Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
پیشنهاد سردبیرسخت افزار

رنگ بندی هارد‌ و اس اس دی های وسترن دیجیتال به چه معنا هستند؟

راهنمای خرید اس اس دی و هارد دیسک وسترن دیجیتال

زمان مطالعه: 8 دقیقه

اگر قصد خرید هارد یا اس اس دی داشته باشید، قطعاً با برند «وسترن دیجیتال» ملاقات داشته‌اید. این برند که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اس اس دی و هارد در دنیاست و از رنگ‌ها برای دسته بندی محصولات خود استفاده می‌کند و هر رنگ در سبد محصولات این شرکت، بیانگر ویژگی‌ها و کاربری‌های خاص است. در این مطلب قصد داریم با معنی رنگ ها در هارد و اس اس دی های وسترن دیجیتال بیشتر آشنا شویم.

چرا تفکیک با رنگ؟!

دلیل استفاده از رنگ توسط شرکت وسترن دیجیتال، طبقه‌بندی مشخص‌تر محصولات خود است؛ چرا که با رنگ‌ها بسیار آسان‌تر و راحت‌تر از کاراکترها و نوشته‌های پیچیده می‌توان محصولات را طبقه‌بندی کرد. به عنوان مقایسه، شرکت اینتل را در نظر بگیرید. برای اشاره به یک محصول خاص از یک خانوادۀ خاص شرکت اینتل، شما باید به چندین حرف و کاراکتر و عدد اشاره کنید؛ به عنوان مثال، پردازندۀ Core i9 7989XE. اما برای اشاره به یک محصول شرکت وسترن دیجیتال، تنها کافی است به نوع محصول، رنگ و حجم آن اشاره کنید؛ به عنوان مثال هارد 1 ترابایتی آبی. واضحاً کار با رنگ از اعداد و حروف آسان‌تر است! به همین خاطر شرکت وسترن دیجیتال از رنگ‌های آبی، سبز، سیاه، بنفش و طلایی برای طبقه بندی محصولات خود استفاده می‌کند.

رنگ سبز در محصولات وسترن دیجیتال

همان طور که رنگ سبز نماد دوستی با محیط زیست است، اس اس دی های سری سبز وسترن دیجیتال، معروف به «وسترن گرین» مصرف انرژی نسبتاً پائین‌تری دارند. به علاوه، محصولات این سری تا پیش از عرضۀ محصولات سری آبی کمترین نسبت هزینه به عملکرد را در بین محصولات این شرکت داشتند. امروزه با این رنگ، تنها اس اس دی‌های 2.5 اینچی و M.2 تحت رابط SATA عرضه می‌شوند و دیگر خبری از هاردهای سبز نیست. چرا که بین دو هارد هم حجم و هم سرعت از سری‌های سبز و آبی، کاربران خرید از سری آبی را بیشتر ترجیح می‌دادند.

اس اس دی‌های سری سبز، جزو ارزانقیمت‌ترین اس اس دی‌های بازار به شمار می‌آیند و در حجم‌های 128 گیگابایت تا 2 ترابایت در دسترس هستند. در این اس اس دی‌ها، تمرکز به هیچ وجه روی عملکرد فنی نیست و مصرف پائین انرژی و حرارت تولیدی کم، حرف اول را در آن‌ها می‌زند. به علاوه، این اس اس دی ها فاقد حافظۀ DRAM هستند. این حافظه به نوعی کار حافظۀ کش را برای اس اس دی انجام می‌دهد و فقدان آن، اندکی از عمر اس اس دی می‌کاهد و روی عملکرد فنی آن، تأثیر منفی می‌گذارد. اس اس دی های سری سبز که جزو ارزانقیمت‌ترین‌های بازار به شمار می‌آیند، به طور کلی برای سیستم‌های کوچک، و All in Oneهای پائین رده و میان‌رده و لپ تاپ‌ های سبک یا لپ تاپ‌های قدیمی مناسب هستند.

