Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
پیشنهاد سردبیرسخت افزار

بررسی گوشی Samsung Galaxy A72

سامسونگ سری A را روز به روز هیجان‌انگیزتر می‌سازد

زمان مطالعه: 7 دقیقه

خانواده گلکسی شرکت سامسونگ بدون شک یکی از ارکان موفقیت این غول کره‌ای محسوب می‌شود و هم‌اکنون بیشترین سهم فروش را برای این شرکت دارد. موفقیت سری گوشی‌های هوشمند گلکسی، اتفاقی و تصادفی نبوده و سامسونگ با عرضه مدل‌های متنوع و کارآمد، نیاز انواع و اقسام کاربران را برطرف می‌کند. یکی از دلایل موفقیت گوشی‌های گلکسی در سال‌های اخیر، سری A بوده است. گوشی‌های A با قیمتی منطقی و امکانات هیجان انگیز، کاربران بسیاری را به سمت خود جذب کرده‌اند.

امروز در لیون تک قصد داریم یکی از جدید‌ترین مدل‌های سری A را که با نام Galaxy A72 شناخته می‌شود، بررسی کنیم و نگاهی به امکانات و قابلیت‌های طراحی و سخت افزاری آن داشته باشیم. با ما در ادامه همراه باشید.

مشخصات فنی گوشی Galaxy A72

جعبه گشایی A72
جعبه گشایی A72

پیش از هر چیز، بیایید مشخصات گوشی A72 را به سرعت با هم مرور کنیم:

  • بدنه: ابعاد 165.0×77.4×8.4 میلی‌متر با وزن 203 گرم – جلوی شیشه‌ای و پشت پلاستیکی- رده بندی مقاومت دربرابر خاک/آب IP67
  • صفحه نمایش: 6.70 اینچ سوپر امولد (Super AMOLED) – 90 هرتز – 800 نیت – رزولوشن 1080x2400p – نسبت تصویر 20:9 – 394 پی‌پی‌آی (ppi)
  • چیپست: پردازنده Qualcomm SM7125 Snapdragon 720G – هشت هسته‌ای (دو هسته با سرعت 2.23 و شش هسته با سرعت 1.8 گیگاهرتز) – پردازنده گرافیکی Adreno 618
  • حافظه: 128GB 6GB RAM – 128GB 8GB RAM – 256GB 8GB RAM – مایکرو SD (اشتراکی با اسلات سیم کارت)
  • سیستم عامل/نرم افزار: اندروید 11 – One UI 3.1
  • دوربین پشتی: عریض (اصلی): 64 مگاپیکسل f/1.8, 26mm, 1/1.7X”, 0.8µm, PDAF, OIS
    تله‌فوتو: 8 مگاپیکسل f/2.4, 1.0µm, PDAF, OIS, 3x optical zoom
    زاویه فوق عریض: 12 مگاپیکسل f/2.2, 123-degree, 1.12µm
    ماکرو: 5 مگاپیکسل f/2.4
  • دوربین جلویی: 32 مگاپیکسل f/2.2, 26mm (wide), 1/2.8″, 0.8µm
  • ضبط ویدیو: دوربین پشتی: 4K@30fps, 1080p@30/60fps – دوربین جلویی: 4K@30fps, 1080p@30fps
  • باتری: 5000 میلی آمپر ساعت – پشتیبانی از شارژ سریع 25W
  • متفرقه: شناسایی اثر انگشت (زیر صفحه نمایش، اپتیکال) – جک 3.5 میلی‌متری هدفون

قیمت گوشی موبایل گلکسی A72 با ظرفیت 128 گیگابایت و رم 8 گیگابایت در زمان نگارش این مطلب، از 10 میلیون و 599 هزار تومان آغاز می‌شود.

