Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
پیشنهاد سردبیرسخت افزار

کنسول ایکس باکس سری ایکس یا سری اس؛ کدام را بخریم؟

بسته به نیازها و انتظارات کاربر، هر دو کنسول بسیار خوب هستند!

زمان مطالعه: 13 دقیقه

تابستان امسال شرکت مایکروسافت از کنسول‌های نسل نهمی خود یعنی دو کنسول Xbox Series X و Xbox Series S پرده برداشت. کم و بیش همه می‌دانیم که کنسول ایکس باکس «سری X» سیاه رنگ، رقیب اصلی کنسول «پلی استیشن 5» شرکت سونی و قدرتمندترین کنسول بازی حال حاضر دنیاست؛ در حالی که کنسول کوچک و سفیدرنگ «سری اس» نقش یک دستگاه میان‌رده و خوش قیمت را بازی می‌کند. خریداری یک کنسول ایکس باکس سری ایکس یا سری اس گزینه‌ای مناسب برای تجربۀ بازی‌های نسل جدید است.

اگر قصد خرید یک کنسول ایکس باکس جدید دارید، حتماً قیمت نسبتاً پایین کنسول سری اس توجه شما را به میزان زیادی به خود جلب کرده است. هر کاربری به احتمال زیاد از خود این سوال را می‌پرسد که کدام کنسول را باید خرید؛ سری اس یا سری ایکس؟ تفاوت‌های میان این دو مدل چه هستند و چرا اینقدر بین این دو کنسول، اختلاف قیمت وجود دارد؟ کدام کنسول برای من مناسب است؟ در این مطلب قصد داریم به پاسخ این سوالات بپردازیم.

Xbox Series X و Xbox Series S در یک نگاه

کنسول پرچمدار سری ایکس به شکل یک مکعب مستطیل مشکی رنگ بزرگ است که روی پایۀ زیرین، به صورت ایستاده قرار می‌گیرد. البته شما می‌توانید روی چهار پایۀ فومی کوچک که روی یکی از کناره‌های کنسول قرار دارند، این کنسول را به شکل خوابیده قرار دهید. این فوم‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که در نگاه اول قطعاً متوجه آن‌ها نمی‌شوید. هدف اصلی این کنسول، اجرای بازی‌ها روی رزولوشن 4K و با نرخ 60 فریم بر ثانیه است. قیمت جهانی این کنسول، 499 دلار است.

در سوی دیگر، کنسول سفیدرنگ سری اس به طرز فاحشی از کنسول سری ایکس کوچک‌تر و نازک‌تر است؛ که البته با توجه به قدرت سخت افزاری پائین‌تر و سیستم خنک کنندۀ ضعیف‌تر آن، این امر کاملاً توجیه می‌شود. در حقیقت، کنسول سری اس کوچک‌ترین و سبک‌ترین ایکس باکس ساخته شده تاکنون به شمار می‌آید. طبق ادعای شرکت مایکروسافت، این کنسول می‌تواند عناوین روز را در رزولوشن 1440p با نرخ 60 فریم بر ثانیه به راحتی اجرا کند. البته در مورد صحت این ادعا، در ادامه بیشتر بحث می‌کنیم! این کنسول تقریباً نصف برادر خود قیمت دارد و برچسب قیمت 299 دلار روی آن خورده است.

مشخصات فنی

بهتر است برای شروع، نگاهی به جدول مشخصات دو کنسول ایکس باکس سری اس و سری ایکس بیندازیم:

مدل کنسول Xbox Series X Xbox Series S
پردازندۀ اصلی 8 هسته‌ای 3.8 گیگاهرتزی Zen 2 8 هسته‌ای 3.6 گیگاهرتزی Zen 2
پردازشگر گرافیکی 12 ترافلاپی RDNA 2 سفارشی 4 ترافلاپی RDNA 2 سفارشی
نوع و حجم حافظه 16 گیگابایت GDDR6 10 گیگابایت GDDR6
فضای ذخیره سازی داخلی اس اس دی 1 ترابایتی NVMe اس اس دی 512 گیگابایتی NVMe
درایو نوری 4K بلوری ندارد
عملکرد هدف  60 فریم بر ثانیه در رزولوشن 4K 60 فریم بر ثانیه در رزولوشن 1440p
قیمت 499 دلار 299 دلار

در بحث قدرت پردازشی، پردازشگر 12 ترافلاپی RDNA2 کنسول Xbox Series X، آن را تبدیل به قدرتمندترین کنسول حال حاضر می‌کند که دو برابر قدرتمندتر از کنسول پرهیاهوی Xbox One X است. این حجم قدرت پردازشی در کنار 16 گیگابایت حافظۀ GDDR6 عملکرد موفق این کنسول را در رزولوشن 4K می‌تواند تضمین کند.