رنگ آبی در محصولات وسترن دیجیتال

محصولات سری آبی یا «بلو» وسترن دیجیتال، همه‌کاره‌های این شرکت هستند. این محصولات به اندازۀ سری سبز کم‌مصرف نیستند ولی از لحاظ عملکرد بسیار بهتری ارائه می‌دهند. محصولات سری آبی قابل اطمینان و برای مصارف روزمره و کلّی، به اندازۀ کافی سرعت دارند. برای یک کامپیوتر خانگی یا اداری که می‌خواهد عمدتاً صفحات وب را باز کند، محصولات وسترن بلو بهترین انتخاب هستند. ظرفیت هاردها و اس اس دی‌های این خانواده از 256 گیگابایت تا 6 ترابایت متنوع است. البته هاردهای این سری، امروزه جایگزین هاردهای سری سبز شده‌اند. سرعت گردش هاردهای این خانواده نیز دو مقدار 5400 و 7200 دور بر دقیقه است. هاردهای بلو در مدل‌های 3.5 اینچی (مخصوص سیستم‌های دسکتاپ) و 2.5 اینچی (مخصوص لپ تاپ‌ها و سیستم‌های All in One) عرضه می‌شوند. محصولات این سری برای گیمینگ در سطح معمولی و آرشیوسازی داده‌های شخصی نیز بسیار مناسب هستند.

اس اس دی‌های بلو در دو مدل 2.5 اینچی و M.2 با رابط SATA و یک مدل M.2 با رابط NVMe عرضه می‌شوند و حجم‌های آن‌ها از 256 گیگابایت تا 4 ترابایت تنوع دارد. به طور کل، جایگاه اس اس دی های سری آبی وسترن دیجیتال در بازار درست همانند جایگاه هاردهای این سری در بازار است: خوش‌قیمت، مقرون به‌صرفه و کارآمد. البته اس اس دی های آبی مانند اس اس دی های سبز (حتی مدل NVMe سری آبی) به حافظۀ DRAM مجهز نیستند. این امر با توجه به قیمت اس اس دی‌های آبی و سبز کاملاً توجیه می‌شود و نمی‌توان از این اس اس دی‌ها انتظاری بیش از این داشت! اس اس دی‌های رده‌بالاتر از این دو سری (سری مشکی و بالاتر) همگی به حافظۀ DRAM مجهز هستند.

رنگ مشکی در محصولات وسترن دیجیتال

اگر به دنبال بهترین عملکرد فنی هستید، محصولات سری مشکی یا «بلک» شرکت وسترن دیجیتال یا برای شما ساخته شده‌اند. هاردهای این سری که در حجم‌های 1 تا 10 ترابایت در دسترس هستند، برای گیمینگ، کار چند رسانه‌ای و تولید محتوا بهترین انتخاب به شمار می‌آیند. مدل‌های سریع این سری، به اندازۀ کافی قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید آرشیو فیلم‌ها و بازی‌های خود را با خیال آسوده روی آن‌ها ذخیره کنید. بر خلاف محصولات دو سری سبز و آبی، هاردهای سری مشکی تنها با سرعت گردش 7200 دور در دقیقه در دسترس هستند. به همین علت، صدا و حرارت تولیدی هاردهای وسترن بلک اندکی بیشتر از سری‌های دیگر است. اینکه محصولات سری مشکی از سری‌های سبز و آبی گرانقیمت‌تر هستند، باید بدیهی باشد.

اس اس دی های سری مشکی وسترن دیجیتال تنها در دو نسخۀ M.2 و Add-in-Card (کارت توسعه با پشتیبانی از فناوری PCIe 4.0) با رابط NVMe در دسترس هستند. حجم اس اس دی‌های سری مشکی از 250 گیگابایت آغاز می‌شود و به 4 ترابایت نیز می‌رسد. ناگفته نماند که اس اس دی Add-in-Card این سری به نورپردازی RGB نیز مجهز است که در جای خود، نکتۀ جالبی به شمار می‌آید.

رنگ قرمز در محصولات وسترن‎‌دیجیتال

محصولات سری قرمز وسترن دیجیتال به طور اختصاصی برای استفاده در پیکربندی‌های NAS یا Network Assisted Storage طراحی شده‌اند. در این پیکربندی‌ها، درایوها بسیار نزدیک به هم نصب می‌شوند و لزرش نسبتاً زیادی هم دارند. به همین خاطر، در درایوهای این خانواده یک سازوکار دفع لرزش تعبیه شده تا عمر آن‌ها بیشتر شود. ظرفیت هاردهای قرمز از 750 گیگابایت تا 10 ترابایت متنوع است. با محصولات سری قرمز می‌توان پیکربندی‌های RAID متنوعی راه‌اندازی کرد. به خاطر اینکه این محصولات برای استفاده در پیکربندی‌های NAS بهینه هستند، سرعت خوانش اطلاعات آن‌ها بیشتر از سرعت نگارش آن‌هاست. به خاطر طبیعت کار دائمی سرورها، این درایوها برای فعالیت تمام‌وقت و 24 ساعته بهینه شده‌اند.

