Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
پیشنهاد سردبیرسخت افزار

آشنایی با قابلیت و ویژگی‌های مادربردهای سری Pro/CSM ایسوس

این مادربردها گزینه فوق العاده‌ای برای صاحبان مشاغل بزرگ و کوچک محسوب می‌شود

زمان مطالعه: 9 دقیقه

مادربردهای سری Pro/CSM شرکت ایسوس منحصراً برای محیط‌های حرفه‌ای (نه گیمینگ) طراحی شده است که مشتریان از طریق ویژگی‌های پیشرفته‌تر آن قادر خواهند بود طیف وسیعی از فعالیت‌ها نظیر محافظت از سیستم، ثبات و قابلیت اطمینان در شبانه روز و مجموعه مدیریتی بهبود یافته برای اعمال تنظیمات سفارشی آسان‎تر برخوردار است. این مادربردها مطمئناً تفاوت‌های بسیاری با مدل‌های گیمینگ دارند که در ادامه قصد داریم به این موارد اشاره کنیم.

شرکت ایسوس به عنوان یکی از تولید کنندگان مطرح مادربرد در جهان به کاربران خود خدمات پس از فروش در سطح جهانی و کیفیت بالا ارائه می‎کند تا اطمینان حاصل شود سرمایه شما در طول دوره کاری به حداکثر میزان خود برسد. ایسوس برای پاسخ به نیازهای محاسباتی مشاغل بزرگ یا کوچک به سراغ مادربردهای متفاوتی رفته که علاوه بر ظاهر جمع و جور، عملکرد و دوام فوق العاده‌ای را از خود به نمایش می‌گذارند.

مادربردهای اقتصادی ایسوس

مادربردهای اقتصادی ایسوس

در صورتی که به کسب و کار خود اهمیت می‌دهید، مادربردهای Pro/CSM می‌تواند یکی از انتخاب‌های اصلی شما باشد.
در صورتی که به کسب و کار خود اهمیت می‌دهید، مادربردهای Pro/CSM می‌تواند یکی از انتخاب‌های اصلی شما باشد.

پیش از اینکه راجع به خود مادربردها صحبت کنیم، باید گفت که این دسته از مادربردها از نظر ظاهری بسیار ساده هستند، بنابراین سازنده بیشتر از طراحی، روی ویژگی‌های سخت افزاری آن وقت گذاشته است. اصولاً مادربردهای گیمینگ از طراحی مشکی برخوردارند، اما در سری Pro ما شاهد چنین طیف رنگی نیستیم زیرا قرار نیست این مادربرد را درون یک کیس شیشه‌ای قرار دهیم و بیشترین توجه ما روی عملکرد و ویژگی‌های سخت افزاری آن برای کار کردن در 24 ساعت شبانه روز است.

ایسوس برای محصولات اقتصادی خود یک برنامه تجاری به اسم Corporate Stable Model (یا به اختصار CSM) به منظور ایجاد عملکرد ثابت و قابلیت اطمینان طراحی کرده است. برنامه CSM بیش از مدت 16 سال است که در مادربردهای رده تجاری این شرکت در کشورهای ایالات متحده و کانادا مورد استفاده قرار گرفته است و از آن زمان تاکنون هزاران مشتری به همین دلیل در بخش شبکه با ایسوس همکاری می‌کنند.

با پشتیبانی 36 ماهه در چرخه عمر محصول و 6 ماه پشتیبانی پس از پایان چرخه عمر مادربرد، فرصت کافی در اختیار صاحبان مشاغل قرار می‌گیرد تا با اطمینان از عمکرد محصول بتوانند زیر ساخت‌های شرکت خود را تقویت و آن را به مرحله بهره برداری برسانند. با خرید هر کدام از مادربردهای اقتصادی CSM ایسوس می‌توانید به تنظیمات و بهینه سازی دقیق مجموعه خود بپردازید.

