Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
بدون دسته بندی

رفع فیلتر یوتیوب سرانجام تأیید شد

پس از مدت‌ها بحث و گفتگو سرانجام شاهد رفع فیلتر یوتیوب خواهیم بود!

زمان مطالعه: 3 دقیقه

روز گذشته راجع به ماجرای رفع فیلتر یوتیوب صحبت کردیم و بر اساس آن مشخص شد دولت قرار است برای کاربران دسته بندی خاصی را در نظر بگیرد تا یوتیوب برای برخی گروه‌ها نظیر خبرنگاران، اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان رفع فیلتر شود. سرانجام، سجاد بنابی، معاون توسعه سرمایه انسانی و مدیریت منابع وزارت ارتباطات این امر را تایید کرد و گفت: «فرایند، چگونگی، نتیجه و اطلاع رسانی درباره رفع فیلتر یوتیوب و برخی سایت‌های دیگر در کشور توسط کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه تصمیم‌گیری و توسط دادستانی کل کشور اعلام خواهد شد.»

از طرفی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظرى دادستان کل کشور در حاشیه مراسم معارفه دادستان نظامی تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالى در مورد رفع فیلترینگ برخى از سایت‌ها براى برخى از مشاغل و اقشار اظهار کرد: «مدت‌هاست که بحث فیلترینگ و رفع آن براى دستگاه‌ها تصویب شده و اعلام کردیم و دستگاه‌ها باید نیاز‌ها خود را اعلام کنند و این آمادگى را داشتیم با این حال مقدمات این موضوع فراهم شده، اما دستگاه‌ها با تاخیر انجام دادند.»

 

هنوز درمورد فیلترینگ کلاب هاوس تصمیمی اتخاذ نشده است

وى در خصوص احتمال فیلترینگ کلاب هاوس گفت: «در این خصوص تصمیمى گرفته نشده است.» دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: «ارتباط کارى بین دادستان کل و دادستان‌ها از جمله دادستان نظامى مستقیم است و آقاى ترکى آنچه در توان داشتند صادقانه انجام دادند. چهره شناخته شده دیگرى در این منصب سکان دار این مسئولیت سنگین است که آقاى سراج چهره شاخص و شناخته شده اى است و براى او آرزوى موفقیت دارم.»

علیرضا هاشمی گلپایگانی استاد دانشگاه امیرکبیر اعتقاد دارد که اقدام کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در زمینه رفع فیلتر یوتیوب بسیار مثبت و گامی رو به جلو است و از اینکه این فضا را برای افراد خاصی مانند محققان، استادان، دانشجویان و… که به محتوای علمی نیاز دارند، قابل دسترس کرده‌اند، حرکت خوبی است.

زمزمه‌های رفع فیلتر توییتر و فیسبوک

وی بار دیگر این حرکت فی نفسه حاکمیت را خوب توصیف کرد و افزود: «چه خوب است که دیگر پلتفرم‌ها مانند پلتفرم‌های اطلاع‌رسانی مانند توئیتر و فیسبوک که خود مسئولان دولت و حاکمیت هم در آن حضور دارند، نیز رفع فیلتر شود.» این استاد دانشگاه در ادامه گفت:
«اتکای صرف به مسدودسازی تقلیل مسأله است و اینکه بقیه سرویس‌ها را فیلتر کنیم، اقدام درستی نیست؛ چون تجربه نشان داد که با این روش مسئولان نتوانستند مشکلات فضای مجازی را حل کنند و بلکه مشکلات را بیشتر کردند؛ مثلاً فیلتر تلگرام اثربخش نبوده و بهتر است رویکرد دیگر و شیوه‌های بهتری در نظر گرفته شود. هاشمی گلپایگانی معتقد است که پلتفرم‌های زیاد دیگری هم وجود دارد که از سوی غربی‌ها و تأمین کنندگان آن مسدودسازی شده است باید تلاش کنیم که آیا می‌توان اقدامی و تعاملی برای رفع فیلتر آنها برای کشورمان انجام داد یا خیر. اگر دسترسی به آنها ایجاد شود می‌تواند اقدام مثبت دیگری باشد.»

جنبه‌های مثبت رفع فیلتر یوتیوب

مسعود نظری منش کارشناس حوزه محتوای دیجیتالی نیز معتقد است رفع فیلتر پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری محتوای ویدیویی مانند یوتیوب امروزه در تولید محتوای غنی از سوی کاربران متخصص فعال نقش خوب و مؤثری دارند بنابراین این اقدام بسیار خوب و مثبتی است. نظری منش گفت: «تعداد زیادی از ایرانیان در حال تولید محتوا هستند و روی این پلتفرم خارجی و پلتفرم داخلی آپارات بارگذاری کرده و با اشتراک‌گذاری در حال درآمدزایی هستند. هرچند حق اشتراکی که پلتفرم‌های داخلی به کاربران خود می‌پردازند، بسیار ناچیز است.»

وی افزود: «رفع فیلتر این پلتفرم خارجی برای افراد خاص موجب خواهد شد که رسانه‌های داخلی حق پخش بیشتری را به کاربران خود پرداخت کنند. با ضریب نفوذ بالای تلفن همراه و اینترنت هم که در کشور وجود دارد و کاربران ایرانی هم در این زمینه به این بلوغ رسیده‌اند بنابراین می‌توانند از دریای محتواها به‌صورت بهینه استفاده کنند.»

محمد لسانی کارشناس سواد رسانه‌ای نیز معتقد است که یوتیوب با یک و نیم میلیارد مخاطب، رسانه ویدیویی اول جهان است و از باب تمرکز و بارگذاری محتوا به زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف یکی از رسانه‌های پیشتاز در حوزه ویدیو در جهان محسوب می‌شود و کار مهمی را در بخش رسانه‌ای جهان انجام می‌دهد. اخیراً هم دسترسی کاربران ایرانی به برخی سرویس‌های گوگل دچار اختلال شده بود که گوگل تأیید کرد بزودی این مشکل را حل می‌کند.

منبع
Donya ye Eghtesad

سهیل حسینی

گیمر، علاقه مند به تکنولوژی و بازی های ویدئویی
5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
دکمه بازگشت به بالا