Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
پیشنهاد سردبیرسخت افزار

بیایید یک PC با قدرت سخت افزاری Xbox Series S بسازیم

یک سیستم گیمینگ 300 دلاری؟ خواب‌های خوب ببینید!

زمان مطالعه: 8 دقیقه

پس از ساختن یک رایانه شخصی با قدرت سخت افزاری دو کنسول پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس، حالا در این مطلب قصد داریم یک PC با مشخصات سخت افزاری کنسول ایکس باکس سری اس (Xbox Series S) بسازیم.

مایکروسافت در نسل نهم کنسول‌ها، سنت شکنی کرده و به جای عرضه یک مدل یا نسخه از کنسول نسل جدید خود، دو مدل را عرضه کرد. مدل اصلی، ایکس باکس سری ایکس است که پیش از این درباره آن صحبت کردیم و روی کاغذ، تقریباً قدرتمند‌ترین کنسول این نسل به حساب می‌آید. در طرف دیگر، کنسول کوچک‌تر و ارزان‌قیمت‌تر قرار می‌گیرد که ایکس باکس سری اس نام داشته و قدرت پردازشی و سخت افزاری ضعیف‌تری نسبت به کنسول‌های دیگر دارد.

طبیعی است که برای ساخت یک رایانه شخصی در حد توان سخت افزاری ایکس باکس سری اس، باید قطعه‌های ارزان‌ قیمت‌تر و سطح پایین‌تری را انتخاب کنیم. پیش از انتخاب و معرفی قطعات، بیایید مشخصات سخت افزاری ایکس باکس سری اس را مرور نماییم:

مشخصات سخت افزاری ایکس باکس سری اس

کنسول ایکس باکس سری اس

  • پردازنده مرکزی: نمونه شخصی‌سازی شده بر مبنای معماری Zen 2 – هشت هسته با سرعت 3.6 گیگاهرتز و 3.4 گیگاهرتز در حالت SMT
  • پردازنده گرافیکی: نمونه شخصی‌سازی شده بر مبنای معماری RDNA 2 – تعداد 20 واحد محاسباتی (CU) و 1280 واحد شیدینگ با سرعت 1.565 گیگاهرتز و در مجموع، 4 ترافلاپس قدرت پردازشی
  • حافظه: 10 گیگابایت حافظه GDDR6 با باس 128 بیت (8 گیگابایت با پهنای باند 224 گیگابایت بر ثانیه و 2 گیگابایت با پهنای باند 56 گیگابایت بر ثانیه)
  • ذخیره سازی‌: 512 گیگابایت حافظه اس اس دی نسل چهارم (PCIe Gen 4) از نوع NVMe با سرعت 2.4 تا 4.8 گیگابایت بر ثانیه

حالا بیایید بر اساس این قدرت و توان سخت افزاری، یک PC گیمینگ بسازیم:

پردازنده مرکزی (CPU): AMD Ryzen 7 3700X

پردازنده AMD Ryzen 7 3700X

از آنجایی که پردازنده مرکزی یا CPU کنسول سری اس تفاوت آنچنان زیادی با CPU کنسول سری ایکس ندارد، دقیقاً همان پردازنده‌ای که در قسمت قبلی پیشنهاد کردیم، در این مطلب نیز پیشنهاد می‌کنیم. پردازنده مرکزی سری اس دقیقاً مانند کنسول‌های دیگر، بر مبنای معماری Zen 2 ساخته شده و 8 هسته و 16 رشته دارد. با این حال، سرعت این پردازنده در حالت معمولی روی 3.6 و در حالت SMT روی 3.4 گیگاهرتز تنظیم شده است. محدود کردن سرعت پردازنده سری اس به احتمال بالا به خاطر کم دردسر بودن بحث خنک سازی آن بوده است.

پردازنده AMD Ryzen 7 3700X در پایه‌ترین حالت خود، فرکانس و سرعت پردازش بیشتری نسبت به CPU سری اس دارد و به راحتی می‌تواند نیازهای ما را برطرف کرده حتی فراتر نیز می‌رود.