طراحی گوشی Galaxy A72

گوشی A72 با رنگ بنفشه‌ای
گوشی A72 با رنگ بنفشه‌ای

طراحی جدید گوشی گلکسی A72 بیشتر روی پنل پشتی تمرکز دارد که حالت نرمی دارد. با به دست گرفتن گوشی، نرم بودن و حس لاستیکی پشت آن را حس می‌کنید. این حس شاید برای همه کاربران خوشایند نباشد، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید گوشی، آن را در بخش تست فروشگاه‌ها، در دست بگیرید. گلکسی A72 در رنگ‌های مشکی، سفید، یاسی و آبی دردسترس قرار دارد.

جایگیری لنزهای دوربین و طراحی جدید سامسونگ برای این قسمت، بدون شک توجه ما را به خود جلب می‌کند. جایگاه دوربین نسبت به مدل‌های قبلی (مانند A52)، حس یکپارچه‌تری در پنل پشتی ایجاد کرده و برای طراحی آن از مدل‌های قبلی مانند A51 و حتی خانواده گلکسی نوت 20 الهام گرفته شده است. هزینه متریال استفاده شده برای گوشی Galaxy A72 آنچنان گران قیمت و پرهزینه به نظر نمی‌رسد. هر دو فریم پشت و وسط از پلاستیک ساخته شده و به همین دلیل در دست بسیار خوب و مطمئن به نظر می‌رسد. در مقایسه با مدل نسل قبلی A71، مدل 72 تقریباً در هر بعدی بزرگتر شده و ابعاد آن به 165×77.4×8.4 میلی‌متر می‌رسد. همچنین وزن این گوشی به 203 گرم رسیده که یک افزایش محسوب به شمار می‌آید.

در وجه پایینی گوشی، جک 3.5 میلی‌متری صدا دیده می‌شود که اتفاق خوشحال کننده‌ای است. به غیر از این، پورت Type-C با کنترلر USB 2.0 و کارکرد OTG در وسط قرار گرفته و همچنین جایگاه اسپیکر استریو گوشی نیز در سمت دیگر دیده می‌شود. وجه بالایی گوشی گلکسی A72 تقریباً خالی است و فقط یک میکروفون Noise Cancelling و یک جایگاه Dual Nano-SIM برای سیمکارت روی آن دیده می‌شود. در وجه سمت چپ گوشی، هیچ کلید و المانی دیده نمی‌شود و وجه سمت راست نیز میزبان کلید‌های Power و کم و زیاد کردن میزان صدا (Volume) است. به صورت کلی، فریم A72 حالت فلزی درخشانی دارد که ظاهر زیبایی به آن بخشیده است.

صفحه نمایش گوشی Galaxy A72

صفحه نمایش AMOLED گوشی A72
صفحه نمایش SUPER AMOLED گوشی A72

به نظر می‌رسد سامسونگ در زمینه صفحه نمایش در نسل جدید گوشی‌های سری A خود دست به ارتقای قابل توجهی زده است. گوشی گلکسی A72 دارای یک پنل صفحه نمایش 90 هرتزی است که اندازه‌ 6.7 اینچی دارد. این نرخ بروزرسانی 90 هرتزی باعث شده تا بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها با سرعت بسیار خوبی اجرا شوند و البته تقاضای باتری آنچنان زیادی نیز طلب نمی‌کند.

پنل جدید A72 نه تنها سریع‌تر است، بلکه میزان روشنایی بیشتری نیز دارد. حداکثر میزان روشنایی این مدل جدید به 800 نیت می‌رسد که در حالت خودکار و نهایی خود به 825 نیز دست پیدا می‌کند. این میزان روشنایی برای کار با گوشی در مکان‌های روشن و زیر نور شدید آفتاب، بسیار عالی و مناسب است. در زمینه رنگ نیز به مانند گذشته می‌توانید با تنظیمات اختصاصی سامسونگ، دو پروفایل رنگی پیش فرض و Vivid را انتخاب نمایید یا به صورت دلخواه و جزئی‌ آن را تنظیم کنید.

