Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
اپلیکیشن و نرم افزارپیشنهاد سردبیر

قابلیت ناپدید شدن پیام‌ها در واتساپ چیست و چه کاربردی دارد؟

با اضافه شدن این قابلیت می‌توان سطح جدیدی از امنیت و حریم خصوصی را تجربه کرد!

زمان مطالعه: 3 دقیقه

در ماه نوامبر، فیسبوک ویژگی مورد انتظار «ناپدید شدن پیام‌ها» را در پلتفرم پیام رسان محبوب خود یعنی واتساپ اضافه کرد. هدف از عرضۀ چنین قابلیتی برای این است که حس مکالمات حضوری تا جای ممکن در گفتگوهای واتساپ حس شود، در حالی که این ویژگی قبلاً در دیگر برنامه‌ها وجود داشت. اما، وجود چنین گزینه‌ای برای واتساپ قابلیت جدیدی به شمار می‌رود. هم‌چنین، نحوۀ اجرای این ویژگی توسط پیام رسان‌های اجتماعی شناخته شده کاملاً متفاوت است.

به مانند اکثر ویژگی‌های معرفی شده برای واتساپ، این قابلیت هم طی چندین مرحله در دسترس قرار گرفت و از همان ابتدا برای عموم قابل استفاده نبود. از آنجایی که هم‌اکنون قابلیت مخفی شدن پیام‌ها در دسترس اکثر افراد قرار گرفته و به عنوان یک ویژگی درخواستی از سمت کاربران شناخته می‌شود، تصمیم گرفته‌ایم تا درمورد این ویژگی بیشتر صحبت کنیم.

چگونه از قابلیت جدید واتساپ استفاده کنیم؟

ویژگی ناپدید شدن پیام‌ها در واتساپ ممکن است یکی از مهم‌ترین موارد اضافه شده به این پیام رسان باشد. بعد از فعال شدن این قابلیت، تمامی پیام‌های متنی ارسال شده پس از هفت روز به صورت خودکار حذف می‌شوند. البته، این گزینه تنها برای گفتگوهای جدید قابل استفاده است تا بتواند گفتگوی امن و سالمی برای کاربران فراهم کند.

با استفاده از این ویژگی، فیسبوک سعی دارد با پیام رسان متنی خود سطح کاملاً جدیدی از حریم خصوصی را برای کاربران خود فراهم کند. قابلیت ناپدید شدن پیام‌ها برای هر دو حالت گفتگوهای فردی و گروهی کار می‌کند. البته، این قابلیت به صورت پیش فرض غیر فعال بوده و برای استفاده از این قابلیت در هر دو بخش باید گزینۀ آن را به صورت دستی فعال کنید. اما، نحوۀ استفاده از این ویژگی بسیار ساده است و در ادامه قصد داریم چگونگی استفاده از این قابلیت را به شما نشان بدهیم.

برای فعال کردن این ویژگی مراحل زیر را طی کنید:

  • برنامۀ واتساپ را روی گوشی خود اجرا کنید.
  • روی گفتگوی گروهی یا فردی که می‌خواهید قابلیت ناپدید شدن پیام‌ها روی آن فعال شود، ضربه بزنید
  • برای دسترسی به تنظیمات و سایر گزینه‌ها، نام مخاطب یا گروه مورد نظرتان را انتخاب کنید
  • اکنون، باید بتوانید گزینۀ Disappearing Messages را مشاهده کرده و برای فعال کردن آن روی گزینۀ مذکور ضربه بزنید
  • امکان دارد با انتخاب گزینۀ فوق، پیامی را مشاهده کنید که در آن جزئیات بیشتری از این ویژگی را به شما ارائه می‌دهد. برای ادامۀ کار، روی گزینۀ Continue کنید.
  • در این مرحله، با انتخاب گزینۀ On ویژگی Disappearing Messages برای شما فعال می‌شود.