در ادامه قصد داریم بصورت خلاصه تمام ویژگی‌های کاربردی ابزار CSM را برای شما تشریح کنیم:

  • نصب سریع: در کم‌تر از 5 دقیقه می‌توانید ابزار مذکور را بدون نیاز به هیچ گونه نرم افزار اضافی روی مادربرد نصب کنید.
  • رابط کاربری: برخورداری داشبورد یکپارچه امکان مدیریت سریع‌تر اطلاعات کلیدی سیستم را برای شما فراهم می‌کند.
  • تشخیص خودکار IP: به راحتی و تنها با یک کلیک می‌توانید داده‌ها را برای چندین مشتری جستجو، مرتب و مدیریت کنید.
  • سیستم کنترل در سطح سخت افزار: این ابزار گزینه مناسبی برای عیب یابی سخت افزاری به حساب می‌آید. البته توجه داشته باشید که استفاده از این بخش کاملاً اختیاری است.
  • نظارت بر سخت افزار و نرم افزار: دمای سیستم، فن، ولتاژ و وضعیت سخت افزاری از جمله کارت‌های الحاقی (مانند کارت گرافیک) را می‌توانید از این بخش کنترل کنید.
  • مدیریت از راه دور: با این گزینه می‌توانید کنترل سیستم را از طریق پنل دسکتاپ بدست بگیرید و در کنار آن تنظیمات و بروزرسانی BIOS را از راه دور انجام دهید.
  • کنترل از طریق موبایل: با کمک دستگاه هوشمند خود قادر خواهید بود با مرکز یا سازمان خود بصورت مستمر در ارتباط باشید و وضعیت لحظه به لحظه آن را ارزیابی کنید.

ابزار Control Center Express

یکی دیگر از قابلیت‌های مهم مادربردهای Pro/CSM قابلیت کنترل از راه دور است. با این ابزار قادر خواهید بود بصورت همزمان روی فعالیت سازمان خود کنترل و نظارت داشته باشید. این برنامه تماماً برای مشاغل تجاری تهیه شده تا افراد با کمک آن بتوانند بهره وری شرکت را بهبود بخشده و در کنار آن امنیت شبکه خود را افزایش دهند.

لازم به ذکر است که با کمک CCE می‌توانید از دسترسی افراد غیر مجاز و لو رفتن اطلاعات حیاتی شرکت جلوگیری کنید. با خرید مادربردهای سری Pro یک نسخه از ابزار Control Center Express به قیمت 60 دلار در اختیار شما قرار می‎گیرد. حال، توجه شما را به محیط کاربری ابزار CCE جلب می‌کنیم:

(برای مشاهده تصاویر با اندازه اصلی، کافی است روی آن‌ها کلیک کنید.)

به همین دلیل است که ایسوس ادعا می‌کند مادربردهای سری Pro/CSM می‌تواند گزینه ایده‌آلی برای کسب و کار شما تبدیل شود. استفاده از درگاه M.2، رابط PCIe 3 و 4 به همراه ماژول‌های رم DDR4 در تمام مدل‌های سری Pro به کار رفته‌اند.

از ویژگی‌های اصلی مادربردهای سری Pro می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش امنیت و ثبات شبکه و کنترل دستگاه‌ها از راه دور
  • بروزرسانی خودکار BIOS، نرم افزارها و برنامه‌های کاربردی در کوتاه‌ترین زمان
  • امکان ایجاد گروه بندی برای هر دستگاه
  • پشتیبانی از ابزار کاربردی CSM و CCE برای افزایش امنیت و کنترل همه جانبه شرکت

مادربردهای تجاری ایسوس با برخورداری از کیفیت بالا و کسب استانداردهای لازم در صنعت کار خود را پس داده‌اند. این محصولات توسط چندین سازمان بین المللی ایمنی و زیست محیطی تأیید شده‌اند و یک راه حل ایمن، پایدار و مطمئن به کاربران خود ارائه می‌دهند

Legacy Mode یا UEFI

مادربردهای تجاری ایسوس قابلیت اجرا بصورت Legacy Mode را دارند.
مادربردهای تجاری ایسوس قابلیت اجرا بصورت Legacy Mode را دارند.

بطور کلی، بایوس قابلیت اجرا کردن دو نوع فریمور قدیمی (Legacy) و UEFI (جدید) را دارد. در مادربردهای جدید ایسوس هم اگر به تنظیمات بایوس بروید احتمالاً با تنظیمات UEFI مواجه می‎شوید، زیرا این روش در حال حاضر جدیدترین راه برای بوت کردن کامپیوتر محسوب می‌شود.

با این حال اگر قصد دارید تنظیمات بوت سیستم را تغییر دهید تنها با مراجعه به تنظیمات Boot می‌توانید بین دو گزینه UEFI و Legacy یکی را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که Windows Legacy Mode برای بوت شدن از بایوس استفاده می‌کند، اما UEFI روش ایمن‎‌تری به حساب می‌آید که در کامپیوترهای مدرن امکانات بیشتری را نسبت به Legacy Mode فراهم می‌کند.

