Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
سخت افزار

بررسی عملکرد RX 6900 XT و پنج نکته که لازم است دربارۀ آن بدایند

عملکرد کلی RX 6900 XT بسیار نزدیک به RTX 3090 است، اما کدام یک از این دو کارت گرافیک ارزش خرید بالاتری دارند؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

بالاخره انتظارها به پایان رسید، کارت گرافیک جدید شرکت AMD با نام Radeon RX 6900 XT حالا اینجاست! این کارت گرافیک قدرتمند با قیمت 1000 دلار، موفق شده تا عملکردی همانند کارت گرافیک پرچمدار شرکت Nvidia یعنی RTX 3090 ارائه کند، البته با 500 دلار قیمت ارزان‌تر. امروز قصد داریم به طور مختصر به بررسی عملکرد این کارت گرافیک بپردازیم و نکاتی را که لازم است دربارۀ آن بدانید ذکر کنیم. برای مطالعۀ دقیق مشخصات فنی کارت گرافیک AMD Radeon RX 6900 XT به این پست مراجعه کنید.

1. کارت گرافیک Radeon RX 6900 XT به شکل عجیبی سریع است!

نکته اولی که دربارۀ این کارت گرافیک باید بدانید، عملکرد بسیار سریع آن است، این کارت گرافیک اولین محصول شرکت AMD می‌باشد که موفق شده کارت گرافیک پرچمدار شرکت Nvidia را به چالش بکشد و کاملاً واضح است که هدف این شرکت از عرضۀ آن رقابت تنگاتنگ در زمینۀ عملکرد و قیمت بوده است.

این کارت گرافیک حتی در بازی‌های بسیار سنگین و یا آن‌هایی که بهینه نیستند هم قادر است به راحتی در رزولوشن‌های بالا نظیر 4K با نرخ تازه سازی 144 هرتز عملکردی ایده آل ارائه کند. اگر بخواهیم دقیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم، کارت گرافیک RTX 3090 سریع‌تر است اما چقدر؟ تنها 9.2 درصد در رزولوشن 4K و 2.2 درصد در رزولوشن 1440p اما این سریع‌ بودن جزئی 500 دلار هزینۀ روی دست شما می‌گذارد. در اینجا مسئلۀ ارزش خرید نیز مطرح می‌شود که خرید RX 6900 XT منطقی‌تر به نظر می‌رسد. کارت گرافیک RX 6900 XT در شمار زیادی از بازی‌ها موفق شده عملکرد بهتری نسبت به رقیب خود ارائه کند اما طبیعتاً برخی دیگر از بازی‌ها هم هستند که در آن‌ها بازدهی ضعیف‌تری داشته است.

نتایج بنچمارک بازی Horizon Zero Dawn

اگر قصد دارید بازی‌ها جدید روز دنیا را با رزولوشن 1440p تجربه کنید، کارت گرافیک Radeon RX 6900 XT گزینۀ کاملاً مناسبی محسوب می‌شود، به خصوص از لحاظ قیمت ارزان‌تری که نسبت به رقیب خود یعنی RTX 3090 دارد. برای مثال می‌توانید نتایج بنچمارک بازی Horizon Zero Dawn را در ادامه مشاهده کنید.

نتایج بنچمارک بازی Horizon Zero Dawn
نتایج بنچمارک بازی Horizon Zero Dawn

 (برای مشاهدۀ تصویر در اندازۀ اصلی روی آن کلیک کنید)

قابلیت جدید AMD Smart Access Memory

اگر از این کارت گرافیک در کنار پردازنده‌های جدید شرکت AMD یعنی سری Ryzen 5000 استفاده کنید، عملکرد آن سریع‌تر هم خواهد شد. به لطف تکنولوژی جدید شرکت AMD با نام AMD Smart Access Memory اکنون پردازنده‌های این شرکت قادر هستند تا از پهنای بیشتری برای انتقال داده با کارت گرافیک بهره‌مند شوند که در نهایت سبب افزایش بازدهی سیستم خواهد شد.

 این تکنولوژی بهترین عملکرد خود در اجرای بازی‌ها با رزولوشن‌های بالاتر از 1080p نشان می‌دهد. در آزمایش‌هایی که ما انجام دادیم تقریباً در تمام شرایط و تمام بازی‌ها شاهد بهبود عملکرد سیستم بین 5 تا 8 درصد بودیم. البته شرکت AMD مدعی است که در برخی از بازی‌ها نظیر Assassin’s Creed: Valhalla ،Call of Duty Black Ops: Cold War ،Forza Horizon 4 و Red Dead Redemption 2 شاهد عملکرد استثنایی خواهید بود، طوری که بازدهی سیستم دو برابر خواهد شد. به جرأت می‌توان گفت که فناوری AMD SAM یک قابلیت شگفت انگیز در زمینۀ همگام سازی قطعات سخت افزاری است.