در سوی دیگر، کنسول Xbox Series S به یک پردازشگر 4 ترافلاپی از همین خانواده و 10 گیگابایت حافظۀ GDDR6 مجهز شده است. شرکت مایکروسافت ادعا می‌کند که این کنسول می‌تواند بازی‌های روز را با رزولوشن 1440p در نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا کند.

البته مد نظر داشته باشید که کنسول سری اس می‌تواند به لطف فناوری Upscaling، محتوای رندر شده روی رزولوشن‌ 1440p – و حتی پائین‌تر، به خاطر رزولوشن پویا – را مقیاس‌دهی کند (اندازۀ پیکسل‌ها را افزایش دهد) و روی نمایشگرهای 4K به نمایش درآورد؛ اما انجام رندرهای 4K Native (رندر کردن عین 2160×3840 پیکسل) مطلقاً از عهدۀ آن خارج است. به هر حال، فناوری Upscaling هم روی کنسول‌ها و هم روی تلویزیون‌ها بهبودهای بسیاری یافته است و می‌توان گفت که از این نظر نگرانی وجود ندارد.

فضای ذخیره سازی

فضای ذخیره سازی کنسول سری ایکس را یک اس اس دی پرسرعت 1 ترابایتی تأمین می‌کند که تقریباً 200 گیگابایت آن از پیش اشغال شده‌ و شما فقط می‌توانید از حدوداً 800 گیگابایت حافظه بهره‌برداری کنید؛ البته با وجود یک هارد اکسترنال، مشکلی با کمبود فضا نخواهید داشت.

در سوی دیگر، کنسول سری اس مجهز به یک اس اس دی 512 گیگابایتی به دست شما می‌رسد که کماکان، 100 درصد آن قابل استفاده نیست و تنها 364 گیگابایت آن برای شما قابل استفاده است. به نظر می‌آید که وجود یک هارد اکسترنال پرحجم در کنار کنسول سری اس، کاملاً ضروری باشد.

البته شرکت مایکروسافت برای این دو کنسول، اس اس دی‌های جانبی به صورت کارت‌های توسعه نیز عرضه نموده که در ادامه، بیشتر به آن‌ها خواهیم پرداخت و در مورد ارزنده بودن یا نبودن آن‌ها، بحث خواهیم نمود.

تذکر: لازم به ذکر است که اجرای بازی‌های نسل جدید از روی هارد اکسترنال ممکن نیست و تنها بازی‌های Backwards Compatibility (بازی‌های نسل‌های قبلی) را می‌توان مستقیماً از روی هارد اکسترنال اجرا کرد. در اصل، شما تنها می‌توانید بکاپ بازی‌های جدید را روی هارد خود ذخیره کنید و برای اجرای بازی، باید بکاپ را روی اس اس دی دستگاه کپی کنید.

درایو نوری بلوری؛ بود و نبودش مهم است؟

کنسول ایکس باکس سری ایکس به یک درایو نوری 4K بلوری مجهز شده است و می‌تواند از دیسک‌های بلوری استفاده کند. بنابراین اگر اهل بازی‌های فیزیکی و دیسک‌های بلوری هستید، کنسول سری ایکس انتظارات شما را براورده می‌کند و نیاز به هارد اکسترنال را نیز تا حدودی رفع می‌سازد. در آن سو، کنسول سری اس یک کنسول دیجیتال است و خبری از درایو نوری در آن نیست. به همین خاطر، کاربران این کنسول باید تنها به بازی‌های دیجیتال تکیه کنند و نمی‌توانند از بازی‌های فیزیکی استفاده کنند.

