Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
اپلیکیشن و نرم افزار

سورس کد ویندوز XP فاش شد! خوبی‌ها و بدی‌های این اتفاق…

سورس کد ویندوز XP پس از گذشت تقریباً 19 سال در تورنت فاش شد

زمان مطالعه: 5 دقیقه

روز گذشته روز عجیبی بود؛ چراکه سورس کدهای سیستم عامل‌های قدیمی شرکت Microsoft از جمله ویندوز XP و ویندوز Server 2003 و ویندوز 2000 در تورنت فاش شدند.

سورس کدهای ویندوز XP در دسترس عموم قرار گرفت!

اخیراً گرازش‌های زیادی مبنی بر اینکه سورس کدهای سیستم‌ عامل ویندوز XP فاش شده، منتشر می‌شوند. روز گذشته در وب‌سایت Chan 4 اسناد و فایل‌های منتشر شد که کاربران ادعا می‌کردند مربوط به سورس کدهای ویندوز XP هستند. در انجمن وب‌سایت Chan 4 کاربران فایل‌های مذکور را از طریق یک لینک تورنت و لینکی از سایت Mega در دسترس همگان قرار دادند و پس از گذشت چند ساعت کارشناسان به تحلیل و بررسی این داده‌ها پرداختند که در آخر اعلام شد فایل‌های فاش شده واقعاً متعلق به سیستم عامل ویندوز XP هستند؛ هرچند که شرکت Microsoft هنوز این مسئله را به طور رسمی تأیید یا تکذیب نکرده است.

فایلی که تورنت منتشر شده حجمی معادل 43 گیگابایت دارد و شخص افشا کننده ادعا کرده که این فایل‌ها حاوی سورس کدهای سیستم عامل ویندوز XP، ویندوز سرور 2003 و ونیدوز 2000 هستند که در میان آن‌ها برخی دیگر از سورس کدهایی که در گذشته نیز در دسترس عموم قرار گرفته بودند به چشم می‌خورند.

فایل‌های فاش شده به تئوری توطئه مرتبط به بیل گیتس اشاره دارند

براساس گزارشاتی که از سوی کارشناسان اعلام شده، گفته می‌شود که اغلب فایل‌های تورنت شده تا حد زیادی به تئوری‌های توطئه مرتبط با بیل گیتس مربوط می‌شوند. اما فعلاً نمی‌دانیم فایل‌های مذکور از ابتدا در میان این این فایل 43 گیگاباتی حضور داشته‌اند یا بعداً به دست افراد سودجو در تورنت آپلود شده‌اند. همچنین این نکته را نیز فراموش نکنید که ممکن است فایل‌های مذکور حاوی بدافزارهایی باشند که توسط مجرمین سایبری به این فایل‌ها تزریق شده باشند، هرچند که کارشناسان هنوز این مسئله را تأیید نکرده‌اند.

تصویر مربوط به فایل‌های ویندوز XP در سایت Mega
تصویر مربوط به فایل‌های ویندوز XP در سایت Mega

گفته می‌شود که مدت زمان زیادی است که این فایل‌ها به صورت خصوصی میان کاربران دست به دست می‌شوند اما این نخستین بار است که به صورت عمومی در تورنت منتشر می‌شوند. همچنین فردی با نام کاربری RoninDey در شبکۀ اجتماعی توییتر تصویری از فایل‌های تورنت و لینک آن‌ها در وب‌سایت Mega منتشر کرده که در ادامه می‌توانید مشاهده کنید.

بخش مربوط به افشای سورس کد سیستم عامل ویندوز XP در وب‌سایت 4 Chan در حال حاضر از دسترس خارج شده است اما بر اساس چیزی که بررسی‌ها نشان می‌دهند این بخش به مدت چهار ساعت در درسترس بوده و افراد زیادی از آن بازدید کرده‌اند. متأسفانه یا خوشبختانه دیگر نمی‌توانید به بخش مذکور مراجعه کنید و لینک‌های مربوط به سایت تورنت و Mega هم در دسترس نیستند اما به احتمال زیاد در روزهای آینده کاربرانی که موفق به بازدید از این بخش شده بودند مجدداً فایل‌های مذکور را منتشر خواهند کرد.

