Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
بازی و کنسولپیشنهاد سردبیر

چگونه اتصال اینترنت را برای گیمینگ بهینه کنیم؟

اینترنت، بهشت/جهنم گیمرها!

زمان مطالعه: 10 دقیقه

حتی زمانی که قدرتمندترین رایانه شخصی گیمینگ را از نظر سخت افزاری داشته باشید،‌ اتصال اینترنت بد و بی کیفیت، می‌تواند عملکرد شما را به شکل قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد. گیمرها، نیاز به اینترنت گیمینگ دارند!

اگر از آن دسته گیمرهایی هستید که معمولا به بازی‌های داستانی و تک نفره اعتقاد ندارند و تمام وقت خود را در لابی‌ بازی‌های آنلاین و چند نفره سپری می‌کنند، حتماً به یک اتصال اینترنت مطمئن و مناسب نیاز دارید. اما چگونه باید اتصال اینترنت را برای گیمینگ، بهینه کنیم؟ با لیون تک در ادامه مطلب همراه باشید.

امروزه بازی‌های آنلاین و چند نفره آنقدر محبوب شده‌اند که تقریبا همۀ آن‌ها روی رایانه شخصی، کنسول یا گوشی موبایل خود تجربه می‌کنند. همانطور که می‌دانید، رقابت در این عناوین، حرف اول را می‌زند و یکی از موارد مهمی که به صورت مستفیم روی رقابت، گیم‌پلی و تجربه کلی شما تاثیر می‌گذارد، کیفیت اتصال اینترنت شما محسوب می‌شود. اینترنت ناپایدار و کند، می‌تواند به جای فراهم شدن یک زمان فراغت سرگرم کننده و هیجان انگیز،‌ عصبانیت و ناراحتی را برای شما به همراه داشته باشد.

در این مطلب قصد داریم به زبانی ساده، راهکارهای کاربردی و مفیدی را برای بهبود و بهینه کردن وضعیت اتصال اینترنت خانگی شما ارائه دهیم تا بتوانید بازی‌های آنلاین و چند نفره را روی هر پلتفرمی که دوست دارید، به بهترین شکل ممکن تجربه کرده و لذت ببرید. بیایید شروع کنیم!

1. پینگ و پهنای باند

تجربه بازی‌های آنلاین با اتصال اینترنت با کیفیت و مطلوب
تجربه بازی‌های آنلاین با اتصال اینترنت با کیفیت و مطلوب

پیش از این که تغییری در اتصال اینترنت خود ایجاد کنید، کیفیت اتصال خود را چک کرده و از عدد پینگ (Ping) خود درون بازی‌ها، اطلاع پیدا کنید. پینگ، یک راه ساده برای اندازه گیری است و نشان می‌دهد که اینترنت شما در چه زمانی می‌تواند بسته‌های داده را به به آی‌پی آدرس (IP Address) مشخصی برساند و پاسخی را دریافت نماید.

پینگ، تاثیر مستقیمی روی بازی‌های آنلاین دارد که شاید شما آن را با نام لیتنسی (latency) بشناسید. به عنوان مثال، اگر پینگ شما 350 میلی ثانیه باشد، این بدان معنی است که شما می‌توانید وقایعی که داخل بازی رخ می‌دهند را 350 میلی ثانیه پس از زمان واقعی رخ دادن آن‌ها، مشاهده نمایید. برای تجربه بازی‌های آنلاین و چند نفره به صورت مطلوب، شما باید کمترین پینگ ممکن را داشته باشید. البته این موضوع به نوع بازی و عنوانی که شما در حال تجربۀ آن‌ هستید نیز بستگی دارد. برخی از بازی‌ها با پینگی حدود 200 میلی ثانیه، به عناوینی غیر قابل تجربه تبدیل می‌شوند و همین اتفاق برای برخی از بازی‌های دیگر، در پینگ 50 میلی ثانیه رخ می‌دهد.