عمر باتری Galaxy A72

گوشی گلکسی A72 دارای یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی است؛ 500 میلی آمپر ساعت بیشتر از A52. با توجه به میزان نازکی گوشی جدید (8.4 میلی‌متر)، و البته وزن تقریبا برابر با A52، ظرفیت باتری به نظر متقاعد کننده و خوب می‌رسد. در تست انجام شده برای مرورگر وب (90 هرتز)، گوشی A72 به مدت 117 ساعت شارژ نگه داشته است. این در حالی است که همین کار با نرخ بروزرسانی 60 هرتز، عمر باتری را به 121 ساعت می‌رساند.

سرعت شارژ Galaxy A72

شارژر گوشی A72
شارژر گوشی A72

گوشی Galaxy A72 نسبت به مدل A52 بدون شک وضعیت شارژ بهتر و سرراست‌تری دارد. با این که پشتیبانی از انتقال توان 25 واتی در مدل قدیمی‌تر وجود دارد اما شارژر سازگاری درون جعبه آن قرار نگرفته است. A72 شارژ 25 واتی خود را از مدل‌های A70 و A71 به ارث برده است! در کنار شارژر Type-C، همچنین یک کابل  Type-C نیز درون جعبه گوشی قرار گرفته است. این شارژر در 30 دقیقه، شارژ باتری را به 54 درصد می‌رساند و در زمان 1 ساعت و 15 دقیقه آن را به صورت کامل پر می‌کند.

اندروید 11 با One UI 3.1

سامسونگ با سری A، رابط کاربری اندروید خود را به مرحله جدیدی ارتقا داده و آن را برای همه جذاب ساخته است. هم‌اکنون رابط کاربری One UI یکی از محبوب‌ترین ارائه‌های اندروید است و به نظر روز به روز به محبوبیت آن افزوده می‌شود. سامسونگ با رابط کاربری One UI 3.1 و اندروید 11 خود، متعهد شده تا سه بروزرسانی بزرگ سیستم عامل و 4 سال پشتیبانی و پچ امنیتی را به ارمغان بیاورد. این در حالی است که بسیاری از مدل‌های جدید دیگر، مانند A20s با One UI 2.5 و اندروید 10 منتشر شدند که پشتیبانی طولانی مدتی را نداشتند. One UI 3.1 با بهبودها و تغییرات چشمگیر خود نسبت به نسخه 3.0، ارزش تغییر رابط کاربری را دارد.

به عنوان مثال هم‌اکنون با رابط کاربری One UI 3.1 می‌توان حتی بدون باز کردن قفل گوشی، زمان کار با گوشی را مشاهده کرد. همچنین با اندروید 11 می‌توان از ویژگی Notification History استفاده کرد. علاوه بر این، به لطف اندروید 11، اعلان‌هایی که به سرعت پاسخ داده می‌شوند، به روش جدیدی به نمایش در می‌آیند که One UI 3 نیز با آن سازگار است. همچنین ویژگی Smart Pop-up View را نیز از یاد نبرید که کمتر به چشم می‌آید.

بنچمارک Galaxy A72

گوشی Galaxy A72 از چیپست Snapdragon 720G بهره می‌گیرد که پیش از این نیز در A52 استفاده شده بود. استفاده از این پردازنده در این رده، منطقی و خوب محسوب می‌شود. با تمام این تفاسیر، بسیاری از رسانه‌ها اعتقاد دارند که استفاده از یک چیپست سریع‌تر و بهتر برای A72 ممکن بود! پردازنده گرافیکی این گوشی نیز Adreno 618 است که با وجود مناسب بودن، کسی را شگفت‌زده نمی‌کند.