محصولات سری «قرمز Pro» مدل‌های بهبودیافته از سری قرمز هستند و هاردهای آن در ظرفیت‌های 2 تا 10 ترابایت عرضه می‌شوند. این محصولات برای سرورهای بزرگ طراحی شده‌اند و از فناوری حفاظت اطلاعات NASware 3.0 نیز پشتیبانی می‌کنند. از آن‌جا که محصولات سری قرمز Pro برای به کار گرفته شدن در پیکربندی‌های NAS بزرگ‌تر بهینه هستند، آستانۀ تحمل لرزش بالاتری دارند. به علاوه، قیمت محصولات قرمز Pro از محصولات قرمز بالاتر است.

اس اس دی‌های قرمز و قرمز Pro در دو مدل 2.5 اینچی و M.2، هر دو با رابط SATA در دسترس هستند و حجم آن‌ها از 500 گیگابایت تا 4 ترابایت متنوع است. در مورد علت نسبتاً پائین بودن تنوع اس اس دی‌های سری قرمز می‌توان به توجیه نشدن استفاده از اس اس دی در سیستم‌های NAS اشاره کرد. البته برخی از اس اس دی های قرمز وسترن دیجیتال به عنوان Buffer در سیستم NAS خود استفاده می‌کنند؛ به این صورت که داده‌ها هنگام فراخوانده شدن روی اس اس دی‌‌ها می‌آیند و پس از خوانده شدن، مجدداً به هاردها بازمی‌گردند.

رنگ بنفش در محصولات وسترن دیجیتال

هارد وسترن دیجیتال بنفش

اگر به دنبال درایوهایی می‌گردید که به صورت تمام وقت روی آن‌ها داده نگارش شود، هاردهای سری بنفش وسترن دیجیتال انتخاب مناسب شما هستند. ظرفیت هاردهای بنفش از 500 گیگابایت تا 10 ترابایت متنوع بوده و به طور اختصاصی برای نگارش بدون وقفۀ اطلاعات بهینه شده‌اند. به همین خاطر است که از درایوهای بنفش وسترن دیجیتال عمدتاً در دوربین‌های مداربسته استفاده می‌شود.

کار نگارش روی این درایوها به صورت 24 ساعته انجام می‌شود و هنگامی که ظرفیت آن‌ها تکمیل شود، داده‌های قدیمی‌تر پاک می‌شوند و بدین صورت فضا برای داده‌های جدید آزاد می‌گردد. همان گونه که محصولات سری قرمز فناوری‌های منحصر به فرد دارند، محصولات سری بنفش دارای یک فناوری اختصاصی به نام AllFrame هستند که ارورها و خطاهایی که هنگام ذخیرۀ داده‌ها به وجود می‌آیند را کنترل و پایش می‌کند. درایوهای سری بنفش نرخ نگارش اطلاعات معادل 180 ترابایت در سال دارند و می‌توان تصاویر حداکثر 64 دوربین را روی آن‌ها به طور همزمان ذخیره کرد.

برای مشاهده و خرید اس اس دی های وسترن دیجیتال «اینجا» را کلیک کنید.

به خاطر کاربری خاص محصولات سری بنفش که آرشیوسازی 24 ساعتۀ داده‌هاست، شرکت وسترن دیجیتال اس اس دی های بنفش تولید و عرضه نمی‌کند و پروندۀ رنگ بنفش در محصولات وسترن دیجیتال، به هارددیسک‌ها خلاصه می‌شود.

رنگ طلایی در محصولات وسترن دیجیتال

درایوهای سری طلایی شرکت وسترن دیجیتال برای پایگاه‌های داده و سیستم‌های ذخیره سازی ابری طراحی شده‌اند. ظرفیت درایوهای این سری از 1 تا 10 ترابایت متنوع بوده و بسته به مدل، این درایوها به 128 یا 256 مگابایت حافظۀ کش مجهز هستند. می‌توان درایوهای طلایی وسترن دیجیتال را رولز‌ رویس‌های صنعت درایوهای ذخیره سازی نامید.

محصولات سری طلایی برای کار تمام وقت طراحی شده‌اند و نرخ سالیانۀ ذخیرۀ داده روی آن‌ها، 550 ترابایت در سال است. به علاوه، خرابی در این درایوها به طور متوسط هر 2 میلیون ساعت یکبار دیده می‌شود. این درایوها به فناوری‌های متعدد حفاظت اطلاعات نظیر StableTrac، حسگرهای شوک چند بعدی، فناوری پایش ارتفاع Dynamic و… مجهز هستند. در سبد محصولات شرکت وسترن دیجیتال، قیمت محصولات سری طلایی از همه بیشتر است.

