Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
بازی و کنسول

لیست بهترین بازی‌های نسل هشتمی که روی پلی استیشن 5 پشتیبانی می‌شوند

عناوین نسل قبل در بهترین حالت خود!

زمان مطالعه: 5 دقیقه

با عرضۀ کنسول‌های نسل جدید و با وجود قابلیت فوق‌العاده پشتیبانی از نسل قبل (Backwards Compatibility)، می‌توانیم بازی‌های قدیمی‌تر را به شکل بهتر، با کیفیت‌تر و سریع‌تر اجرا نماییم و به صورت کلی، تجربۀ بهتری از آن‌ها داشته باشیم. اما در این میان، بهترین بازی‌هایی که می‌توان به کمک قابلیت پشتیبانی از نسل قبل روی کنسول پلی استیشن 5 تجربه کرد، کدام عناوین هستند؟

با این که مایکروسافت در نسل هشتم کنسول‌ها، با قابلیت‌ پشتیبانی از نسل قبل یا Backwards Compatibility توانست عملکرد خوبی در این زمینه داشته باشد، اما سونی و پلی استیشن 4 از این قابلیت، بی‌بهره بودند. حال، می‌دانیم که کنسول نهمی و جدید شرکت سونی، یعنی پلی استیشن 5، دارای قابلیت پشتیبانی از نسل قبل است و می‌تواند تقریباً تمام عناوین کنسول پلی استیشن 4 را اجرا نماید.

اما نکتۀ اصلی دربارۀ قابلیت پشتیبانی از نسل قبل این است که بتوانیم با استفاده از توان و قدرت سخت افزاری بسیار بیشتری که در این نسل در اختیار داریم، بازی‌های ویدیویی قدیمی‌تر را به شکل بهتری نجربه نماییم. به این صورت که بازی‌های نسل هشتم، با استفاده از قدرت سخت افزاری بیشتر کنسول‌های نسل نهم، با کیفیت بصری بهتر یا نرخ فریم بالاتری اجرا می‌شوند و تجربۀ بهتر و با ثبات‌تری را در اختیار گیمرها قرار می‌دهند.

بازی‌هایی که در نسل قبلی، به شکل مطلوبی اجرا نمی‌شدند

واقعیت این جا است که در نسل هشتم، کنسول‌های پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان، نمی‌توانستند از منظر فنی، بسیاری از بازی‌های ویدیویی را به شکل درستی اجرا نمایند. این موضوع حتی در مورد کنسول‌های میان نسلی پلی استیشن 4 پرو (PS4 Pro) و ایکس باکس وان ایکس (Xbox One X) نیز صادق بود و بسیاری از عناوین توانایی اجرا با نرخ فریم درست و ثابتی را نداشتند. حال، با استفاده از قابلیت پشتیبانی از نسل قبل و توان بالاتر کنسول‌های نسل جدید، می‌توان به اجرای درست این بازی‌ها امیدوار بود.

به صورت کلی، بزرگترین مشکل سخت افزاری کنسول‌های نسل هشتم، ساختار و معماری پردازندۀ آن‌ها بود. معماری جگوار (Jaguar) به صورت کلی محدودیت بزرگی در اجرا شدن بازی‌ها با نرخ فریم بالا و قابل قبول به وجود می‌آورد و این ساختار و معماری، در کنسول‌های میان نسلی نیز تغییری به خود ندید.

بازی Just Cause 3 روی پلی استیشن 5
بازی Just Cause 3 روی پلی استیشن 5

بازی‌هایی که با قابلیت پشتیبانی از نسل قبل، عملکرد خوبی روی پلی استیشن 5 دارند

در این بخش می‌توان بازی‌های بسیاری را نام برد و آن‌ها را برای بازگشت به گذشته، پیشنهاد کرد اما سعی می‌کنیم به چند عنوان اشاره کنیم. توجه داشته باشید که آزاد بودن نرخ فریم و البته داینامیک بودن رزولوشن اجرایی در این بازی‌ها، بسیار مهم است. چرا که بدون قفل یا Cap، این عناوین می‌توانند به صورت آزادانه با حداکثر نرخ فریم و رزولوشن ممکن اجرا شوند.