با تمام این تفاسیر، Snapdragon 720G یک چیپست عالی به حساب می‌آید. این پردازنده قادر است رابط کاربری One UI 3.1 را با نرخ بروزرسانی سریع و نرم 90 هرتز اجرا نماید. در واقع این چیپست به سامسونگ اجازه داده تا از صفحه نمایش 90 هرتزی، ضبط ویدیوی 4K روی هر دو لنز معمولی و فوق عریض و تثبیت ویدیو عالی دست پیدا کند. چند بنچمارک متنوع از این پردازنده را در زیر مشاهده کنید:

دوربین

یکی از زمینه‌هایی که گوشی Galaxy A72 را نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر به خوبی پیش می‌اندازد، بخش دوربین است. دوربین اصلی این گوشی، 64 مگاپیکسل است که دیافراگم عریض f/1.8 دارد. با این حال، باز هم به مانند مدل‌های قبلی، اطلاعات جزئی و دقیقی از لنزها و سنسورها منتشر نشده است. دوربین اصلی A72 هم‌اکنون دارای OIS (تثبیت کننده تصویر) است که عنصر اضافه شده خوبی به حساب می‌آید. در قدم بعدی، به دوربین تله فوتو 8 مگاپیکسلی گوشی جدید می‌رسیم که دیافراگم f/2.4 دارد. طبق تبلیغات انجام شده، این حالت قابلیت زوم اپتیکال 3 برابری دارد که از OIS نیز بهره می‌گیرد.

دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی این گوشی دارای دیافراگم f/2.2 است که آن را در مدل‌های جدید سامسونگ دیده بودیم اما همچنان در زمینه تطبیق‌پذیری بهبود داشته است. دوربین مکرو (Macro) 5 مگاپیکسلی و با دیافراگم f/2.4 گوشی جدید سامسونگ را نیز فراموش نکنید که کلکسیون دوربین‌های قابل و راضی کننده A72 را کامل می‌کند. به چند تصویر گرفته شده با دوربین‌های A72 نگاه کنید:

نتیجه‌گیری

نقاط قوت
  • طراحی با استایل و منحصر به فرد، رده بندی IP67 و Gorilla Glass
  • صفحه نمایش AMOLED روشن با نرخ بروزرسانی 90 هرتز
  • طول عمر خوب و قابل اطمینان باتری
  • اسپیکر استریو تأثیر گذار نسبت به قیمت محصول
  • رابط کاربری مدرن One UI 3.1 و اندروید 11
  • ستاپ 4 دوربینه تطبیق‌پذیر
  • ضبط ویدیو با تمام دوربین‌ها با تمام سطوح زوم
نقاط ضعف
  • شناسایی اثر انگشت با ثبات اما با استانداردهای مدرن کمی کند است.
  • صفحه نمایش برای ویدیوی HDR سازگاری ندارد.
  • با این رنج قیمت می‌توان گوشی تلفنی با پردازنده سریع‌تر از Snapdragon 720G تهیه کرد.
  • ثبات رنگ در بازگردانی رنگ با سه دوربین وجود ندارد.

به عنوان نتیجه گیری می‌توانیم بگوییم که نادیده گرفتن مدل‌های مختلف سری گلکسی A در این روزها به شدت سخت شده و حالا سامسونگ با مدل A72 خود این قضیه را سخت‌تر از قبل ساخته است. مدل‌های سری A روز به روز به استانداردهای مدل‌های پرچمدار نزدیک می‌شوند و این موضوع آن‌ها را به یک گزینه خوب برای خرید تبدیل می‌کند. طراحی منحصر به فرد، سطح محافظتی بالا، صفحه نمایش روشن و سریع 6.7 اینچی در کنار ظرفیت باتری قابل قبول و دوربین‌های قابل، Samsung Galaxy A72 را به یک گوشی هوشمند خواستنی تبدیل کرده است. با این حال، رقابت برای این مدل در بازار کنونی، کار سخت و طاقت فرسایی برای سامسونگ محسوب می‌شود.

نظر شما در مورد گوشی Galaxy A72 چیست؟ آیا قابلیت‌ها و امکانات آن را به نسبت قیمت، منطقی می‌دانید؟ نظرات خوب خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع
GSMArena

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
دکمه بازگشت به بالا