قیمت در زمان نگارش مطلب: 9 میلیون تومان

پردازنده گرافیکی (GPU): GeForce GTX 1650

کارت گرافیک GTX 1650 TUF Gaming

برای انتخاب پردازنده گرافیکی، روی کاغذ کار راحت و کم‌ دردسری پیش رو داریم اما از آنجایی که بازار سخت افزار، مخصوصاً بازار کارت گرافیک در ایران و حتی در سطح جهان وضعیت مناسب و خوبی ندارد، کار برای خرید کمی سخت می‌شود. پیشنهاد اول ما در بخش پردازنده گرافیکی یا GPU، مدل RX 5500 XT (مدل 4 یا 8 گیگابایتی) است. این پردازنده گرافیکی با داشتن 22 واحد محاسباتی، 4 (8) گیگابایت VRAM، فرکانس پایه 1607 مگاهرتز، پهنای باند حافظه 224 گیگابایت بر ثانیه و نوع حافظه GDDR6، یک گزینه کم نقص برای ساختن یک PC در حد سری اس است.

با تمام این تفاسیر، با محبوب بودن کارت‌های AMD نزد ماینرهای گرامی، قیمت این پردازنده گرافیکی در بازار ایران به شدت بالا رفته است به صورت کلی، RX 5500 XT چهار گیگابایتی در بازار پیدا نمی‌شود. از همین رو، لازم می‌دانیم یک GPU جایگزین برای راه انداختن کار معرفی کنیم. به عنوان قطعه اصلی، ما می‌توانیم برای بیلد خود از پردازنده گرافیکی NVIDIA GeForce GTX 1650 استفاده نماییم که توان پردازشی تقریباً همترازی دارد. این GPU که بر مبنای معماری Turing ساخته شده، با داشتن 4 گیگابایت VRAM، فرکانس پایه 1485 مگاهرتز، پهنای باند حافظه 128 گیگابایت بر ثانیه و نوع حافظه GDDR5، گزینه جایگزینی است که می‌توان با قیمت کمتری که نسبت به RX 5500 XT دارد، روی آن حساب کرد.

سری اس دقیقاً تجربه بازی‌های روز با رزولوشن 1080p یا در مواقعی 1440p با تنظیمات گرافیکی سطح متوسط تا پایین را هدف قرار داده که در واقع تخصص GTX 1650 نیز همین است.

قیمت  در زمان نگارش مطلب: 7 میلیون و 590 هزار تومان

حافظه (RAM): جی اسکیل AEGIS 8GB 3000MHz

رم جی اسکیل Aegis DDR4 8GB 3000MHz

اگر یادتان باشد در مطلب پیشین نیز دقیقاً از رم جی اسکیل Aegis استفاده کردیم که یک گزینه عالی از نظر نسبت عملکرد به قیمت محسوب می‌شد. حالا برای یک رایانه شخصی در حد سخت افزار سری اس، انتخاب ما باز هم همین مدل رم از جی اسکیل است اما از آنجایی که سری اس تنها 10 گیگابایت حافظه دارد، به جای دو ماژول 8 گیگابایتی، از یک ماژول 8 گیگابایتی استفاده می‌کنیم که به جای سرعت 3200 مگاهرتزی، دارای سرعت 3000 مگاهرتز است.

قیمت در زمان نگارش مطلب: 1 میلیون 320 هزار تومان

ذخیره سازی (Storage): اس اس دی سامسونگ 970Evo Plus 500GB

اس اس دی سامسونگ 970Evo Plus 500GB

یکی از ویژگی‌های کنسول ایکس باکس سری اس این است که درایو ذخیره ساز آن از نظر سرعت خواندن و نوشتن داده‌ها با اس اس دی کنسول ایکس باکس سری ایکس برابری می‌کند. با این حال، نقطه ضعف درایو ذخیره ساز این کنسول، ظرفیت پایین 512 گیگابایتی آن است که تنها اجازه استفاده 364 گیگابایت از آن را می‌دهد.

در قسمت گذشته توضیح دادیم که چرا از درایو NVMe PCIe Gen 3 برای بیلد خود استفاده می‌کنیم و حالا در این مطلب برای همتراز ساختن اس اس دی بیلد خود با اس اس دی سری اس، دقیقاً همان سامسونگ 970Evo Plus را انتخاب می‌کنیم اما به جای انتخاب مدل 1 ترابایتی، به سراغ مدل 500 گیگابایتی این درایو NVMe می‌رویم.

