروری دمای کارت گرافیک شود و نه‌تنها در برخی بازی‌ها شاهد هیچ تغییری نیستیم، حتی در برخی شاهد کاهش عملکرد کارت گرافیک نیز بوده‌ایم. اما توجه داشته باشید این فناوری خیلی جوان است و باید تا زمان بلوغ آن و از همه مهم‌تر بکارگیری آن توسط توسعه دهندگان بازی‌ها منتظر باشیم؛ در هر صورت وجود و اجباری بودن این فناوری اتفاق خوبی است.

فناوری Smart Shift اما موردی است که جز اشاره کوچک مارک سرنی در رویداد معرفی PS5 چیز دیگری درباره آن نشنیده بودیم. این فناوری درواقع به سیستم برق رسانی لپ تاپ (یا کنسول) اجازه می‌دهد تا بسته به کاری که در حال انجام است، قدرت بیشتر را به CPU یا GPU برساند. برای مثال وقتی در حال بازی هستید، بیشتر به توان کارت گرافیک احتیاج دارید و در این حالت قدرت بیشتری در اختیار پردازنده گرافیکی لپتاپ قرار می‌گیرد. از طرف دیگر وقتی درحال برنامه نویسی هستید، بیشتر نیاز به پردازنده دارید و در این سناریو قدرت بیشتر در اختیار این قطعه قرار می‌گیرد.

درنهایت این فناوری می‌تواند سبب استفاده بهینه‌تر از قدرت باتری لپ تاپ و درنتیجه طولانی‌تر شدن عمر باتری شود.

تعیین نوع فضای ذخیره سازی

درکنار مشخص کردن پردازنده و پردازنده گرافیکی، AMD معتقد است که یک لپ تاپ با برچسب AMD Advantage باید دارای حداقل یک اس اس دی NVMe باشد که حداقل از چهار لاین درگاه نسل سومی PCIe (به بیان دیگر PCIe 3.0 x4) استفاده می‌کند؛ مسلماً سازندگان لپ تاپ می‌توانند از اس اس دی استفاده کنند که از نسل چهارم PCIe بهره می‌برد. استفاده از اس اس دی پرسرعت می‌تواند زمان لودینگ بازی‌ها را کاهش داده و تجربه گیمینگ بهتری را به ارمغان آورد.

شرکت AMD همچنین برای صفحه نمایش لپ تاپ های دارای برچسب AMD Advantage نیز شرایطی را وضع کرده است. مانیتور این لپ تاپ ها باید دارای نرخ بروزرسانی 144 هرتز (یا بالاتر) و زمان پاسخگویی حداقل 3 میلی‌ثانیه بوده و از پنل IPS یا OLED استفاده کند. این مانیتورها باید 100 درصد طیف نوری sRGB و یا 72 درصد طیف نوری NTSC را پوشش دهند. میزان روشنایی این صفحات نمایش نیز باید حداقل 300 نیت (300 کاندلا بر متر مربع) باشد؛ همچنین مانیتور این لپ تاپ ها باید از فناوری FreeSync Premium پشتیبانی کند که در نتیجه آنها را ملزم به داشتن فناوری LFC (Low Framerate Compensation) نیز می‌کند.

فناوری LFC هنگامی مهم می‌شود که نرخ فریم ارسال شده از طرف کارت گرافیک بسیار کمتر از نرخ بروزرسانی مانیتور باشد، در این حالت برخی فریم‌ها چندبار نمایش داده می‌شوند تا کاربر کمتر متوجه کمبود تعداد فریم در هر ثانیه شود. به صورت کلی وجود فناوری FreeSync Premium به معنای نبود پارگی تصویر در نرخ فریم‌های بالاست. البته در این مقاله با جزئیات بیشتری در مورد این فناوری صحبت کرده و آن را با فناوری G-Sync و Vsync نیز مقایسه کرده‌ایم.