در هر صورت، مادربردهای Pro/CSM قادر هستند حتی با فریمورهای قدیمی هم کار کنند که خود بیان کننده همه کاره بودن محصولات رده تجاری ایسوس است. بیشتر شرکت‌ها یا سازمان‌های تجاری امکان دارد برای اجرای برخی برنامه‌های خاص به سراغ نسخه‌های قدیمی سیستم عامل یا نرم افزارهایی بروند که امکان نصب آن‌ها (مانند ویندوز XP، ویستا، لینوکس و یا ابزار Easy Recovery Essentials برای ویندوز) در حالت عادی وجود ندارد، بنابراین با کمک Legacy Boot می‌توان برنامه‌های قدیمی را براحتی نصب نمود.

نقاط قوت مادربردهای سری Pro/CSM ایسوس

قابلیت بازیابی خودکار BIOS

فناوری اختصاصی محافظت از BIOS ایسوس قادر است در صورت بروز مشکل در حین انجام بروزرسانی، با تهیه نسخه پشتیبان BIOS آن را بازیابی کند تا از این طریق دیگری نیازی به تعویض فایل بایوس یا نصب مجدد سخت افزار نباشد. این گزینه تنها برای مدل‌های سری Pro/CSM درنظر گرفته شده است تا مشاغل بتوانند در سریع‌ترین زمان مشکل را حل کنند.

در واقع، پشتیبانی از سیستم بازیابی خودکار BIOS باعث می‌شود تا نیازی به تعویض مادربرد یا طی کردن دوباره مراحل بروزرسانی نباشد، زیرا ایسوس تمام اینکارها را برای شما در سریع‌ترین زمان و بصورت خودکار انجام می‌دهد. در این حالت تنها با ریستارت کردن سیستم، فایل بایوس به حالت عادی بازگردانده می‌شود و کاربر قادر خواهد بود فرآیند بروزرسانی را دوباره آغاز کند.

از مزایای بازیابی خودکار بایوس در مادربرد تجاری ایسوس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اطمینان از آپدیت BIOS امن.
  • هزینه نگه داری یا خرابی احتمالی محصول را کاهش می‌دهد.
  • به هیچ نرم افزار اضافی برای بازگردانی بایوس احتیاج نخواهید داشت.
  • خرابی بصورت خودکار شناسایی شده و با ریستارت کردن سیستم می‌توانید فرآیند بروزرسانی را از سر بگیرید.

فناوری بوت امن

تصویری از درگاه‌های ورودی و خروجی مادربرد Pro H410M-C
تصویری از درگاه‌های ورودی و خروجی مادربرد Pro H410M-C

مادربردهای تجاری شرکت ایسوس به صورت پیش‌فرض فریمور (Firmware) و امضای دیجیتالی تمام نرم‌افزارهای بوت را به صورت مجزا بررسی می‌کنند.

ماژول بسترهای نرم افزاری مورد اعتماد (TPM)

ماژول مذکور با برخورداری از امنیت مبتنی بر سخت افزار قادر است از داده‌ها به شکل بهتری محافظت کند، امنیت شبکه را افزایش داده، از هویت هویت‌های دیجیتالی محافظت کند و کاربران را از یکپارچگی بستر نرم‌افزاری مطمئن کند.

گواهی حفاظتی NIST SP 800-147

به زبان ساده، مادربردهای تجاری ایسوس توسط استاندارد امنیت ملی کامپیوتر تأیید شده‌اند. با این گواهی مشاغل می‌توانند از عملکرد یکپارچه و مداوم سخت افزار مادربرد اطمینان حاصل کرده و کسب و کارشان را بدون هیچ مشکلی با بالاترین میزان بهره وری گسترش دهند.

ویژگی‌های اصلی مادربردهای سری Pro

این دسته از محصولات بطور خلاصه از ویژگی‌های مدرن و البته مهمی پشتیبانی می‌کنند که از جمله آن می‌توان به رابط PCIe 4.0، هدر COM Debug، آزمایش پایداری شبانه روزی و غیره اشاره کرد. در ادامه قصد داریم بیشتر درمورد این موارد با شما صحبت کنیم.