2. همۀ گیمرها نیاز نیست این کارت گرافیک را بخرند.

همانطور که در جریان هستید، کارت گرافیک RX 6800 XT با قیمت 350 دلار ارزان‌تر از RX 6900 XT عرضه شده است، اختلاف عملکرد این دو کارت گرافیک در رزولوشن 1440p تنها 4.2 درصد و در رزولوشن 4K نیز 6.7 درصد است. کارت گرافیک‌های بالارده مثل RX 6900 XT معمولاً بازدهی مناسبی را در ازای قیمت ارائه نمی‌کنند، به خصوص در شرایطی که این کارت گرافیک عملکرد زیاد متفاوتی هم با RX 6800 XT ندارد. کارت گرافیک RX 6800 XT عملکرد بسیار قدرتمندی را در زمینۀ اجرای بازی‌ها با رزولوشن 4K و 1440p ارائه می‌کند. موضوع مذکور برای دو کارت گرافیک RTX 3090 و RTX 3080 شرکت Nvidia نیز صدق می‌کند. برای بررسی عملکرد کارت گرافیک RTX 3090 به این پست مراجعه کنید.

3. شرکت AMD باید فناوری مشابه به Nvidia DLSS عرضه کند

کارت گرافیک‌های جدید سری AMD Radeon RX 6000، اولین محصولات شرکت AMD هستند که از فناوری رهگیری پرتو واقعی پشتیبانی می‌کنند. این کارت گرافیک‌ها به جدیدترین نسل پردازنده‌های گرافیکی این شرکت که مبتنی بر معماری RDNA 2 هستند مجهز شده‌اند و از بین مدل‌های مختلف، RX 6900 XT بهترین عملکرد را در این زمینه ارائه می‌کند. شرکت AMD قابلیت‌ها تصویری پیشرفته‌ای را در این کارت گرافیک‌ها عرضه می‌کنند اما علارغم همۀ آن‌ها هنوز از فناوری‌ای شبیه به فناوری DLSS شرکت Nvidia محروم است. این فناوری تمام فریم‌هایی را که به خاطر فعال بودن رهگیری پرتو از دست می‌روند را بازیابی می‌کنند و به طور هوشمند سبب بهبود عملکرد کارت گرافیک می‌شود. شرکت AMD اعلام کرده که در حال توسعۀ قابلیت FidelityFX Super Resolution است که عملکردی همانند DLSS خواهد داشت اما هنوز اطلاعات زیادی از آن در دسترس نیست.

متأسفانه عدم وجود قابلیتی همانند DLSS سبب شده تا اجرای بازی‌ها با رهگیری پرتو تنها محدود به حداکثر رزولوشن 1440p شود. با فعال کردن فناوری رهگیری پرتو در رزولوشن 4K، نرخ فریم بازی‌ها به کمتر از 60 فریم در ثانیه کاهش می‌یابد که عملکرد مناسبی به حساب نمی‌آید. ما برخی از بازی‌هایی که عملکرد نسبتاً بهتری داشته‌اند را بررسی کردیم، در شماری از بازی‌ها مانند Cyberpunk 2077 و Control که از محتوای بصری بیشتری در زمینۀ Ray Tracing برخوردار هستند طبیعتاً نیاز است که دقت بیشتری به پارامترهایی که در تنظیمات گرافیکی فعال می‌کنید داشته باشید. در ادامه می‌توانید نتایج بنچمارک مربوط به بازی Metro Exodus در دو رزولوشن 4K و 1440p را مشاهده کنید.

(برای مشاهدۀ تصاویر در اندازۀ اصلی روی آن‌ها کلیک کنید)

4. احتمالاً RTX 3090 گزینۀ بهتری برای شما باشد

شرکت AMD کارت گرافیک RX 6900 XT را از هر نظر آمادۀ رقابت با بزرگان بازار کرده است (البته اگر از رهگیری پرتو صرف نظر کنیم). عملکرد این کارت گرافیک بسیار نزدیک به RTX 3090 است اما این احتمال هم وجود دارد که شما در هر صورت بخواهید هزینۀ بیشتری را متحمل شوید و کارت گرافیک RTX 3090 را بخرید.

اگر شما مشتری Nvidia هستید، کارت گرافیک RTX 3090 به همراه 24 گیگابایت حافظۀ VRAM از نوع GDDR6X که دارد می‌توانید امکاناتی نظیر پخش ویدیوهای 8K و ویرایش ویدیو در این رزولوشن را نیز در اختیار شما قرار دهد که در کارت گرافیک‌های سایر شرکت‌ها از آن‌ها محروم خواهید بود. این در حالی است که کارت گرافیک RX 6900 XT با 16 گیگابیت حافظۀ VRAM از نوع GDDR6 حداکثر می‌تواند در رزولوشن 4K عملکرد قدرتمندی ارائه کند. در طرف دیگر، سرمایه گذاری شرکت Nvidia در زمینۀ ابزارهای تولید محتوا برای پشتیبانی از CUDA و Optix نیز دلیل دیگری است که شاید باعث شود به فکر خرید کارت گرافیک‌های این شرکت باشید.