در نظر داشته باشید که پینگ ممکن است در هر نقطه و وضعیتی تغییر کند و هر چیزی می‌تواند روی آن تاثیرگذار باشد. شما باید میزان پینگ خود را در مکانی که که در آن قرار دارید، اندازه گیری کرده و نتایج را بررسی کنید. به عنوان مثال، GameServerPing، اتصال اینترنت شما را درون یک سرور خاص در بازی‌های مختلف، تست می‌کند . پینگ سریع به صورت کلی، به معنی پاسخ‌دهی بهتر اینترنت است که خود را بیش از دیگر مواقع، در بازی‌های ویدیویی نشان می‌دهد؛ جایی که زمان بندی و تایمینگ، تقریباً همه چیز است.

بازه‌های مختلف پینگ

  • کمتر از 20 میلی ثانیه: کاملا بهینه و عالی برای تجربه بازی‌های ویدیویی
  • بین 20 تا 50 میلی ثانیه: رنج خوب و محبوب برای تجربه بازی‌های ویدیویی
  • 50 تا 100 میلی ثانیه: این بازه می‌تواند به عنوان پینگ متوسط نامبرده شود.
  • 100 تا 300 میلی ثانیه: با این پینگ، هنوز تجربه بازی‌های آنلاین ممکن است اما عملکرد شما را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • بیش از 300 میلی ثانیه: پینگ بالای 300 میلی ثانیه، عملاً تجربه بازی‌های آنلاین را غیر ممکن می‌سازد.

علاوه بر پینگ، سرعت و پهنای باند اینترنت شما نیز بسیار مهم است. با این که برای گیمینگ، داشتن اینترنت با سرعت‌ و پهنای باند بسیار بالا، نیاز نیست اما پیشنهاد می‌شود برای تجربه مطلوب، حداقل 30 مگابیت بر ثانیه، سرعت و پهنای باند در اختیار داشته باشید. علاوه بر این، تصور کنید که در خانواده، هر فرد، سهمی از پهنای باند را به خود اختصاص می‌دهد و به کاری مبتنی بر اینترنت، مشغول است؛ این فعالیت‌ها می‌تواند پهنای باند را تحت تاثیر قرار داده و روی تجربۀ شما تاثیرگذار باشد. اگر در خانواده‌ای پر جمعیت زندگی می‌کنید، به فکر اینترنتی با سرعت و پهنای باند بالاتر و بیشتر باشید. برای تست سرعت اینترنت، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ SpeedTest یا Fast.com بروید.

2. از یک کابل اترنت استفاده کنید

کابل‌های اترنت رنگارنگ که به کابل Lan معروف‌اند.
کابل‌های اترنت رنگارنگ که به کابل Lan معروف‌اند.

همیشه سعی کنید به جای اتصال Wi-Fi و بدون سیم، از اتصال سیمی و کابل اترنت (Ethernet) استفاده نمایید. مهم نیست روتر شما چقدر خوب و سطح بالا است، یک اتصال سیمدار، همیشه می‌تواند سرعت‌های پایدارتر و اتصال باثبات‌تری را برای شما به همراه داشته باشد. البته این روش، یک نقطعه ضعف دارد و شما باید همیشه روتر و پلتفرم گیمینگ خود را نزدیک به یکدیگر نگه داشته و از اتصال راحت و بدون سیم، فارغ از فاصله تا روتر، بگذرید.

حتماً از پورت‌های گیگابیت استفاده کنید که می‌توانند تا 1000 مگابیت بر ثانیه سرعت را پشتیبانی کنند. همچنین برای دریافت سرعت بالا از این پورت‌های گیگابیت، از کابل‌های مدرن و با سرعت بالا بهره بگیرید.

اما بسیاری از افراد، به دلیل فاصله قابل توجهی که میان پلتفرم و روتر خود دارند، نمی‌‌توانند با استفاده کابل اترنت، اتصال اینترنت خود را برقرار نمایند. واقعیت اینجا است که راه‌های متعددی برای برآمدن از پس این مشکل وجود دارد. به عنوان مثال،‌ آداپتورهای پاورلاین (Powerline Adapters) می‌توانند در مواقعی کاربردی باشند و مش نتورکینگ (Mesh Networking) نیز در چند سال اخیر، به روش خوب و قابل اطمینانی تبدیل شده است. ایدۀ مش نتورکینگ به این صورت عمل می‌کند که شما به صورت بدون سیم تنها می‌توانید به روتر خود متصل شوید، بنابراین از قدرت سیگنال وای فای خود، اطمینان حاصل کنید.