رابط PCIe 4.0

مادربردهای تجاری سری 500 ایسوس بطور خاص برای پردازنده‌های نسل یازدهمی Intel طراحی شده‌اند و به همین منظور شاهد استفاده از رابط پر سرعت PCIe 4.0 هستیم. پهنای باند گسترده و سرعت انتقال اطلاعات بسیار سریع این اجازه را به شما خواهد داد تا سیستمی آینده‌نگرانه بسازید که بتواند حجم بالای پردازش اطلاعات را بدون هیچ مشکلی مدیریت کنید. در حال حاضر، این رابط در مادربرد ASUS Pro H510M-C/CSM  و ASUS Pro B560M-C/CSM وجود دارد.

هدر COM Debug

هدر 6-1 پین COM debug فرآیند بازبینی و رفع مشکل مادربرد را بهینه و سریع‌تر می‌کند. مدیران بخش IT می‌توانند با اتصال کارت Debug کد خطاها و اشکال زدایی را مشاهده کرده تا ایده بهتری از مراحل اولیه بازیابی اشکال داشته باشند.

آزمایش پایداری شبانه‌روزی

مادربرد ASUS Pro B560M-C/CSM در محیط با دمای 45 درجه سلسیوس و رطوبت 80 درجه‌ای آزمایش شده است تا آماده ادامه فعالیت عادی خود در طیف‌های دمایی و رطوبتی مختلف در مکان‌های جغرافیایی گوناگون باشد. این مادربرد به صورت کامل برای فعالیت 24 ساعته در هر روز هفته بهینه شده است.

محافظت در مقابل رطوبت و خوردگی

با در نظر گرفتن قابلیت اطمینان بالای مادربردهای تجاری ایسوس، این مادربرد هم به مانند سایر محصولات مشابه به قابلیت محافظت در برابر رطوبت و خوردگی مجهز شده است. استفاده از بدنه سرامیکی با کیفیت (آلومینیوم اکسید) در خازن‌ها مقاومت بسیار خوبی را در برابر فرآیند سولفوراسیون ایجاد می‌کند. با این تفاسیر، مادربرد تجاری ایسوس قادر است در شرایط محیطی سخت نیز به فعالیت خود ادامه دهد.

محافظ سخت افزاری LANGuard

ویژگی LANGuard در واقع یک سیستم حفاظت از شبکه در سطح سخت افزاری است که خود، از فناوری پیشرفته تزویج سیگنال و خازن‌های باکیفیت ضد الکتریسیته ساکن نصب شده با فناوری نصب سطحی تشکیل شده است. این دو عامل به پایداری اتصال سیستم به شبکه و میزان خروجی آن کمک کرده و درگاه  LAN را تا 2.5 برابر در برابر الکتریسیته ساکن و نوسان ولتاژ مقاوم‌تر می‌کند.

حفاظت در برابر ولتاژ بیش از حد

ایسوس برای این دسته از محصولات خود به سراغ طراحی انحصاری مدار مادربرد رفته و با استفاده از تنظیم کننده‌های ولتاژ از چیپست، درگاه‌های اتصال و کدک‌های صوتی در مقابل آسیب‌های ناشی از سطح زیاد ولتاژ (به دلیل ناپایداری و کیفیت پایین پاور) محافظت کنند.

پنل درگاه ورودی و خروجی پشتی از جنس استیل ضد زنگ

پنل درگاه‌های ورودی/خروجی از جنس فولاد ضد زنگ با روکش اکسید کروم است و در مقایسه با پنل‌های معمولی، 3 برابر عمر مفید بیشتری دارد.

محافظ ESD Guards

کنترل از راه دور، پشتیبانی بلند مدت و قابلیت اطمینان بالا جزو اصلی‌ترین ویژگی‌های مادربردهای سری Pro محسوب می‌شوند.
کنترل از راه دور، پشتیبانی بلند مدت و قابلیت اطمینان بالا جزو اصلی‌ترین ویژگی‌های مادربردهای سری Pro محسوب می‌شوند.

محافظ ESD Guards با پیشگیری از تخلیه الکترواستاتیکی و صدمات ناشی از آن، عمر مفید قطعات مادربرد را افزایش می‌دهد. ESD Guards که در آرایه‌ای فعال و محافظتی در طراحی مدار مادربرد جای گرفته است، می‌تواند از بروز تخلیه الکترواستاتیکی تا ولتاژ +/- 10 کیلو ولت از راه هوا، و تا ولتاژ +/- 15 کیلو ولت از راه تماس مستقیم جلوگیری کند.