RX 6900 XT برای کسانی که بودجۀ کمتری دارند مناسب است

کارت گرافیک RX 6900 XT برای کسانی که بودجۀ محدودی دارند اما می‌خواهند بهترین عملکرد در زمینۀ اجرای بازی‌های روز دنیا را در اختیار داشته باشند، گزینۀ مناسبی خواهد بود. اما این حقیقت که کارت گرافیک RTX 3090 سریع‌تر است را نمی‌توان انکار کرد. کارت گرافیک‌های شرکت Nvidia همچنین قادر هستند تا بازی‌ها را با رهگیری پرتو در رزولوشن 4K هم اجرا کنند. در مقایسۀ دو کارت گرافیک RX 6800XT و RTX 3080 با قیمت‌های به تریب 650 و 700 دلاری؛ بهتر است که RX 6800 XT را بخرید اما اگر دنبال قوی‌ترین کارت گرافیک دنیا هستید باید فقط به فکر خرید RTX 3090 باشید.

5. نسخه‌های سفارشی ممکن است غول‌های قدرتمندتری باشند

شرکت AMD اعلام کرده که نسخه‌های سفارشی کارت گرافیک RX 6900 XT بزودی عرضه خواهند شد، شرکت‌های زیادی نظیر Sapphire ،XFX ،Asus و GIGABYTE همکاری نزدیکی با شرکت AMD دارند و انتظار می‌رود که در آیندۀ نزدیک شاهد عرضۀ نسخه‌های سفارشی این کارت گرافیک توسط شرکت‌های مذکور باشیم. نسخه‌های سفارشی معمولاً عملکرد قوی‌تری نسبت به مدل مرجع دارند، بنابراین این احتمال وجود دارد که این محصولات کارت گرافیک RTX 3090 را بیشتر به چالش بکشند و رقابت را شدیدتر کنند.

کارت گرافیک لاکچری و جدید شرکت AMD از لحاظ حداکثر دمایی که تولید می‌کند در سطحی فراتر از کارت گرافیک RTX 3090 قرار دارد. حداکثر دمایی که کارت گرافیک RX 6900 XT در شرایط سنگین می‌تواند در آن فعالیت کند برابر با 83 درجۀ سانتی گراد است. در حالی که این دما برای کارت گرافیک رقیب برابر با 68 درجۀ سانتی گراد است. کارت گرافیک‌های امروزی کاملاً به دما و انرژی واسبته هستند، اگر شرایط دمای بهتر و توان بیشتری را برای آن‌ها فراهم کنید، می‌توانید پردازندۀ گرافیکی را به فرکانس‌های بالاتری اورکلاک کنید.

امکانات پیشرفته در زمینۀ اورکلاک

در این کارت گرافیک Radeon RX 6900 XT به لطف برد PCB با طراحی 14 لایه و طراحی مدار 16 فاز آن، قابلیت‌های بسیار زیادی در زمینۀ اورکلاک در اختیار کاربران قرار دارد. فرکانس پایۀ پردازندۀ گرافیکی این کارت گرافیک برابر با 2250 مگاهرتز می‌باشد. در آزمایش‌هایی که تاکنون انجام شده دیدیم که کارت گرافیک RX 6900 XT به راحتی به فرکانس 2500 مگاهرتز اورکلاک می‌شود و حتی در موارد شاهد دستیابی به فرکانس 3 گیگاهرتز بودیم. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری دربارۀ فرآیند اورکلاک کردن کارت گرافیک کسب کنید توصیه می‌کنیم که حتماً به این پست سر بزنید.

طراحی 14 لایۀ برد PCB و مدار 16 فاز
طراحی 14 لایۀ برد PCB و مدار 16 فاز

با توجه به این موضوع که این آزمایش‌ها روی مدل مرجع از RX 6900 XT انجام شده‌اند و چنین نتایج شگفت انگیزی را حاصل کرده‌اند، به این فکر کنید نسخه‌های سفارشی که به سیستم خنک کنندۀ پیشرفته‌تری هم مجهز هستند، در زمینۀ اورکلاک چه عملکردی را ارائه خواهند نمود. در مدل‌های سفارشی کارت گرافیک RX 6800 XT نظیر XFX Merc 319 و +Sapphire Nitro شاهد افزایش عملکرد بسیار زیادی با اورکلاک بویدم، تنها 4 تا 5 درصد افزایش بازدهی برای RX 6900 XT کافی است تا کارت گرافیک RTX 3090 را شکست بدهد، به خصوص اگه به طور هم زمان از قابلیت AMD Samrt Access Memory نیز استفاده کند.

منبع
PCWorld

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
دکمه بازگشت به بالا