اما بیایید کمی واقع‌بین باشیم. درست است که وجود درایو نوری بلوری به هر حال برای کنسول سری ایکس یک مزیت است، اما واقعاً کاربر ایرانی چقدر از دیسک‌های بلوری استفاده می‌کند و به آن‌ها دسترسی دارد؟ دیسک‌های بلوری گرانقیمت هستند و عمدۀ استفادۀ کاربران ایرانی از آن‌ها به بازی‌های فیزیکی خلاصه می‌شود. که البته بازی‌های فیزیکی نیز به لطف افزایش شدید قیمت آن‌ها، به اندازۀ گذشته در دسترس نیستند! به علاوه، سرویس Xbox Game Pass را نیز نباید فراموش کنیم. به همین علل، برای کاربر ایرانی شاید بود و نبود درایو نوری بلوری، آنقدرها هم اهمیت نداشته باشد و نتواند وی را از فکر کردن به کنسول خوش قیمت سری اس بازدارد!

سرویس Xbox Game Pass چیست؟

در سال 2017، مایکروسافت سرویس «گیم پس» را معرفی کرد و در سال 2019، آن را با ویندوز 10 نیز یکپارچه نمود. خریداری اشتراک Game Pass به کاربر اجازۀ دسترسی به بیش از 100 عنوان را می‌دهد. در حقیقت، خریدار این اشتراک تا موعد انقضای اشتراک خود، می‌تواند تمام عناوین روی این سرویس را که شمار آن‌ها به بیش از 100 می‌رسد و در میان آن‌ها نام عناوین پرطرفداری مانند Forza Horizon 4 به چشم می‌خورد، بدون هیچ محدودیتی تجربه کند. البته روز به روز بر تعداد این عناوین افزوده می‌شود و کتابخانۀ عناوین گیم پس، همواره در حال گسترش است.

Game Pass Ultimate چیست؟

سرویس آلتیمیت گیم پس، تلفیقی از دو سرویس Xbox Live Gold و Xbox Game Pass به شمار می‌آید. به بیان دیگر، سرویس گیم پس آلتیمیت علاوه بر قابلیت‌های سرویس گیم پس عادی، به کاربر اجازۀ آنلاین بازی کردن می‌دهد و عناوینی را نیز هر ماه به طور رایگان برای وی قابل دریافت می‌سازد؛ درست مانند سرویس گلد. می‌توان گفت برای یک کاربر جدید ایکس باکس که کتابخانۀ عناوین بزرگی ندارد، سرویس گیم پس آلتیمیت بهترین سنگر شروع است.

به تازگی شرکت Bethesda به سرویس گیم پس و شرکت EA Games به سرویس گیم پس آلتیمیت پیوسته‌اند. این امر، ارزش خرید اشتراک گیم پس و گیم پس آلتیمیت را دوچندان می‌سازد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که عناوین شرکت Bethesda از روز اول عرضه روی سرویس گیم پس در دسترس خواهند بود.

لازم به ذکر است که دارندگان اشتراک سرویس‌های Game Pass اگر بخواهند عناوین این اشتراک را برای همیشه در کتابخانۀ خود داشته باشند، می‌توانند هر عنوان از این مجموعه را، مادامی که اشتراک آن‌ها فعال است، با 20 درصد تخفیف خریداری کنند.

تحریم، پاشنۀ آشیل ایکس باکس در ایران

چند سالی می‌شود که شرکت مایکروسافت به علت تحریم‌های علیه ایران، دسترسی کاربران ایرانی را به سرویس‌های خود – من جمله سرویس‌های ایکس باکس – محدود نموده است. این محدودیت به حدی است که حتی برای ساخت اکانت ایکس باکس یا ورود به آن، کاربر ایرانی با مشکل مواجه می‌شود. اما خوشبختانه این محدودیت با استفاده از DNS سفارشی برطرف می‌گردد. DNSهای رایگان و پولی متعددی برای استفاده موجود هستند؛ سرویس‌های رایگانی مانند «شکن» (به آدرس Shecan.ir) نیز وجود دارند که می‌توان به آن‌ها رجوع کرد. پس از دریافت DNS، آن‌ را روی ایکس باکس خود تنظیم نموده و بدون مشکل به سرورهای مایکروسافت متصل شوید.

پورتوباکس را فراموش نکنید!