3. مکان روتر را تغییر دهید

نمایی از پشت روتر
نمایی از پشت روتر

این قسمت در حالتی است که به اتصال وای فای و بدون سیم، رضایت داده‌ایم. یکی از دلایلی که سبب می‌شود اتصال اینترنت بدون سیم ما با مشکل و کندی رو به رو شود، موانع فیزیکی، مانند دیوار یا طبقه است. فاصلۀ شما با روتر در کنار تعداد دستگاه‌هایی که به صورت وای فای به آن متصل هستند، از دیگر مواردی محسوب می‌شوند که روی کیفیت اتصال شما تاثیر می‌گذارند. سعی کنید روتر را در یک فضای آزاد و باز قرار دهید و تمام موانع فیزیکی میان روتر و پلتفرم خود را در نظر داشته باشید.

اگر تنها از یک روتر استفاده می‌کنید، آن را در مرکز خانه یا در یک مکان باز و آزاد قرار دهید. برای دریافت بهترین سیگنال ممکن، بهتر است روتر را بالاتر از تمام لوازم و اجزای قرار گرفته در محیط قرار داده و آن را از هر دستگاه الکترونیکی (مانند مایکرویو و مانیتور کودک) که ممکن است روی عملکرد روتر تأثیر بگذارد،‌ دور کنید. یکی دیگر از موارد قابل توجه این است که آنتن‌های روتر خود را به شکل عمودی. قرار دهید. همچین اگر روتری با دو آنتن در اختیار دارید، یکی را عمودی و دیگری را به حالت افقی بگذارید.

زمانی که مکان روتر خود را به خوبی تعیین و آنتن‌های خود را به همان روش‌های گفته‌ شده، فرار دادید، می‌توانید از یک سری اپلیکیشن موبایل، مانند Wi-Fi SweetSpots (برای iOS) یا WiFi Signal Strength Meter (برای اندروید) استفاده نمایید. این برنامه‌ها به شما اجازه می‌دهند تا نقاط کور خانه یا اتاق خود را بشناسید و بدانید که در کدام نقاط، قدرت سیگنال، بیشتر است.

4. فعال کردن قابلیت Quality of Service

قابلیت Quality of Service
قابلیت Quality of Service

یکی از قابلیت‌های جالبی که اکثر مودم‌های پیشرفته و مدرن دارند، Quality of Service نام دارد. با استفاده از این قابلیت، شما می‌توانید یک بخش معینی از ترافیک‌های آنلاین را الویت‌بندی کنید. به عنوان مثال، در مدل DSL-AC68U AC1900 از شرکت ایسوس، شما می‌توانید در بخش تنظیمات، به صفحه QoS بروید و بازی‌ها و برنامه‌هایی به الویت بیشتری برای اینترنت و به صورت کلی، پهنای باند نیاز دارند را انتخاب نمایید.

استفاده از قابلیت Quality of Service معمولاً بسیار راحت است و تنها کاری که باید انجام دهید، انتخاب کردن و کشیدن بازی‌ها و برنامه‌های مورد نظرتان به بخش QoS است. همچنین در برخی از مدل‌ها می‌توانید برای سرویس‌های مختلف خود،‌ محدودیت سرعت و پهنای باند تعیین کنید و سرعت دانلود و آپلود را به شکل دلخواه تنظیم نمایید. این قابلیت در نهایت، اتصال اینترنت شما را برای گیمینگ یا هر کار الویت‌بندی شده‌ دیگر، بهبود می‌دهد؛ مخصوصا اگر چند نفر با دستگاه‌های مختلف خود به صورت همزمان به روتر متصل باشند.

5. خاموش کردن دستگاه‌های دیگر و ایجاد محدودیت برای اپلیکیشن‌های پس‌زمینه

GameServerPing بسیار کاربردی است.
GameServerPing بسیار کاربردی است.