بازی Just Cause 3

بازی Just Casue 3 که تقریباً در اوایل نسل هشتم کنسول‌ها منتشر شده بود، از همان ابتدا تاکنون به شکل درستی روی کنسول‌ها اجرا نمی‌شود. این عنوان به شدت روی پردازنده‌های کنسول‌های پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان فشار وارد می‌کرد و انفجارهای بزرگ و پر تعداد به همراه تمرکز قابل توجه روی فیزیک، به راحتی می‌توانستند نرخ فریم را حتی به زیر 20 بر ثانیه بیاورند. حال، با اجرای این عنوان روی کنسول پلی استیشن 5، نرخ فریم به شکل ثابت روی 30 بر ثانیه قرار می‌گیرد و تجربه‌ای با ثبات‌تر را در اختیار گیمر می‌گذارد.

بازی Hitman

بازی Hitman روی کنسول پلی استیشن 5
بازی Hitman روی کنسول پلی استیشن 5

بازی Hitman عملکرد خوبی روی کنسول‌های نسل هشتم داشت اما این عنوان به شدت پرتقاضا بود و مراحلی پر از NPC، باعث می‌شد فشار روی CPU کاملاً حس شود. بازی Hitman روی کنسول پلی استیشن 4 پرو دارای یک حالت گرافیکی جالب بود که رزولوشن را به 1440p می‌رساند و نرخ فریم را به صورت آزاد رها می‌کرد. اما نرخ فریم در این نسخه بسیار متغیر بود و تجربه ثابتی را به گیمر ارائه نمی‌کرد. حال، با کنسول پلی استیشن 5 می‌توان این بازی فوق‌العاده را با رزولوشن 1440p و نرخ فریم ثابت 60 بر ثانیه تجربه کرد و لذت برد.

بازی Crysis Remastered

بازی Crysis Remastered روی پلی استیشن 5
بازی Crysis Remastered روی پلی استیشن 5

نسخه بازسازی شده بازی Crysis پس از گذشت سال‌ها از زمان عرضه نسخۀ اولیه، برای نسل هشتم کنسول‌ها منتشر شد اما این عنوان با وجود تمام جاه طلبی‌های فنی و گرافیکی خود (مانند قابلیت Ray Tracing مبتنی بر نرم افزار روی پلی استیشن 4 پرو و ایکس باکس وان ایکس)، به خوبی اجرا نمی‌شد و مشکلات بسیاری داشت. حال، با اجرای Crysis Remastered روی کنسول پلی استیشن 5، می‌توان در حالت Performance Mode، نرخ فریم 60 بر ثانیه و در حالت‌های Quality و Ray Tracing، نرخ فریم 30 بر ثانیه‌ بسیار ثابت و راضی کننده‌ای را دریافت کرد.

بازی Sekiro: Shadows Die Twice

بازی Sekiro Shadows Die Twice روی پلی استیشن 5
بازی Sekiro Shadows Die Twice روی پلی استیشن 5

Sekiro: Shadows Die Twice بدون شک یکی از بهترین بازی‌های نسل هشتم بود که به شکل راضی کنند‌ه‌ای روی کنسول‌های پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان اجرا نمی‌شد. با صرف نظر از نسخه‌های پایه، بازی Sekiro: Shadows Die Twice روی پلی استیشن 4 پرو با رزولوشن 1800p (به کمک تکنیک Checkerboard) و نرخ فریم بدون ثبات (بین 30 و 60) اجرا می‌شد. از آن جایی که گیم‌پلی بازی «سکیرو» بسیار دقیق است و روی تایمینگ ضربات و دفع حمله، حساب زیادی باز می‌کند، ثبات نرخ فریم در آن حیاتی و مهم است. همین موضوع باعث می‌شود تا تجربۀ آن روی کنسول پلی استیشن 5 و با نرخ فریم قفل شدۀ 60 بر ثانیه، برای گیمرها و طرفداران این بازی، اجباری گردد.

البته که این نمونه‌ها و بازی‌های ویدیویی مختلف، برای کنسول ایکس باکس سری ایکس نیز وجود دارد و تمام این عناوین روی سخت افزار جدید مایکروسافت نیز بهتر و سریع‌تر اجرا می‌شوند. اما با توجه به این که سونی پس از یک نسل کامل، باز هم به سراغ بحث و قابلیت پشتیبانی از نسل قبل رفته، شاید مرور این عناوین روی کنسول پلی استیشن 5، جالب‌تر باشد.

منبع
Eurogamer

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
دکمه بازگشت به بالا