قیمت در زمان نگارش مطلب: 2 میلیون و 600 هزار تومان

مادربرد: ایسوس Prime B450 Plus

مادربرد Prime B450 Plus

در بیلد قبلی و در قسمت انتخاب مادربرد، به سراغ مادربرد ایسوس Prime X470-Pro رفتیم تا دست ما را برای استفاده حداکثری از قطعاتمان باز بگذارد. با این حال، زمانی که درباره ماشین کوچکی مانند ایکس باکس سری اس صحبت می‌کنیم، به هیچ عنوان نیازی به اسفاده از مادربرد مدرن با چیپست X نبوده و حتی یک مادربرد میکرو ATX نیز کارمان را راه می‌اندازد. با این حال، از آنجایی که موجودی مادربردهای کوچک در بازار همیشه کم است و این مدل‌ها چندان محبوب نیستند، از یک مادربرد ATX به نام ایسوس Prime B450 Plus استفاده می‌کنیم. مادربرد Prime B450 Plus برای بیلد ما عملکرد بسیار خوبی دارد و قرار گرفتن در دسته Prime شرکت ایسوس، قیمت آن را نیز مناسب و مقرون به صرفه می‌سازد.

قیمت در زمان نگارش مطلب: 2 میلیون 550 هزار تومان

منبع تغذیه: گرین GP500A-UK Plus

پاور GP500A-UK Plus

در مطلب قبلی توضیح دادیم شرکت گرین (Green) در سال‌های اخیر ثابت کرده که در زمینه‌های ساخت کیس و منبع تغذیه (پاور)، خوب و مطمئن کار می‌کند و با در نظر گرفتن قیمت‌های رقابتی و خوب نسبت به اجناس موجود در بازار، به یک گزینه ایده‌آل برای هر بیلد و سیستمی محسوب می‌شود. انتخاب ما برای این بیلد نیز از سری UK شرکت گرین است اما این بار به دلیل قطعات کم تقاضا‌تر خود از مدل 500 واتی سری UK Plus استفاده کردیم تا علاوه بر کاهش هزینه‌ها، توان موثرتری را برای سیستم به ارمغان بیاوریم.

قیمت در زمان نگارش مطلب: 1 میلیون و 759 هزار تومان

کیس: گرین HIWA

با یک نگاه ساده به فرم فکتور و شکل ظاهری کنسول ایکس باکس سری اس متوجه می‌شویم که مایکروسافت روی کوچک و ساده کردن طراحی کنسول تأکید داشته و حالا برای بیلد خود نیز می‌توانیم از ساده‌ترین و ارزان‌ترین کیس‌های موجود در بازار استفاده کنیم. البته قرار دادن تمام قطعه‌ها کنار هم در آن شکل ظاهری ریز و کوچک، طراحی استادانه مایکروسافت و تیم فنی این شرکت را نشان می‌دهد اما برای سیستم و بیلد کنونی خود چه کیسی را انتخاب کنیم؟

کیس گرین Hiwa

انتخاب ما در این بخش، کیس ساده و ارزان قیمت Hiwa از شرکت گرین است. با این حال، همیشه می‌توانید به سراغ کیس‌های فوق ارزان تسکو یا سادیتا نیز بروید.

قیمت در زمان نگارش مطلب: 1 میلیون و 820 هزار تومان

موس و کیبورد: لاجیتک MK345

موس و کیبورد شاید در بحث ساخت و آماده سازی یک سیستم گیمینگ، الویت چندانی نداشته باشد اما پیش از این نیز گفتیم که برای کار کردن با PC قطعاً به یک موس و کیبورد نیاز است و نمی‌توان آن را حتی به شکل نمادین از فهرست قطعات کم کرد. از طرفی حتماً می‌دانید که با خرید یک کنسول، کنترلر آن نیز درون جعبه محصول قرار گرفته و به کاربر اجازه برقراری ارتباط با کنسول را می‌دهد، بنابراین وجود یک موس و کیبورد در بیلد ما لازم و ضرروی است.

موس و کیبورد لاجیتک

پیشنهاد ما در این بخش، یک گزینه اقتصادی و مناسب است. کمبوی موس و کیبورد لاجیتک MK345 قطعاً بهترین گزینه برای تجربه بازی‌های ویدیویی محسوب نمی‌شود اما از آنجایی که کاملاً بی‌سیم است و کار کاربر را به شکل مطلوبی راه می‌اندازد، به یک گزینه خوب و به صرفه تبدیل می‌گردد.

قیمت در زمان نگارش مطلب: 1 میلیون 320 هزار تومان

قیمت کل در زمان نگارش مطلب: 27 میلیون و 959 هزار تومان

سیستم با بودجه کنسول؟

این بار نیز بیایید به عنوان حسن ختام مطلب، یک سیستم با بودجه کنسول ایکس باکس سری اس بسازیم. تهیه یک سیستم گیمینگ با قیمت 300 دلار، بدون شک یک کار دشوار یا شاید غیر ممکن است. با این حال، بیایید تلاش خود را انجام دهیم.