طول عمر باتری نیز مهم است

سازندگان همچنین موظف هستند تا لپ تاپ و باتری آن را طوری طراحی کنند تا از پس ده ساعت پخش بدون وقفه ویدئو با روشنایی 300 نیت برآید. مسلماً نباید توقع داشته باشید تا بتوانید روی باتری 10 ساعت بازی کنید؛ اما وقتی در مسافرت هستید و یا به کابل برق دسترسی ندارید، می‌توانید با خیال راحت به تماشای فیلم یا سریال مورد علاقه خود بپردازید و یا بدون نگرانی نسبت به عمر باتری لپتاپ با آن کار کنید.

اولین لپ تاپ های دارای AMD Advantage
اولین لپ تاپ های دارای AMD Advantage

الزام تمام مواردی که بررسی کردیم را می‌توان برای کسب یک برچسب اطمینان پذیرفت؛ اما یکی از شاخصه‌های جالب شرکت AMD برای دادن این برچسب به یک لپ تاپ، دمای سطحی لپ تاپ، به خصوص کلید‌های WASD و Arrow Keys (چپ، راست، بالا و پایین) است. بر این اساس، دمای لپتاپی که دارای برچسب AMD Advantage است، نباید در سطوح اعلام شده از 40 درجه سانتی‌گراد بالاتر رود. با اینکه این شاخصه کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما می‌تواند روی تجربه کاربر هنگام بازی تأثیر بسزایی بگذارد. حتماً پیش آمده که پس از ساعات طولانی بازی، متوجه دمای بالای سطح لپ تاپ  شده باشید. اگر سازندگان این شرایط را رعایت کنند، کمتر این مورد را تجربه خواهیم کرد. البته AMD اعلام کرده که قصد دارد در ادامه دمای حداقلی سطح لپ تاپ را کاهش دهد و 40 درجه برای شروع درنظر گرفته شده است.

اولین لپ تاپ هایی که این برچسب را خواهند داشت

اولین لپ تاپ هایی که دارای این برچسب شامل لپتاپ گیمینگ ایسوس ROG Strix G15 Advantage Edition G513 و لپ تاپ گیمینگ اچ پی Omen 16 خواهد بود. مشخصات این دو لپ تاپ را می‌توانید در جدول زیر مقایسه کنید. البته این دو محصول برای شروع عرضه شده‌اند و قرار است شاهد لپ تاپ های AMD Advantage از برندهای ام اس ای و لنوو (با لاین آپ Legion) نیز باشیم.

نام مشخصات ROG Strix G15 Advantage Edition G513 HP Omen 16
پردازنده Ryzen 9 5900HK Ryzen 9 5900HK
کارت گرافیک Radeon RX 6800M Radeon 6600M
مشخصات مانیتور 300 هرتز با زمان پاسخگویی 3 میلی‌ثانیه – WQHD 165 هرتز با زمان پاسخگویی 3 میلی‌ثانیه – QHD
اندازه مانیتور 15.6 اینچ – IPS 16.1 اینچ – IPS

سخن پایانی

وجود یک استاندارد (هرچند AMD آن را یک استاندارد نمی‌داند) برای لپ تاپ های گیمینگ مسلماً اتفاق خوبی است و می‌تواند از ساخت لپ تاپ های با سخت افزار نامتناسب و یا ایجاد تجربه بد در کاربر جلوگیری کند. اما تمام مواردی که بررسی کردیم روی کاغذ بسیار خوب هستند، باید دید که سازندگان چگونه این مشخصات را درواقعیت پیاده سازی خواهند کرد و از همه مهم‌تر، وجود این برچسب چه تأثیری روی قیمت یک لپ تاپ خواهد داشت! باتوجه به مشخصاتی که AMD برای AMD Advantage مشخص کرده قرار نیست با لپ تاپ های ارزان قیمت و بودجه‌ای طرف باشیم و به احتمال زیاد این برچسب را روی لپ تاپ های گرانقیمت خواهیم دید. هرچند لپ تاپ ها گیمینگ عموماً گران هستند؛ حتی گران‌تر از همتاهای دسکتاپی خود!

نظر شما در مورد برچسب AMD Advantage چیست؟ فکر می‌کنید وجود آن می‌تواند برای بازار لپ تاپ مفید باشد؟ خوشحال می‌شویم نظر شما را در این مورد بشنویم.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
دکمه بازگشت به بالا