پیش‌تر، در مطلبی به طور کامل و مفصل به معرفی VPN سخت افزاری پورتو باکس پرداختیم. بالاخره DNSها – مخصوصاً DNSهای رایگان – دردسرهای مخصوص به خود را دارند. ممکن است هوس وصل نشدن کنند یا NAT Type شما را به صورت Strict یا سخت درآورند. استفاده از نرم افزار‌های تحریم‌گذر برای کنسول هم ابداً به آسانی ویندوز و اندروید نیست. به همین خاطر، خرید یک دستگاه پورتو باکس و اتصال آن به کنسول، مطمئن‌‌ترین راه برای دور زدن تحریم‌هاست.

اگر نمی‌دانید پورتو باکس چیست، «اینجا» را کلیک کنید.

قابلیت Backwards Compatibility

برای کنسول‌های نسل نهمی، پشتیبانی از عناوین نسل‌های قبل یا قابلیت Backwards Compatibility یک ضرورت به شمار می‌آید که هر دو کنسول سری ایکس و سری اس از آن برخوردار هستند. البته بکاپ‌های این عناوین را می‌‎‌توان روی یک هارد اکسترنال ریخته و اجرا کرد که در اینصورت، فضای ارزشمند اس اس دی شما نیز اشغال نخواهد شد. مد نظر داشته باشید که عناوین پورت شده برای کنسول سری ایکس، در حقیقت عناوین کنسول One X و عناوین پورت شده برای کنسول سری اس، عناوین کنسول One S هستند.

Windows Universal Platform و اجرای بازی‌های قدیمی PS2 روی ایکس باکس‌های جدید

شرکت مایکروسافت همزمان با معرفی سیستم عامل ویندوز 10 از «پلتفرم همگانی ویندوز» یا Windows Universal Platform رونمایی کرد. این پلتفرم در حقیقت استخوان‌بندی نرم افزاری ویندوز 10 را تشکیل می‌دهد. از اهداف شرکت مایکروسافت این است که پلتفرم همگانی ویندوز تبدیل به پایۀ نرم افزاری تمام سخت افزار‌ها و نرم افزارهای این شرکت باشد. کنسول‌های ایکس باکس جدید هم از این هدف، مستثنی نیستند. به همین خاطر، رابط نرم افزاری این دو کنسول بر پایۀ پلتفرم همگانی ویندوز توسعه یافته و اشتراکات فراوانی با ویندوز 10 دارد. به همین خاطر، می‌توان نرم افزارهای ویندوز را به راحتی برای این دو کنسول پورت کرد.

یکی از جالب‌ترین استفاده‌هایی که کاربران از این پلتفرم منعطف نموده‌اند، اجرای بازی‌های قدیمی کنسول پلی استیشن 2 روی کنسول‌های ایکس باکس جدید است. این کاربران با استفاده از «حالت توسعه دهنده» (Developer Mode) کنسول‌های ایکس باکس توانسته‌اند یک شبیه ساز منبع باز روی آن‌ها نصب و بازی‌های قدیمی PS2 را روی آن‌ها اجرا کنند.

داینامیک رزولوشن در ایکس باکس‌های جدید

رزولوشن پویا یا داینامیک رزولوشن به یکی از اصول لاینفک پردازش بازی‌ها بدل شده است. در حقیقت، به لطف این فناوری بود که کنسول‌های میان‌نسلی PS4 Pro و Xbox One X می‌توانستند به رزولوشن 4K نزدیک شوند؛ وگرنه توان این دو کنسول ابداً در حد پردازش‌های 4K به معنای واقعی و در حد یک کامپیوتر گیمینگ رده‌بالای آن زمان نبود. در یکی از قسمت‌های سری «تک پدیا» به طور مفصل به این فناوری پرداخته‌ایم و پرداختن بیشتر به آن، از حوصلۀ این مطلب خارج است.

اگر نمی‌دانید داینامیک رزولوشن چیست «اینجا» را کلیک کنید.

میزان تأثیرگذاری این فناوری در آیندۀ صنعت گیم بسیار بالاست و صنعت گیم، به رزولوشن پویا گره خورده است. کنسول‌های نسل نهمی نیز از این فناوری بی‌بهره نیستند. درست است که کنسول‌های PS5 و Xbox Series X برای امروز به قدر کافی قدرتمند هستند و شاید بتوانند به راحتی عناوین امروز را حتی بدون رزولوشن پویا با وضوح 4K اجرا کنند، اما گذر زمان سریع است و پیشرفت بازی‌ها از آن سریع‌تر! به همین خاطر، مدیریت توان پردازشی به لطف رزولوشن پویا، عمر این کنسول‌ها را بالاتر می‌برد.

