Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
سخت افزار

بررسی مشخصات کارت گرافیک RTX 3060، آیا ارزش خرید دارد؟

برخی مشخصات فنی کارت گرافیک RTX 3060 می‌توانند سبب ناامیدی گیمرها شود

زمان مطالعه: 4 دقیقه

همانطور که در جریان هستید، شرکت Nvidia روز گذشته از جدیدترین عضو کارت گرافیک‌های سری RTX 30 رونمایی کرد. کارت گرافیک جدید RTX 3060 با بهره‌مندی از معماری جدید این شرکت یعنی Ampere روانۀ بازار خواهد شد و قیمت کارت گرافیک‌های سری RTX 30 را تا 329 دلار پایین آورده است. البته امیدوار هستیم که کارت گرافیک مذکور با قیمت مقرون به صرفه‌ای که دارد حداقل برای خرید واقعاً موجود باشد.

کارت گرافیک RTX 3060 به خاطر قیمت پایین‌تری که نسبت به سایر مدل‌های سری RTX 30 دارد، توسط کاربران بیشتری خریداری شده و مورد استفاده قرار خواهد گرفت. انتظار می‌رود که در هفته‌های آتی شاهد نام این کارت گرافیک در قسمت‌های بالای جدول نظرسنجی سخت افزاری پلتفرم استیم باشیم. اما مسائلی نیز هستند که ممکن است سبب نا امیدی شما از این کارت گرافیک شوند، به عنوان اولین مورد می‌توان به نتایج بنچمارک و نمودارهای مقایسۀ عملکرد این کارت گرافیک با کارت گرافیک RTX 2060 که در رویداد CES توسط Nvidia منتشر شد اشاره کرد.

مقایسۀ عملکرد کارت گرافیک RTX 3060 با سایر مدل‌ها

نمودار مربوط به مقایسۀ عملکرد این دو کارت گرافیک را در ادامه می‌توانید مشاهده کنید. با توجه به این نمودار تنها دو مورد از چهار بازی ویدیوئی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند با فناوری‌های پیشرفتۀ گیمینگ یعنی DLSS و Ray Tracing در حال اجرا هستند. بر اساس این نمودار بازدهی برخی بازی‌ها که در سمت چپ قرار دارند، جهش محسوسی داشته و سایر عناوینی که با استفاده از RT و DLSS در حال اجرا هستند نیز عملکرد مناسبی ارائه کرده‌اند.

اما دلیل اینکه عملکرد کارت گرافیک RTX 3060 با سایر مدل‌های سری RTX 30 متفاوت است چیست؟ شرکت Nvidia در این کارت گرافیک از پردازندۀ گرافیکی کوچک‌تر و ارزان‌تری با نام GA106 استفاده کرده است که در سطح پایین‌تری نسبت به پردازندۀ گرافیکی به کار رفته در کارت گرافیک‌های RTX 3060 Ti و RTX 3070 یعنی GA104 قرار می‌گیرد. بنابراین طبیعی است که عملکرد ضعیف‌تری را از این کارت گرافیک شاهد باشیم.

نمودار بنچمارک کارت گرافیک RTX 3060 در کنار کارت گرافیک‌های دیگر
نمودار بنچمارک کارت گرافیک RTX 3060 در کنار کارت گرافیک‌های دیگر

مقایسۀ مشخصات فنی کارت گرافیک RTX 3060 با سایر مدل‌ها

یکی دیگر از تاثیرگذارترین فاکتورها کاهش پهنای bus در حافظۀ کارت گرافیک است که کارت گرافیک  RTX 3060 بر خلاف سایر مدل‌های خانوادۀ خود که 256 بیت پهنای bus بهره‌مند هستند تنها از 192 بیت bus برخوردار است. البته کارت گرافیک RTX 2060 نیز از یک حافظۀ 192 بیتی بهره‌مند بود. شرکت Nvidia هنوز مشخصات فنی کامل و دقیق این کارت گرافیک را اعلام نکرده است اما با توجه به آنچه که در اختیار داریم، کارت گرافیک RTX 3060 از 3584 هستۀ CUDA برخوردار است که با فرکانس 1.78 گیگاهرتز فعالیت می‌کنند. در کارت گرافیک RTX 3060 Ti تعداد این هسته‌ها برابر با 4864 عدد بود که با فرکانس 1.67 گیگاهرتز با حافظۀ 256 بیتی همراه شده بودند. با توجه به همین مشخصات، اختلاف عملکرد محسوسی را شاهد خواهیم بود.