قیمت کنسول ایکس باکس سری اس در زمان نگارش این مطلب: 11 میلیون تومان

پردازنده مرکزی (CPU): Intel Core i3 7100

  • قیمت در زمان نگارش مطلب: 2 میلیون و 750 هزار تومان

پردازنده گرافیکی (GPU): GeForce GT 1030

  • قیمت در زمان نگارش مطلب: 2 میلیون و 790 هزار تومان

حافظه (RAM): Pristine 8GB 2400Mhz

  • قیمت در زمان نگارش مطلب: 1 میلیون و 80 هزار تومان

ذخیره‌سازی (Storage): اس اس دی وسترن دیجیتال WD Green 240GB

  • قیمت در زمان نگارش مطلب: 900 هزار تومان

مادربرد (Motherboard): مادربرد ایسوس PRIME B360M-K

  • قیمت در زمان نگارش مطلب: 2 میلیون و 169 هزار تومان

منبع تغذیه (PSU): پاور گرین 350 وات GP350A

  • قیمت در زمان نگارش مطلب: 699 هزار تومان

کیس (Case): سادیتا Sabalan

  • قیمت در زمان نگارش مطلب: 825 هزار تومان

موس و کیبورد: مستر تک MK 9200

  • قیمت در زمان نگارش مطلب: 549 هزار تومان

هزینه نهایی: 11 میلیون تومان

نظر شما در مورد دو سیستمی که در این مطلب ساختیم و ارائه کردیم چیست؟ اگر انتخاب قطعه‌های سخت افزاری به عهده شما باشد، برای ساخت یک رایانه شخصی با قدرت سخت افزاری ایکس باکس سری اس و البته ساختن یک PC با هزینه و قیمت این کنسول کوچک و دوست داشتنی، چه تصمیماتی می‌گیرید؟ حتماً نظرات خوب خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

3 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
12 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
حامی
حامی
2 سال قبل

جدا از بحث قیمت کنسول و پی سی در کل بررسی رو قبول نداشتم ، ببینید ما در کنسول ها یک بحث کثیفی داریم به اسم بهینه سازی ، بهینه سازی میدونید چیه ؟ بهینه سازی یک سری تنطیمات غیراصلی مثل کیفیت تکستچرها ویسینک و … تو گرافیکه ، کنسول ها همیشه رزولیشن و اف پی اس استیبل و پایداری رو به ما میدن اما متاسفانه با دستکاری و بهینه سازی جزئیات تصویر درواقع مشتری رو گول میزنن یه نمونه ساده مثلا شما تو ایکس باکس وان ایکس با کیفیت فورکی رو نمایشگر فورکی فورزا 7 رو بازی کن ، رزولیشن فورکی عالی ، 60 فریم ثابت و استیبل اما کیفیت تکستچر شطرنجی و خنده دار ، فقط یه پی سی باز قدیمی متوجهش میشه وقتی از دور درختا و کوها و جاده شطرنجی میشن و یه کنسول باز اصلا نمیدونه تکستچر چیه ، درواقع شما وقتی رو پی سی فورزا 7 رو بازی کنی اگر تنظیمات جزئی رو بیاری برسونی به کیفیت وان ایکس یا سری اس متوجه میشی معادل گرافیکش 1070 و 1080 نیست بلکه یه 1050 ساده ی غیر گیمینگه ، من با کلی تحقیق تو سایتای خارجی به این رسیدم

Ammo
Ammo
2 سال قبل

سلام بنظرتون خرید این سیستم اوکیه یا خرید xbox serie x یا xbox series s
Rtx 2060
I5 9400f
16 gb ram 3000mz