تصویر مربوط به فایل‌های تورنت ویندوز XP
تصویر مربوط به فایل‌های تورنت ویندوز XP

از عرضۀ ویندوز XP دو دهه می‌گذرد اما هنوز هم کنار گذاشته نشده اشت

تقریباً 19 سال از عرضۀ ویندوز XP و پس زمینۀ بسیار معروف آن به نام Bliss که به عنوان پر بازدیدترین تصویر تاریخ شناخته می‌شود، می‌گذرد. پشتیبانی ویندوز XP در سال 2014 به صورت رسمی به پایان رسید اما به طور کامل کنار گذاشته نشده و همچنان 1 درصد از کامپیوترهای دنیا به سیستم عامل ویندوز XP مجهز هستند که رقم زیادی به حساب می‌آید. البته باید به این مسئله هم اشاره کنیم که در سال 2017 پس از انتشار ویروس مخرب Wanna Cry شرکت Microsoft یک بروزرسانی بزرگ را برای سیستم عامل ویندوز XP منتشر کرد تا مشکلات به وجود آمده توسط ویروس مذکور را بر طرف کند.

والپیپر Bliss مربوط به ویندوز XP
والپیپر Bliss مربوط به ویندوز XP

از ماجرای ویروس Wanna Cry که صرف نظر کنیم دلیل منطقی دیگری وجود ندارد که شرکت Microsoft در کنار حضور سیستم عامل‌های مدرنی نظیر ویندوز 7 و ویندوز 10 به پشتیبانی و انتشار بروزرسانی برای ویندوز XP ادامه دهد. همانطور که قبل‌تر گفته شد تقریباً یک درصد از کامپیوترهای دنیا هنوز هم از سیستم عامل ویندوز XP استفاده می‌کنند، هرچند این رقم برای سیستم عاملی که 19 سال دارد کمی عجیب به نظر می‌رسد اما به صورت کلی بدین معنی است که فاش شدن سورس کدهای آن کاربران زیادی را تهدید نمی‌کند.

بعید است هکرها وقت خود را با سورس کدهای ویندوز XP تلف کنند

اینکه هکرها و مجرمان سایبری بخواهند با ساخت اکسپلویت‌های جدید برای هدف قرار دادن کامپیوتر کاربرانی که از ویندوز XP استفاده می‌کنند کمی بعید به نظر می‌رسد، از طرفی هم جمعیت این کاربران به حدی نیست که هکرها وقت خود را با سورس کد ویندوز XP و سوء استفاده از کاربران آن هدر بدهند.

در دو دهۀ اخیر سیستم‌ عامل‌های شرکت Microsoft به صورت مداوم درحال پیشرفت و بروزرسانی بوده‌اند و تا حد زیادی تکامل پیدا کرده‌‌اند؛ اما نکته‌ای که ممکن است به تهدیدی جدی تبدیل شود این است که هکرها بتوانند با استفاده از سورس کدهای سیستم عامل قدیمی ردموندی‌ها روشی برای سوءاستفاده از سیستم عامل‌های مدرن‌تر این شرکت مانند ویندوز 7 یا ویندوز 10 دست پیدا کنند.

تا اینجا از خطرات احتمالی و جنبۀ منفی داستان صحبت کردیم، کمی هم از جنبه‌های مثبت این اتفاق بگوییم!ً هنوز هم سازمان‌ها و ادارات دولتی بسیاری هستند که از ویندوز XP استفاده می‌کنند و منتشر شدن سورس کد این سیستم عامل شاید بتواند این امکان را برای توسعه دهندگان فراهم کند که با تغییر دادن بخشی از این کدها امکان پشتیبانی از سخت افزار جدیدتر را به این سیستم عامل اضافه کنند.

شرکت Microsoft باید فکری برای افزایش امنیت اطلاعاتی خود بیندیشد

قبلاً هم شاهد افشای سورس کد سیستم عامل‌های شرکت Microsoft بوده‌ایم، برای مثال چند سال قبل حدود یک گیگابایت از سورس کدهای سیستم عامل ویندوز 10 در اینترنت فاش شد و در اوایل سال جاری نیز شاهد افشای سورس کد مربوط به سیستم عامل اختصاصی کنسول Xbox بودیم. همچنین سورس کد نسل اول Xbox به همراه Windows NT 3.5 نیز در اوایل سال جاری در دسترس عموم قرار گرفتند که چند هفته قبل‌تر از آن‌ها نیز سورس کدهای پردازندۀ گرافیکی کنسول Xbox Series X فاش شده بود!

به نظر می‌رسد که شرکت Microsoft باید کمی در مسائل امنیتی خود تمرکز بیشتری داشته باشد چراکه امروزه شاهد افشای اسناد و فایل‌های بسیار زیادی از این شرکت هستیم.

نظر شما چیست؟ آیا شما از دستۀ کاربرانی که از ویندوز XP استفاده می‌کنند هستید؟

منبع
Tom's Hardware

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
Folani
Folani
3 سال قبل

Where Indians come in…

ایمان ایمانی
پاسخ به  Folani
3 سال قبل

طوفان به پا می‌کنن…

دکمه بازگشت به بالا