مدیریت آی‌تی از راه دور

 با هدر آنبرد SMBUS می‌توان مادربرد را به کارت DASH LAN متصل کرده و از آن برای مدیریت آی‌تی از راه دور استفاده کرد. DASH، معماری سخت‌افزاری سیستم دسکتاپ و موبایل است که امکان مدیریت از راه دور مادربرد را فراهم می‌کند.

کیت تجاری ابزار بایوس ایسوس

شرکت ایسوس با درک اهمیت قابلیت شخصی‌سازی محصولات نزد کاربران، کیت تجاری ابزار بایوس (Commercial BIOS Kit) را ارائه کرده است. با ابزار ویرایش مقادیر بایوس (BIOS Value Edit Tool) می‌توان تنظیمات بایوس را شخصی‌سازی کرد. شرکت‌ها با ابزار لوگوی بایوس (BIOS Boot Logo Tool) می‌توانند لوگوی خود را به بایوس مادربرد اضافه کنند تا حین بالا آمدن سیستم، لوگوی آنها به نمایش در بیاید.

همچنین با ابزار OEM Activation Tool می‌توان کد فعال‌سازی OEM را به بایوس اضافه یا آن را حذف کرد. ابزار DMI (Desktop Management Interface) نیز برای اضافه کردن نام شرکت و اطلاعات مشتریان به بایوس قابل استفاده است. در نهایت، ابزار Intel ME Driver می‌تواند به کاربران در بروزرسانی موتور مدیریت (Management Engine) بدون فلش کردن تمام بایوس کمک کند.

تفاوت‌ها و شباهت‌ها

در بالا، بصورت کلی راجع به تمام ویژگی و قابلیت‌های موجود در مادربردهای سری Pro ایسوس صحبت کردیم. اما، این محصولات در هر نسل دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که در ادامه جزئیات آن را برای شما توضیح خواهیم داد. مادربردهای مورد بررسی ما در این بخش شامل ASUS Pro B560M-C/CSM، ASUS PRIME B360M-C/CSM، ASUS Pro H410M-C/CSM و ASUS Pro H510M-C/CSM است.

بزرگ‌ترین نقطه عطف در شباهت هر چهار مادربرد مربوط به طراحی ظاهری آن‌ها است، در واقع این مدل‌ها با هدف کاربری حرفه‌ای در نظر گرفته شده‌اند و سازنده نیز وقت زیادی را برای طراحی ظاهری آن‌ها صرف نکرده است زیرا این محصولات قرار نیست جنبه نمایشی یا تزئینی داشته باشند. در عوض، ویژگی‌های سخت افزاری این دسته از مادربردها بسیار قدرتمند بوده و به تمام نیازهای سازمان‌ها و مشاغل حرفه‌ای پاسخ خواهد داد.

همچنین، هر چهار محصول دارای فرم ظاهری Micro-ATX هستند، بنابراین برای استفاده از آن‌ها به فضای زیادی احتیاج نخواهید داشت که همین مورد می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای برخی مشاغل خاص باشد. صرف نظر از مدل مادربردها، هر چهار محصول از رم‌های DDR4 با حداکثر فرکانس 2933 مگاهرتز پشتیبانی می‌کنند.

تصاویر مادربرد Pro B560M-C

(برای مشاهده تصاویر با اندازه اصلی، کافی است روی آن‌ها کلیک کنید.)

تفاوت چهار مادربرد مذکور بیشتر به پشتیبانی یا عدم پشتیبانی از یک سری قابلیت‌ها مربوط می‌شود. به عنوان مثال، چیپست B360 مبتنی بر سوکن 1151 تنها از پردازنده‌های نسل نهمی اینتل پشتیبانی می‌کند. اما، مادربردهای مبتنی بر چیپست‌های H410، H510 و H560 مبتنی بر سوکن LGA 1200 از پردازنده‌های نسل 10 و 11 نیز پشتیبانی می‌کنند، پس در زمان خرید این دسته از محصولات باید به نوع چیپست آن‌ها توجه داشته باشید.

همانطور که بالاتر اشاره شد، در صورتی که به پهنای باند گسترده‌تری احتیاج داشته باشید باید به سراغ سری 500 بروید، زیرا این دسته از مادربردها تنها محصولات رده حرفه‌ای ایسوس هستند که از رابط PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کنند.

منبع
Asus

سهیل حسینی

گیمر، علاقه مند به تکنولوژی و بازی های ویدئویی

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
دکمه بازگشت به بالا