نقش داینامیک رزولوشن در ایکس باکس‌های جدید چیست؟

فناوری رزولوشن پویا در کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و سری اس، با سه اولویت وارد عمل می‌شود. حالت و اولویت اول، «کیفیت» است. در این حالت، اولویت با کیفیت است و کنسول، نرخ فریم را قربانی پردازش جزئیات می‌کند و رزولوشن را تا حد امکان بالا نگه می‌دارد.

در حالت دوم، نرخ فریم به عنوان اولویت مطرح می‌شود و هر گونه احتمال افت فریم، با کاهش وضوح و جزئیات جبران می‌شود. مد نظر داشته باشید که کنسول ایکس باکس سری اس از نظر توان پردازشی به اندازۀ برادر بزرگ خود فراخ نیست و به خودی خود، یک کنسول ضعیف به شمار می‌آید! به همین خاطر، وقتی که صحبت از حفظ نرخ فریم باشد، کنسول سری اس در کاهش شدید رزولوشن و جزئیات تصویر به هیچ وجه خجالتی عمل نمی‌کند!

حالت سوم، یک جور تعادل میان دو حالت فوق است. نه کیفیت آن‌قدر بالا می‌رود که نرخ فریم ضربه بخورد، نه آن‌قدر به نرخ فریم بها داده می‌شود که کیفیت تصویر به میزان غیر قابل قبولی افت کند. این حالت منطقی، کمی نوظهور است و توسعه دهندگان در حال بها دادن به آن هستند. واضح و آشکار است که بدون فناوری رزولوشن پویا، این میزان انعطاف در تنظیمات وجود نداشت و کاربر باید یا نرخ فریم پائین را تحمل می‌کرد، یا کیفیت بد تصویر را.

کنسول سری ایکس حتی برای امروز هم آنقدر قوی نیست!

پیش‌تر، ادعا کردیم که سرعت پیشرفت بازی‌ها از گذر زمان نیز سریع‌تر است! شاهد مثال این ادعا، عنوان بسیار سنگین Medium است. روی رزولوشن 4K، کنسول سری ایکس این عنوان را با نرخ فریم 30 بر ثانیه – و نه 60 فریم بر ثانیه! – اجرا می‌کند و حتی یک کامپیوتر گیمینگ قدرتمند مجهز به کارت گرافیک RTX 3080 هم نمی‌تواند این عنوان را روی رزولوشن 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه به صورت پایدار اجرا کند. این، بدین معناست که اگر این عنوان را ملاک و معیار قرار دهیم، کنسول ایکس باکس سری ایکس همین الآن هم ضعیف و ناتوان قلمداد می‌شود! البته نحوه اجرای هر بازی، بستگی زیادی به میزان بهینه سازی آن توسط توسعه دهنده بازی نیز دارد.

پس در حال حاضر، می‌دانیم که بر خلاف ادعاهای تبلیغاتی شرکت مایکروسافت، یک عنوان وجود دارد که در سال عرضۀ کنسول ایکس باکس سری ایکس، کافی بودن توان پردازشی آن را زیر سوال می‌برد. اوضاع برای کنسول ایکس باکس سری اس به مراتب از سری ایکس وخیم‌تر است. نتایج تست‌ها و مقایسه‌ها نشان می‌دهند که ادعای «60 فریم در رزولوشن 1440p» شرکت مایکروسافت در مورد این کنسول، ادعایی غیر واقعی است و برای دستیابی به 60 فریم بر ثانیه، باید به عنوان یک کنسول 1080p روی آن حساب باز کرد. به علاوه، توسعه دهندگان بازی‌ها همین الآن هم از توان پردازشی ناکافی کنسول سری اس شاکی هستند و برای پورت کردن عناوین خود روی این کنسول، با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.

محتوای بسته بندی کنسول های ایکس باکس

محتوای جعبۀ دو کنسول ایکس باکس سری اس و سری ایکس، بسیار شبیه به یکدیگر هستند. در بسته بندی هر دو کنسول، بدیهتاً خود کنسول، یک کابل برق، یک دستۀ جدید ایکس باکس (مشکی رنگ برای سری ایکس و سفیدرنگ برای سری اس)، یک جفت باتری قلمی قابل شارژ دوراسل (شرکت دوراسل امتیاز تأمین باتری‌های مورد نیاز شرکت مایکروسافت را دارد)، یک کابل HDMI و تعدادی کاتالوگ و دفترچه وجود دارند.