برای مشاهده و خرید هارد دیسک های وسترن دیجیتال «اینجا» را کلیک کنید.

در بین محصولات سری طلایی، در کنار هارد درایو، تنها با یک مدل اس اس دی ملاقات می‌کنیم که در نگاه اول، به نظر یک اس اس دی سادۀ 2.5 اینچی با رابط SATA می‌آید؛ اما این اس اس دی تحت رابط SATA نیست و از طریق رابط U.2 و پروتکل NVMe فعالیت می‌کند (پورت U.2 عموماً در مادربردهای سرورها دیده می‌شود). این اس اس دی در چهار حجم از 960 گیگابایت تا 7.68 ترابایت در دسترس است.

بالأخره کدام رنگ را بخریم؟!

خالی از لطف نیست اگر پیش از نتیجه گیری نهایی، تمام گفته‌های فوق را در یک جدول مجدداً مرور کنیم:

جدول مشخصات محصولات Western Digital
جدول مشخصات محصولات Western Digital

بسیار خوب؛ حال وقت نتیجه گیری نهایی است.

کاربردهای خانگی
  • رنگ سبز، ارزان و کار راه انداز: همان طور که پیش‌تر ذکر کردیم، در رنگ سبز تنها با اس اس دی‌های ارزانقیمت سروکار داریم. اگر یک سیستم یا لپ تاپ نسبتاً قدیمی دارید و می‌خواهید با خرید یک اس اس دی، جان تازه‌ای بدان ببخشید و خیلی هم هزینه نکنید، اس اس دی‌های سری سبز انتخاب مناسبی برای شما هستند.
  • رنگ آبی، همه کاره: همه‌کاره ترین محصولات وسترن دیجیتال، محصولات «بلو» هستند. اگر یک سیستم خانگی دارید و می‌خواهید علاوه بر وب‌گردی و تماشای فیلم با آن بازی‌ هم بکنید، اس اس دی‌های وسترن بلو برای شما انتخاب خوبی به شمار می‌آیند. به علاوه، از استفاده از هاردهای سری آبی نیز برای آرشیو کردن فیلم‌ها یا بکاپ بازی‌های خود غافل نشوید!
  • رنگ مشکی، اوج عملکرد فنی: در محصولات سری «بلک»، تمرکز روی عملکرد فنی است. در ازای مصرف انرژی بیشتر و تولید صدای زیادتر، شما در این محصولات با عملکرد خوب فنی مواجه هستید. به همین خاطر، اگر یک سیستم گیمینگ حرفه‌ای دارید یا به طور تخصصی تولید محتوا می‌کنید، هاردها و اس اس دی‌های داغ و پر سروصدای مشکی برای شما انتخاب‌های مطلوبی به شمار می‌آیند.
کاربردهای غیر خانگی
  • رنگ قرمز، مخصوص سیستم‌های NAS: به طور خلاصه و مفید، اگر قصد راه اندازی یک پیکربندی NAS و استفاده از آرایه‌های RAID برای سرور خود دارید، باید به سراغ محصولات قرمز و قرمز Pro بروید.
  • رنگ بنفش، نگارش دائم اطلاعات: اگر سیستم شما بر پایۀ نگارش اطلاعات است، هاردهای سری بنفش مناسب کاربری شما هستند. به همین خاطر، عمدتاً از هاردهای بنفش در دوربین‌های مداربسته استفاده می‌شود.
  • رنگ طلایی، رولز روئیس‌های درایوها: پیش‌تر در مورد کاربرد هاردها و اس اس دی‌های «گلد» صحبت کرده‌ایم. این درایوهای حرفه‌ای، برای پایگاه‌های داده و فضاهای ذخیره سازی ابری کاربرد دارند.

امیدواریم که این مطلب، برای شما مفید واقع شده باشد. هر گونه نظر، پیشنهاد یا سوال خود را حتماً در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

علی قربانی

هوانوردی، هوانوردی، هوانوردی... در کنارش، کمی هم سخت افزار و تکنولوژی ?

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
محمد یوسفی
محمد یوسفی
2 سال قبل

اطلاعات کامل و عالی نوشته شده بود ، باعث میشه در کمترین زمان بهترین انتخاب از هارد های وسترن داشته باشیم . ممنون

مهدی
مهدی
3 سال قبل

خیلی هم عالی
دمتون گرم

دکمه بازگشت به بالا