لازم به ذکر است، برنامۀ واتساپ پیامی در رابطه با فعال بودن این ویژگی برای هر دو کاربری که قصد گفتگو با یکدیگر را دارند، ارسال می‌کند. با ضربه زدن روی گزینۀ پیام تأییدیه می‌توانید در صورت تمایل این ویژگی را خاموش یا روشن کنید.

نکات کلیدی که حتماً باید بخاطر بسپارید!

در حالی که هم‌اکنون از نحوۀ کار کردن با ویژگی ناپدید شدن پیام‌ها در واتساپ مطلع هستید، قصد داریم به برخی موارد خاص اشاره کنیم تا بدانید چگونه از تمام ویژگی‌های این قابلیت بهره ببرید. در همین راستا، مواردی به عنوان استثنا وجود دارد که هم‌چنان می‌تواند مانع حذف شدن پیام‌ها شود:

اگر هر کدام از کاربران واتساپ این برنامه را به مدت 7 روز باز نکنند، باز هم ممکن است بتوانند پیش نمایش پیام‌ها را در بخش اعلان‌ها مشاهده کنند. همین امر در مورد گزینۀ Reply To در واتساپ صدق می‌کند. حتی امکان دارد کاربران پس از ناپدید شدن پیام‌های متنی بتوانند نمونه‌هایی از آن را مشاهده کنند. هم‌چنین، در صورتی که هر یک از کاربران پیام متنی را به کسی فوروارد کنند، این پیام حذف نخواهد شد. در آخر اینکه، قبل از ناپدید شدن پیام‌ها یک نسخۀ پشتیبان از آن‌ها تهیه می‌شود تا این پیام‌ها پس از ناپدید شدن هم قابل دسترسی باشند.

در واقع، واتساپ نمی‌تواند پیام‌هایی که همراه با عکس ارسال می‌شوند را محفوظ نگاه دارد و به عبارتی بعد از گذشت هفت روز پاک نخواهد شد. در نتیجه، هنگام استفاده از این قابلیت باید تمام موارد فوق را در نظر داشته باشید. هم‌چنین، پیام رسان واتساپ توصیه می‌کند از این ویژگی در زمان گفتگو با افراد مورد اعتماد استفاده کنید.

در مورد فایل‌های به اشتراک گذاشته شده چطور؟

حال، ممکن است در مورد محتوای رسانه‌ای (شامل عکس، ویدئو و غیره) به اشتراک گذاشته شده در این برنامه نیز همین سوأل را داشته باشید. محتوای رسانه‎ای هم به مانند پیام متنی ناپدید خواهند شد، اما یک نکته وجود دارد. اگر دانلود خودکار روشن باشد، محتوای رسانه‌ای در حافظۀ داخلی دستگاه کاربران ذخیره می‌شود. واتساپ توصیه می‌کند با مراجعه به بخش تنظیمات و طی مسیر Settings > Storage > Data، گزینۀ دانلود خودکار فایل‌ها را خاموش کنید.

سخن پایانی

با این وجود، گزینۀ ناپدید شدن پیام‌ها در واتساپ یک برزورسانی عالی برای این پیام رسان به شمار می‌رود. این موارد نشان می‌دهد فیسبوک واقعاً در تلاش است تا ماهیت حریم خصوصی این برنامه را بهبود بخشد. به غیر از قابلیت رمزنگاری End-to-End در زمان گفتگو، ویژگی ناپدید شدن پیام‎ها یک لایۀ امنیتی اضافی برای افزایش حریم خصوصی کاربران به شمار می‌رود.

منبع
Gizchina

سهیل حسینی

گیمر، علاقه مند به تکنولوژی و بازی های ویدئویی

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
Sammy
Sammy
2 سال قبل

واتس آپ یه پبام رسان آشغال و به درد نخوره که حالا حالا ها باید دنبال تلگرام بدوه!!! اگه تلگرام فیلتر نبود کسی محلم بهش نمیذاشت.

دکمه بازگشت به بالا