متاسفانه دستۀ ایکس باکس جدید برخلاف دستۀ Dualsense کنسول PS5 به خودی خود شارژی نیست و با دو عدد باتری قلمی کار می‌کند. یک جفت باتری باکیفیت قابل شارژ دوراسل داخل بسته بندی کنسول قرار داده شده‌اند، ولی کاربر باید خود کیت شارژ باتری و یا مجموعۀ باتری و شارژر مجزا برای دسته‌/دسته‌های خود خریداری کند. به هر حال برای شارژ دسته، هزینه‌ای اضافی به کاربر تحمیل می‌شود.

خوشبختانه کابل HDMI موجود در بسته بندی کنسول ایکس باکس سری ایکس، یک کابل HDMI 2.1 است و کاربر می‌تواند به راحتی با استفاده از آن، کنسول خود را به نمایشگرهای 4K60 متصل کند. البته کابل موجود در بسته بندی کنسول سری اس، این گونه نیست و تنها یک کابل HDMI 2.0 معمولی است.

لوازم جانبی: اس اس دی‌ چند صد دلاری!

در بحث لوازم جانبی، شاید مهم‌ترین نکته در مورد ایکس باکس‌های نسل نهمی، پشتیبانی کامل آن‌ها از دسته‌های خانوادۀ Xbox One باشد. به همین خاطر، اگر یک عدد دستۀ موجود در بسته بندی برای شما کافی نیست و یک دستۀ Xbox One قدیمی و سالم هم در وسایل خود دارید، می‌توانید آن را به کنسول متصل و از آن بدون مشکل استفاده کنید.

اس اس دی‌های مخصوص ایکس باکس‌های جدید
اس اس دی‌ Seagate

البته گل سرسبد لوازم جانبی ایکس باکس‌های نسل جدید، کارت‌ اس اس دی 1 ترابایتی اکسترنال به قیمت 220 دلار است. این اس اس دی ساخت شرکت Seagate بوده و مانند اس اس دی‌های استفاده شده در خود کنسول‌ها، جزو سریع‌ترین اس اس دی‌های موجود در بازار به شمار می‌آید و سرعت آن با اس اس دی‌های ارزانقیمت کامپیوتر به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

آیا این اس اس دی‌ ارزش خرید دارد؟

در مورد ارزنده بودن این اس اس دی، جای بحث وجود دارد. درست است که فضای 800 گیگابایتی کنسول سری ایکس ممکن است حتی کفاف پنج عنوان سنگین را هم ندهد، ولی شما می‌توانید آرشیو بازی‌های خود را روی یک هارد اکسترنال پرحجم و بسیار ارزانتر از این اس اس دی‌ نگهداری کنید. در مورد کنسول سری اس نیز اوضاع همین طور است. بدون شک، 360 گیگابایت فضا حتی از ناکافی هم برای بازی‌های جدید ناکافی‌تر است. اما اصلاً توجیه پذیر نیست که برای یک کنسول 300 دلاری، اس اس دی 220 دلاری خریداری کنید! به همین علل، خرید این اس اس دی‌ به سختی توجیه می‌شود. به علاوه، خبری از این اس اس دی هم فعلاً در بازار ایران نیست و برای کاربر ایرانی، در حال حاضر این گزینه اصلاً وجود ندارد.

شرکت مایکروسافت از نسل جدید هدست‌های بی‌سیم Xbox نیز رونمایی کرده است، اما کماکان خبری از آن‌ها در بازار داخل نیست. به طور کلی، تنوع لوازم جانبی ایکس باکس به مراتب کمتر از لوازم جانبی پلی استیشن است. باید صبر کرد و دید که چه زمانی همین لوازم جانبی کم تنوع در اختیار مصرف کننده‌های داخلی قرار می‌گیرند.

سرگرمی‌های دیگر: کنسول نسل نهمی فقط برای بازی نیست!