حمیدرضا
حمیدرضا
3 سال قبل

به نظر من بهترین راه برای اینکه ببینیم سری اس قدرت کافی رو برای ادامه نسل نهم داره یا نه اینه که قدرت پردازنده گرافیکیش رو بررسی کنیم
در حال حاضر قدرت پردازنده گرافیکی سری اس از نظر ترافلاپس و عملکرد شبیه به کارت گرافیک 1060 هست
من نسخه 6 گیگابایتی 1060 رو ملاک قرار میدم و تفاوت معماری رو هم مد نظر قرار میدم و این رو هم بگم که فقط ترافلاپس نشون دهنده قدرت کارت نیست اما تا حدودی میتونه کلاس پردازنده گرافیکی رو مشخص کنه
پردازنده گرافیک سری اس قدرتی در حد 4 ترافلاپس داره و کارت 1060 نسخه 6 گیگابایتی حدود 4.3 ترافلاپس قدرت داره
کارت گرافیک 1060 به شکل خودکار توسط درایور در محدوده فرکانس 2 هزار مگاهرتز فعالیت میکنه که در این فرکانس کارت به قدرت 5 ترافلاپس میرسه ( تعداد هسته ضربدر فرکانس ضربدر دو ) در اینجا من قدرت گرافیکی سری اس رو با توجه به معماری مدرن تر با 1060 یکسان در نظر میگیرم علارغم اختلاف یک ترافلاپسی
با توجه به اینکه در حال حاضر کارت گرافیک های قدیمی تری هستن که هنوز میتونن بازی های روز رو با کیفیت مناسب اجرا کنن بعید به نظر میرسه که کارت گرافیک 1060 نسخه 6 گیگابایتی تا انتهای این نسل پاسخگو نباشه و این کارت با توجه به سال ساخت و کلاس و رده ای که داره و همچنین رزولوشن هدفش یعنی 1080p هنوز بازی ها رو با کیفیت بالا و فریم مناسب اجرا میکنه
باید به این نکته هم توجه کرد که بهینه سازی بازی های کنسول همیشه بهتر از کامپیوتر بوده و سری اس معماری بهینه تر و جدیدتری داره و حافظه گرافیکی بیشتری هم داره که عملکردش رو تضمین میکنه
بنابراین پردازنده گرافیکی سری اس قطعا تا انتهای نسل نهم جوابگو هست اما بازی ها رو با رزولوشن و فریم کمتر به نسبت کنسول های اصلی نسل نهم اجرا میکنه

mdd_khompare
mdd_khompare
3 سال قبل

از نظر من ایکس باکس سری اس رو باید با کارت گرافیک 2060 و 2060 super و rx 5500 xtمقایسه کرد ،فعلا که وارزون صد و بیست فریم برای سری اس هستش و گرافیکشم با پی اس فایو فرق آنچنانی نداره این کنسول حتی میتونه وارزون 1440p 120 بده البته افت تا ۹۰ داره ،تنها بدیش به عنوان کنسول گیمینگ حجمشه برای بازی کردن ارزش خرید داره

امیررضا
امیررضا
پاسخ به  mdd_khompare
3 سال قبل

دوست عزیز
سریز اس تو مود 120 وارزون حتی 1080 ثابت هم نیست و تا 720p پایین میاد!
همینطور تو ac valhalla مود پرفونمنس 60 فریم اکثر مواقع 720 هست

حمیدرضا
حمیدرضا
پاسخ به  mdd_khompare
3 سال قبل

گرافیک سری اس از نظر ترافلاپس و عملکرد برابر با GTX 1060 6GB هست
هر دو 1280 هسته دارن و عملکردشون حدود 4 ترافلاپس هست
1060 مقدار بیشتره و 4.3 ترافلاپس هست
کارت GTX 1060 6GB توسط درایور در فرکانس دو گیگا هرتز فعالیت میکنه که در این حالت قدرت این کارت به 5 ترافلاپس میرسه با این حال بخاطر معماری بروزتر سری اس من قدرتشون رو یکسان در نظر میگیرم
باز هم میگم فقط از نظر مشخصاتی وگرنه گرافیک سری اس معماری مدرن تری داره و قابلیت های بیشتری هم پشتیبانی میکنه

حسین
حسین
3 سال قبل

اشتباهه کلا مقایسه کنسول و پیسی کنسول ته تهش ۱۲۰ فریم بده و اینکه با کنسول فقط میشه بازی کرد و این یعنی دور ریختن پول من خودم شخصا کنسول خریدن رو اشتباه میدونم چون فقط باهاش میشه بازی کرد

mmb
mmb
3 سال قبل

اینکه اشتباه هستش چون سری اس از ری تریسینگ پشتیبانی میکنه اما کارت گرافیکی که قرار دادید پشتیبانی نمیکنه درکل به جای اینکه برید یه پی سی جمع کنید اونم با قیمت سری اس پس بهتره سراغ همون سری اس بریم

دکمه بازگشت به بالا