اما مقایسۀ عادلانه‌تر خواهد بود که بین نسل فعلی و نسل پیشین این کارت گرافیک انجام شود. کارت گرافیک قدیمی RTX 2060 از 1920 هستۀ کودا که با فرکانس 1.68 گیگاهرتز فعالیت می‌کردند برخودار بود و برادر بزرگتر آن با اختلاف جزئی به 2176 هستۀ کودا مجهز شده بود که فرکانس 1650 مگاهرتز داشتند. در نگاه اول شاهد یک جهش بزرگ و پیشرفت محسوس در کارت گرافیک RTX 3060 خواهید شد. اما همانطور که می‌دانید، معماری Ampere با وجود اینکه از تعداد هسته‌های بیشتری برخوردار است، جهش زیادی را در زمینۀ بازدهی و زمینه‌هایی مانند ROPs و Texture Unit ارائه نمی‌کند؛ این‌ها دقیقاً فاکتورهایی هستند که برای جامعۀ گیمینگ از اهمیت بسیار بالایی برخودارند.

جدول مشخصات فنی کارت گرافیک RTX 3060، RTX 3060 Ti و RTX 2060
جدول مشخصات فنی کارت گرافیک RTX 3060، RTX 3060 Ti و RTX 2060

(برای مشاهدۀ جدول در اندازۀ اصلی روی آن کلیک کنید)

تخمین قابلیت‌های RTX 3060 که رسماً اعلام نشده‌اند

با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که کارت گرافیک RTX 3060 از لحاظ Raw Shader Power تقریباً دو برار کارت گرافیک RTX 2060 قدرت دارد و این پیشرفت حاصل تعداد هسته‌های CUDA بیشتر است. اما مشکل اینجاست که در مقایسه با کارت گرافیک RTX 3070 با نسل پیشین خود یعنی RTX 2070، این میزان به چیزی نزدیک به سه برابر می‌رسد. همین موضوع برای کارت گرافیک RTX 3080 نیز صادق است، این کارت گرافیک نیز در زمینۀ Raw Shader Power تقریباً سه برابر RTX 2080 قدرت دارد.

حالا که شرکت Nvidia مشخصات فنی دقیق این کارت گرافیک از جمله مشخصات Texture Units و Render Outputs را برای کارت گرافیک RTX 3060 اعلام نکرده است، می‌توان با بررسی مشخصات فنی سایر اعضای کارت گرافیک‌های سری Ampere این اطلاعات را تخمین زد. با توجه به تعداد هسته‌های CUDA در کارت گرافیک‌های Ampere ،می‌توان گفت که کارت گرافیک RTX 3060 با 3584 هستۀ کودا از Texture Unitهای کمتر اما از ROPهای بیشتری نسبت به RTX 2060 برخوردار خواهد بود.

بالاخره کارت گرافیک RTX 3060 را بخریم یا خیر؟

حال با در نظر گرفتن این حقیقت که کارت گرافیک RTX 3060 روی فرکانس هستۀ بالاتری نسبت به RTX 2060 تنظیم شده و از تعداد هسته‌های کودا بالاتری نیز برخوردار است، جهش زیاد محسوسی در زمینۀ عملکرد گیمینگ از خود ارائه نمی‌کند و بازدهی مورد انتظار گیمرها از لحاظ رهگیری پرتو و DLSS را ندارد. البته نباید از قیمت پایین این کارت گرافیک صرف نظر کرد، همانطور که در جریان هستید با وارد شدن به سال جدید میلادی، شرکت‌های تولید کنندۀ کارت گرافیک یکی از پس از دیگری افزایش قیمت‌ کارت گرافیک‌ها و حتی سایر محصولات خود نظیر مادربرد را اعلام می‌کنند.

کارت گرافیک RTX 3060 از قرار معلوم با قیمت 329 دلار روانۀ بازار خواهد شد و این درحالی است که نسل پیشین آن یعنی RTX 2060 با قیمت 349 دلار عرضه اولیه شد. پشتیبانی از قابلیت Nvidia DLSS به یک فاکتور مهم برای خرید کارت گرافیک جدید تبدیل شده است، چرا که در اغلب بازی‌های جدیدی که منتشر می‌شوند شاهد بهبود بازدهی با فعال کردن قابلیت DLSS هستیم.

برای مثال می‌توان بازی Cyberpunk 2077 اشاره کرد که با استفاده از DLSS بازدهی آن به شکل محسوسی بهبود پیدا می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت که کارت گرافیک RTX 3060 با هدف تجربۀ بازی‌های ویدیوئی با استفاده از DLSS و بدون رهگیری پرتو توسعه یافته است، به عنوان مثال می‌توان به بازی Call of Duty: Warzone اشاره کرد. با در نظر گرفتن این موضوع و تاثیر مثتبی که DLSS روی بازدهی کلی کارت گرافیک خواهد داشت می‌توان گفت که RTX 3060 از ارزش خرید بالایی برخودار است.

منبع
PCGamer

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
دکمه بازگشت به بالا