قابلیت‌های نرم افزاری کنسول‌ها در نسل نهم، آنقدر توسعه یافته‌اند که این کنسول‌ها را چندکاره می‌کنند. اگر کنسول سری ایکس داشته باشید، می‌توانید دیسک‌های فیلم 4K بلوری را روی آن تماشا کنید (البته اگر از این دیسک‌ها داشته باشید!). اگر دیسک بلوری هم ندارید، می‌توانید فایل‌های ویدیویی تنها با فرمت‌های MP4 و MKV را روی این دو کنسول پخش کنید. امکان درج زیرنویس برای فیلم‌ها نیز وجود دارد و صرفاً باید نام فایل زیرنویس با فیلم یکی باشد تا رابط نرم افزاری کنسول، به طور خودکار زیرنویس را شناسایی کند. توجه داشته باشید که امکان تنظیم زمانبندی زیرنویس روی کنسول‌ها وجود ندارد و باید از هماهنگ بودن زیرنویس با فیلم، مطمئن باشید.

به علاوه، دو کنسول ایکس باکس جدید قرار است از مرورگر محبوب و توانای Microsoft Edge نیز پشتیبانی کنند که خبر بسیار خوبی است؛ چرا که پشتیبانی کنسول‌ها از یک مرورگر به معنای دسترسی آن‌ها به وب اپلیکیشن‌هاست که روز به روز، رایج‌تر می‌شوند و بهبود می‌یابند.

سخن پایانی: کنسول ایکس باکس سری ایکس یا سری اس؟

هر دو کنسول، در نوع خود و با توجه به قیمت، کنسول‌های بسیار خوبی هستند. معیار اصلی انتخاب میان این دو کنسول، نیازها و انتظارات کاربر است.

اگر شما یک گیمر تمام‌وقت و حرفه‌ای هستید و می‌خواهید تازه‌ترین عناوین روز را با حداکثر کیفیت و نرخ فریم تجربه کنید، نمایشگر 4K دارید و یا اهل بازی‌های فیزیکی و دیسک‌های بلوری هستید، کنسول مناسب شما Xbox Series X قدرتمند است. این کنسول با طراحی مدرن و رنگ مشکی مات یکدست خود، به میزان زیادی شبیه به یک کیس گیمینگ است و طراحی آن، با ذات قدرتمندش کاملاً همخوانی دارد.

در تاریخ نگارش این مطلب یعنی روز 22 فروردین 1400، قیمت کنسول Xbox Series X در فروشگاه آنلاین لیون کامپیوتر 17 میلیون و 485 هزار تومان است.

ایکس باکس سری اس، گزینه‌ای عالی برای تعطیلات آخر هفته

اگر یک گیمر تمام وقت نیستید و تنها قصد دارید آخر هفته‌ها و در کنار خانواده عناوینی محدود نظیر Forza، ماینکرفت یا فیفا بازی کنید، بحث اندکی فرق می‌کند. اگر اهل نمایشگرهای 4K هم نیستید و هنوز به تلویزیون/مانیتور 1080p خود وفادار مانده‌اید، ایکس باکس سری ایکس اصلاً برای شما ساخته نشده است! گزینۀ مناسب شما با این شرایط، خریداری یک کنسول Xbox Series S به همراه اشتراک Game Pass Ultimate برای دسترسی به آرشیو بزرگ بازی‌های دیجیتال است. وجود یک هارد اکسترنال 1 یا 2 ترابایتی نیز می‌تواند کمبود فضای ذخیره سازی این کنسول را به خوبی جبران کند. ایکس باکس سری اس، سفیدرنگ و جمع و جور است و حتی می‌توان آن را در قفسۀ کتاب‌های کنار نمایشگر قرار داد. این کنسول برای نوجوانانی که تازه‌ می‌خواهند پای به عرصۀ گیم بگذارند، یک هدیۀ عالی است.

در تاریخ نگارش این مطلب یعنی روز 22 فروردین 1400، قیمت کنسول Xbox Series S در فروشگاه آنلاین لیون کامپیوتر 10 میلیون و 285 هزار تومان است.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. سوالات و دیدگاه‌های خود را حتماً در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

علی قربانی

هوانوردی، هوانوردی، هوانوردی... در کنارش، کمی هم سخت افزار و تکنولوژی ?

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
ببببب
ببببب
2 سال قبل

12 ترافلاپس سری ایکس ضعیف باشه وای به حال 10 ترافلاپس PS5 خخخخ

محمد
محمد
3 سال قبل

یک مقایسه بین xbox serie s و ps4 هم بزارین

دکمه بازگشت به بالا