نیاز به توضیح خاصی نیست که برای بهره بردن از حداکثر سرعت اینترنت خود و تجربه بازی‌های آنلاین و چند نفره در بهترین حالت ممکن، برنامه‌ها و پردازش‌های پس زمینه را که معمولاً به هر نسبتی پهنای باند را مورد استفاده قرار می‌دهند، درون رایانه شخصی خود، متوقف کرده و ببندید. به عنوان مثال، مرورگر وب شما باید حتما بسته باشد یا در هنگام تجربه بازی‌های آنلاین، دانلود را متوقف کنید.

علاوه بر این موارد، بهتر است اتصال اینترنت دستگاه‌های مختلفی را که به همان اینترنت مورد استفاده شما متصل شده‌اند، قطع یا خاموش نمایید. این کار شاید در مواقعی بی مورد باشد اما برای دریافت بهترین نتیجه ممکن از اتصال اینترنت خانگی خود، پیشنهاد می‌شود. این دقیقا جایی است که قابلیت Quality of Service اهمیت خود را نشان می‌دهد و کاری می‌کند که دیگر نگران دستگاه‌های متصل به اینترنت، نباشید.

6. در منطقه خود بازی کنید

مچ میکینگ‌ در بازی‌های ویدیویی مختلف
مچ میکینگ‌ در بازی‌های ویدیویی مختلف

در ابتدای مطلب، اشاره کوتاهی به سرورهای مختلف در ریجن‌ها و مناطق متفاوت داشتیم که می‌توانند روی پینگ شما تاثیر گذار باشند. در هر کجای دنیا که به تجربه بازی‌های ویدیویی به صورت آنلاین مشغول هستید، توجه داشته باشید که انتخاب نزدیک‌ترین سرور ممکن به منطقه یا محل سکونت شما،‌ مناسب‌ترین راه برای داشتن یک اتصال خوب و راضی کننده است. اگر سرور مخصوص کشور خود را انتخاب نکردید، به سراغ سرور کشورهای همسایه بروید یا حتی نزدیک‌ترین قاره به محل سکونت را انتخاب نمایید.

با انجام این کار، پینگ و لیتنسی شما به طرز محسوسی بهبود پیدا می‌کند و به صورت کلی، ارتباطات شما سریع‌تر انجام می‌گیرد. به عنوان مثال، در بازی Dark Souls 3، یک گزینۀ خاص در بخش تنظیمات قرار گرفته که Matchmaking نام دارد. زمانی که این گزینه را روشن یا فعال می‌کنید، می‌توانید به تمام گیمرها و پلیرهایی که در سراسر دنیا در حال تجربه Dark Souls 3 هستند، متصل شوید و ارتباط برقرار کنید. اما زمانی که این گزینه را خاموش یا غیر فعال می‌کنید، بازی تنها در منطقه و محدودۀ جغرافیایی خود برایتان پلیر پیدا می‌کند و یک گیمر از اروپا، نمی‌تواند با یک گیمر مستقر در آمریکا یا آسیا به تجربه بازی بپردازد.

7. فعال کردن MU-MIMO

قرار دادن آنتن‌های روتر به صورت عمودی و افقی
قرار دادن آنتن‌های روتر به صورت عمودی و افقی

MIMO چندکاربره که بیشتر با نام MU-MIMO شناخته می‌شود، کاری می‌کند تا زمان انتظار هر دستگاه برای دریافت سیگنال، کاهش پیدا کرده و در نهایت،‌ باعث افزایش سرعت شبکه شما می‌شود. البته برای استفاده از این قابلیت، به روترها و دستگاه‌های مدرنی نیاز دارید. بدون MU-MIMO، روتر باید به صورت انفرادی از پس دستگاه‌های مختلف بربیاید و این دقیقاً همان روشی است که وای فای در دو دهۀ گذشته کار می‌کرده است.

همانطور که گفته شد، هم روتر و هم دستگاه مورد نظر شما، باید از MU-MIMO پشتیبانی کنند تا از این قابلیت و ویژگی بهره ببرید. در این صورت، دستگاه‌ها یا کاربرهای مختلف می‌توانند بدون ازدحام به کاربردهای روتر دسترسی پیدا کنند و این بدان معنی است که MU-MIMO، ظرفیت و کارایی روتر شما را افزایش می‌دهد. در نهایت، روتر قادر است بهتر از پس فعالیت‌های مبتنی بر وای فای بربیاید و عملکرد کاربر را در زمینه‌های گیمینگ و استریمینگ، بهبود بخشد. به بیان ساده‌تر، MU-MIMO سرعت شبکه وای فای را افزایش نمی‌دهد، بلکه مطمئن می‌شود زمانی که دستگاه‌های مختلفی متصل هستند، سرعتی را از دست نمی‌دهید.

8. تغییر دادن سرورهای DNS و ریبوت کردن روتر

گیمرها در ایران معمولا برای تجربه بازی‌هایی که به بهانه‌های مختلف فیلتر و دارای سرورهای بسته نباشند، به DNS تعریف شده از طرف ISP بسنده کرده و با آن به تجربه بازی‌های ویدیویی آنلاین مشغول می‌شوند. با این حال، برای افزایش سرعت و بهبود عملکرد، شاید بهتر باشد تا سرور DNS خود را تغییر دهید.

تغییر DNS در هر پلتفرم متفاوت است و راه و روش خاص خود را دارد. به عنوان مثال، در ویندوز باید به مسیر Settings / Control Panel > Network and Internet > Network and Sharing Center بروید، شبکۀ مورد نظر خود را انتخاب نمایید، به بخش Properties رفته و پروتکل اینترنت TCP / IPv4 را انتخاب نمایید. یا در کنسول پلی استیشن 4، به مسیر Settings > Network > Setup internet connection بروید، تمام گزینه‌ها را اتوماتیک بزنید و در بخش DNS، گزینه Manual را انتخاب نمایید. برای انتخاب DNSهای مناسب، به سراغ وب‌سایت‌هایی با همین مضمون بروید.

9. ارتقا

همه ما می‌دانیم که در دوره و زمانه کنونی، تمام افراد درون یک خانه، یک شرکت یا به صورت کلی، در یک محیط، صاحب دستگاه‌هایی هستند که به سادگی به اینترنت متصل می‌شوند. گوشی‌های موبایل، کامپیوترها، تلویزیون‌های هوشمند و بسیاری دیگر از دستگاه‌ها، به روتر متصل شده و از آن پهنای باند خاصی طلب می‌کنند. همه این موارد، باعث می‌شود تا خرید یک روتر قابل و با کیفیت برای یک گیمر رقابت طلب، به یک خرج و هزینه الزامی بدل گردد.

اگر تمام راهکارهای ما در این مطلب را انجام دادید و باز هم نتیجه مورد نظر خود را دریافت نکردید، بهتر است به فکر ارتقا و خرید یک روتر پیشرفته‌تر، یا یک اینترنت پرسرعت‌تر از شرکت‌های مختلف باشید. با این حال، برای خرید روتر،‌ تنها به برچسب «گیمینگ» روی آن‌ توجه نکنید و پیش از خرید، آمار و اطلاعات دقیق آن را به صورت کامل استخراج کنید. در بخش زیر، روترهای خوب و با کیفیتی که برای تجربه بازی‌های ویدیویی آنلاین و چند نفره مناسب تلقی می‌شوند را قرار می‌دهیم که همگی آن‌ها در فروشگاه لیون کامپیوتر موجود هستند. اطلاعات دقیق و جزئیات مربوط به این روترها، در صفحۀ محصول ذکر شده است.

مودم و روتر ایسوس DSL-AC68U AC1900

مودم روتر ایسوس DSL-AC55U AC1200

مودم روتر تی پی لینک Archer VR300 ADSL/VDSL AC1200

مودم روتر تی پی لینک Archer VR400 ADSL/VDSL AC1200

منبع
Techspot

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
دکمه بازگشت به بالا